Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Over ons
  • Blogs
  • Over ons
Search
Close
logo-eventgoodies
Search
Close
Menu
  • Blogs
  • Over ons
Inspiratie en tips voor originele weggevers
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
muzikale wrap-up

Interview: komisch confronteren met een muzikale wrap-up

23 mei 2019

Weet jij al wat een muzikale wrap-up is? Of vraag je je misschien af wat de meerwaarde hiervan is voor een evenement? Ik interviewde de muzikale comédienne Barbara Breedijk hierover.

Tijdens mijn presentatie bij ZEP020 kwam ik Barbara Breedijk tegen. Zij maakt muzikale wrap-ups van een evenement. Iets wat ik zelf al eens heb mogen ervaren van een improvisatieduo en waar ik zelf heel enthousiast over ben. Ik heb het idee dat het bij veel eventplanners nog niet bekend is dat je dit kunt inzetten en wat de meerwaarde is. Daarom interviewde ik Barbara hierover.

Je maakt muzikale wrap-ups, maar wat is dat precies?
“Het is een liedje wat ik aan het einde van een evenement zing, als samenvatting van het evenement. Hierbij gebruik ik ook altijd humor. Eigenlijk is het comedy op maat. Ik loop de hele dag mee met het evenement. Als er verschillende sessies tegelijk zijn, dan neem ik overal even een kijkje. Ik neem mee wat sprekers én bezoekers vertellen en vergroot een aantal dingen uit. Zo ontstaat er een luchtige, leuke afsluiting van de dag.

Aangezien ik er als bezoeker heen ga, probeer ik zo goed mogelijk te aan te voelen wat er speelt. Ik ben met mijn liedje een soort spreekbuis voor het publiek. Ik benoem wat aan net onder de oppervlakte ligt, bijvoorbeeld wanneer een spreker iets zegt en iedereen even hun adem inhoudt. Het liedje is niet beschrijvend, maar mijn visie van de dag. Wat soms werkt als een soort spiegel. Komisch confronterend zou ik het kunnen noemen.”

 

Het is eigenlijk de kers op de taart. Maar dan wel een hele goede, lekkere onvergetelijke kers!

Waarom zou je dit inzetten op een evenement? Wat is de meerwaarde?
“Het brengt ook inhoudelijk iets mee. Het is niet alleen een leuk moment, maar het versterkt de boodschap van een evenement en blijft langer hangen. Ook worden mensen herinnerd wat er bijvoorbeeld aan het begin van de dag is besproken. Bovendien is het een geweldige gangmaker en gespreksonderwerp aan het begin van de borrel die daarna meestal begint. Het is eigenlijk de kers op de taart. Maar dan wel een hele goede, lekkere onvergetelijke kers!”

Zijn er ook type evenementen waar je dit beter niet kunt inzetten?
“Eigenlijk kan dit op elk evenement. Er valt overal wel een lied over te maken. Zelfs op een beurs heb ik dit eens gedaan met de ‘Booth Booster’. Ik deed korte interviews met op de stand en maakte ter plekke voor hun een liedje. Als een soort cadeautje voor de standhouders die de hele dag maar op hun stand staan.

Een komische wrap-up is wat lastiger bij een evenement met een heel zwaar beladen onderwerp, bijvoorbeeld kindermisbruik. Ik zou dan eerder voor een beeldkunstenaar kiezen, die de dag in beeld uitwerkt in plaats van in woorden. Als iemand toch graag een liedje van me wilt, zou ik het minder komisch maken.”

In hoeverre heeft de organisatie invloed op het nummer?
“Het werkt het best als ze me mijn gang laten gaan en ik creatieve vrijheid krijg. Dat is ook wel een voorwaarde, anders kan ik mijn werk niet goed doen. Dat gaat tot nu toe altijd goed. Ik let er wel op dat ik niemand kwets. Dus een onzekere spreker ga ik niet op de hak nemen. Een zeer ervaren spreker, die blaakt van het zelfvertrouwen, maar bijvoorbeeld heel monotoon praat, imiteer ik weleens in mijn nummer. Mensen vinden dat grappig en de spreker kan dat dan ook wel hebben. Het is een kwestie van aanvoelen.”

Zijn er ook bedrijven die jouw liedjes vaker inzetten?
“Nee, meestal gaat het echt alleen om dat moment. Het gaat ook om de ervaring, het hier en nu. Het gevoel blijft vaak wel hangen, de plezier die mensen met elkaar hebben. Het liedje maakt de dag compleet.

Ik heb vorig jaar een liedje gezongen over een spreker waar zo hard om werd gelachen, dat ik dit ook op de andere vijf congressen heb gespeeld. Het nummer werd telkens beter en dus het effect op de bezoekers ook. Het was voor het UWV WERKbedrijf. Een spreker sprak zo hartverwarmend over zijn vrouw Marie-Louise dat ik namens hem een ode aan haar bracht in de vorm van een Franse Chanson op mijn ukelele. Bij het laatste congres zat zijn vrouw in de zaal, je hoorde haar schateren. Dat zijn mooie momenten in mijn werk.”

Als je ook muzikale wraps-ups wilt inzetten, maar er nog een vraag over hebt, laat het ons weten. Dat kan hieronder of door mij een berichtje te sturen.

Foto in header door Vincent Basler

Inspireer anderen en deel dit idee

  • Onderwerp: Entertainment
  • Tags: Interview, Muziek
Samira Salman
Samira Salman

Samira is oprichtster van EventGoodies, content creator en event designer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren onvergetelijke evenementen te organiseren. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Ideeën of prijzen in je inbox?

Heb jij hier goodies gezien waar je graag een prijs voor ontvangt? Of wil je snel wat leuke ideeën in je inbox zonder dat je daar eindeloos veel websites voor moet afstruinen en allerlei partijen moet mailen?

Vul het formulier in en onze partners helpen je verder.
Ideeën opvragen
Prijzen opvragen

Misschien vind je dit ook interessant

Effect van relatiegeschenken

Onderzoek: waarom relatieschenken zo goed werken

8 januari 2019 Giveaway

Geen evenement zonder een leuke weggever. Maar wat is het effect van relatiegeschenken? Ons onderbuikgevoel zegt dat het werkt, maar de cijfers ook! 

Lees verder
gepersonaliseerde verpakking

Gepersonaliseerde verpakkingen in kleine oplage

31 mei 2019 Marketing

Je eigen gepersonaliseerde verpakking laten maken en het ook nog eens in een kleine oplage bestellen? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is toch echt mogelijk.

Lees verder
Bloemen en planten als relatiegeschenk

6 bijzondere bloemen en planten om aan zakenrelaties te geven

7 april 2021 Brievenbuscadeau

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de producten die we kopen, maar ook in de producten die we weggeven. Laat je inspireren door zakelijke cadeaus in de vorm van bloemen en planten!

Lees verder

Plaats een reactie

Blijf op de hoogte

Twitter Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Eten & Drinken
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Eten & Drinken
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 

© 2014 – 2022 EventGoodies

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

© 2014 – 2023 EventGoodies

Twitter Facebook-f Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss
Search

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Blijf op de hoogte

Twitter Facebook-f Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss

© 2014 – 2023 EventGoodies