Event experience: hoe zet je de ultieme ervaring neer?

Eventbeleving: we horen het woord vaak, maar hoe zet je het eigenlijk effectief in? Ik sprak hierover met twee experts.

In mijn blogs schrijf ik over producten en diensten die de eventbeleving vergroten. Hoe meer ik me hierin verdiep, hoe meer ik me besef dat hier meer bij komt kijken dan ik in eerste instantie dacht. Omdat ik er graag meer over wou weten, interviewde ik twee sprekers van Event17 over eventbeleving.

Zintuigen aanspreken

Als je echt wilt dat mensen in beweging komen, dan moet je minstens 3 van de 5 zintuigen aanspreken, vertelt Wenda Kielstra me. Samen met haar collega’s van Consumatics verzorgt ze talloze onderzoeken gericht op het onbewust gedrag van bezoekers, wat haar veel kennis geeft over consumentengedrag.

Ze gaf een mooi voorbeeld over hoe je de zintuigen kunt prikkelen tijdens een evenement voor een goede customer experience:

“Stel dat je een bedrijf bent waarvan een van de kernwaarden luxe is. Dan wil je dat natuurlijk ook uitstralen op je evenement. Én dat mensen dat over jou onthouden. Alleen maar zeggen dat je luxe bent, werkt niet. Het is belangrijk dat de moderator van de dag bijvoorbeeld het woord luxe gebruikt. Af en toe ook in andere woorden. Maar het beklijft pas echt als je meerdere zintuigen luxe laat ervaren. Dit doe je bijvoorbeeld door kwalitatief eten te serveren, de juiste geuren in te zetten, te zorgen dat alles er piekfijn uitziet en de crew en bediening nette kleding draagt.”

Lees ook haar blog over de bouwstenen voor de eventbeleving.

Overdaad van beleving creëren

Volgens Christian Kromme, heb je een overdaad aan beleving nodig wil je in de toekomst mensen nog echt motiveren om naar jouw evenement te komen. Deze technologiën helpen je om bezoekers beter van dienst te zijn. “Technologiën als virtual reality en holoportation worden in de toekomst steeds goedkoper en eenvoudiger te implementeren. Hierdoor kun je straks vanuit huis een beurs in een ander werelddeel bezoeken.

Je moet als je iets in Nederland wilt organiseren dus wel echt wat uit de kast halen, wil je zorgen dat iemand van z’n bank afkomt om een hele dag op jouw evenement rondloopt. Omarm techniek om in de race te blijven, het is straks geen luxe meer maar een noodzaak” waarschuwt Christian.

“Gelukkig blijft 1:1 contact bestaan. Mensen komen graag naar een evenement als je zorgt voor goed eten en een goede offline beleving. Technologie zorgt er alleen voor dat je bijvoorbeeld een goedkopere oplossing kan bieden om het bereik te vergroten. Het wordt steeds belangrijker dat je techniek relevant inzet. Het zal steeds vaker ingezet worden om een evenement te personaliseren”.

Christian gaf een aantal voorbeelden hoe je een evenement met technologie personaliseert, zodat je meer impact maakt:

  • een matchmaking tool, zodat je in contact komt met de juiste mensen (bijvoorbeeld NetworkTables),
  • met behulp van artificial intelligence zorgen dat mensen een gepersonaliseerd programma ontvangen, gebaseerd op hun eigen wensen en behoeften,
  • een hololens-bril weggeven bij de ingang, zodat mensen begeleid kunnen worden door een virtual host.

Bovengenoemde voorbeelden kun je nu al inzetten, maar zullen in de toekomst steeds beter en betaalbaarder worden.

Meer weten?

Wil je meer horen over hoe je zorgt voor een sterke eventbeleving en over de toekomstige technische trends? Wenda en Christian spreken allebei op 13 april bij Event17 in Jaarbeurs Utrecht.

Ik ben gastblogger voor Event17 en deel daarom wat highlights over wat je tijdens het evenement kunt zien en bekijken. Het is geen gesponsorde blog. Ik schrijf alleen over producten (en in dit geval sprekers) waar ik echt enthousiast over ben. 

Plaats een reactie