Hopelijk worden dit de trends in 2016

Aan het eind van het jaar verschijnen weer de trends voor het nieuwe jaar. Om het eens wat anders te doen dan anders, heb ik een lijstje gemaakt van wat ik hóóp dat de trends worden. 

Het is heel goed om de trends in de gaten te houden. Dan ben je daarop voorbereid en kun je daar op inspelen. In de trendlijstjes zie ik vooral veel mooie, technologische ontwikkelingen voorbij komen. Denk virtual en augmented reality, meer slimme toepassingen met mobiele telefoons en beacons en meer secondscreen toepassingen. De toekomst van evenementen zal heel gaaf worden.

Voor mij voelen die technologische ontwikkelingen nog zo ver van m’n bed. Er zijn andere zaken waarvan ik hoop dat ze een trend gaan worden volgend jaar. Niet te ingewikkeld qua technologie, maar zaken die wat meer de puntjes op de i zetten van een evenement.

Een beleving van A tot Z

De beleving van een evenement begint al vanaf de parkeerplaats. Nee, vanuit thuis zelfs! Wat voor uitnodiging krijgen mensen, hoe verloopt de communicatie en past dit bij de beleving en uitstraling van het evenement?

Niet alleen de communicatie zou een onderdeel moeten zijn van de beleving, maar het liefst elk element. Voorkom dat mensen helemaal uit de sfeer komen door een toiletbezoek of rondzwervend afval.

Ook las ik eens dat er steeds meer zakelijke festivals zullen worden georganiseerd. Ik ben helemaal voor! Ik bezoek heel graag festivals en veel mensen waarschijnlijk met mij. Waarom zou je dan voor zakelijke informatie in een saaie, inspiratieloze omgeving willen zitten? Ook voor zakelijke evenementen wil je toch geprikkeld worden en een bijzondere dag ervaren? Dat kan prima in combinatie met het delen van kennis. Het netwerken wordt dan zelfs wel een stuk makkelijker, omdat er meer saamhorigheid ontstaat door de unieke setting.

zakelijk_festival

Meer engagement rondom evenementen

Ik pleit er al een tijdje voor; meer engagement en interactie ruim voor het evenement, tijdens het evenement en na het evenement. Sterker nog: bouw een community rondom je evenement. Het is namelijk een gemiste kans om alleen maar contact te leggen op de dag zelf. Je kunt er zoveel meer uit halen door het momentum te rekken. Door er ruim van tevoren al mee te beginnen, wordt het ook eenvoudiger om aanmeldingen te krijgen. Bovendien kun je, als je het goed aanpakt, ook de mensen die niet op het evenement aanwezig erbij betrekken. Gelukkig lees ik op de blog van Endless Entertainment dat dit inderdaad een trend gaat worden!

Meer interactie tijdens het evenement

Er zijn steeds meer mogelijkheden om de interactie te stimuleren tijdens een evenement. Bijvoorbeeld door een social wall op te zetten waar de social media-berichtjes (én foto’s) verschijnen. Een leuk voorbeeld hiervan is hoe Heembouw Twitter inzette tijdens een beurs. Op de beurs HollandCall gaan ze een stapje verder en zetten ze zelfs een social wall met Whatsapp-berichten in.

Maar ook tijdens een presentatie kun je je publiek steeds eenvoudiger betrekken. Bijvoorbeeld door ze te laten stemmen met hun mobieltje of hun mobieltje als microfoon in te zetten.

Bovenstaande voorbeelden maken het voor de bezoeker niet alleen leuker, de interactie zorgt ervoor dat de bezoeker meer gehoord wordt en tevredener naar huis gaat. Tweerichtingsverkeer dus in plaats van een monoloog aanhoren.

mobiel_microfoon

Trends in ‘goodies’?

Qua ‘goodies’ (producten) hoop ik op meer handige mogelijkheden om je mobieltje op te laden. Wel zo handig als we dan toch  meer social media inzetten en onze mobieltjes gebruikt worden om te stemmen enzo! Gewoon in de zaal je mobieltje opladen via de stoel, ideaal toch? Opladen via meubels schijnt daadwerkelijk een trend te gaan worden. Ikea is er in ieder geval al mee begonnen, dus waarom niet in de zakelijke markt.

Ook hoop ik dat er meer tools ingezet worden om eenvoudiger connecties met elkaar te kunnen maken. Op een evenement lopen er zoveel interessante mensen rond, maar de meeste spreek je niet. Er zijn wel apps, maar als die maar door een handje vol mensen wordt gebruikt, schiet het nog niet op. Ook hier zit denk ik de kracht van de beleving. Hoe kun je mensen met elkaar verbinden op een leuke, ongedwongen manier?

Welke ontwikkelingen hoop jij te zien in 2016? Laat je reactie hieronder achter.

Plaats een reactie