Virtual Reality voor, tijdens en na een evenement

15 september 2016

Virtual Reality is meer dan een VR-bril. Ik interviewde Ramon Luijten die me vertelde hoe je VR slim inzet rondom je evenement. 

Is het voor jou ook nog niet helemaal duidelijk wat je precies met Virtual Reality (VR) kunt op je evenement? Ik zie wel regelmatig nieuws hierover voorbijkomen. Om eerlijk te zijn dacht ik alleen maar aan de variant waarbij je als een geanimeerd figuur door een soort spel heen loopt.

Vaak stond ik ook op het punt iets te schrijven over VR-brillen, dat is natuurlijk erg upcoming. De reden dat ik er uiteindelijk nog nooit over geblogd heb, is omdat ik gewoon niet wat ik erover moest schrijven. Want ja, leuk zo’n VR-bril, maar dan? Wat laat je zien, wat voor nut heeft het naast entertainen?

Meer dan een VR-bril

Tot ik op Live.Meeting een presentatie zag van Ramon Luijten, Co founder and Creative Director van EMansion. Het begon het tot me door te dringen wat je er eigenlijk allemaal mee kunt. Ik heb hem geïnterviewd om het ook aan jou te kunnen uitleggen hoe je VR kunt gebruiken op je evenement.

Foto: Vakvereniging Idea
Ramon tijdens Live.Meeting van Vakvereniging Idea

Aan de start van de interview werd me al snel duidelijk dat het niet alleen om een VR-bril gaat; dat is maar een onderdeel van VR. Ik had me niet gerealiseerd dan 360 graden foto’s en video’s ook een vorm van VR zijn. Waar het eigenlijk om gaat is dat je continu engaged met je publiek, voor, tijdens en na een evenement. Met VR kun je een groter publiek bereiken en veel beter de beleving overbrengen omdat je zoveel meer laat zien dan een tekst of ‘platte’ foto/video.

Een platform

Je kunt een VR-omgeving creëeren op een platform, bijvoorbeeld op een mobiele site. Dat is de plek waar alles in principe gebeurt. Op het platform kunnen mensen jouw VR-foto’s en -video’s bekijken. Dat kan zonder VR-bril, maar als ze de bril wel opzetten is het effect en de beleving natuurlijk veel groter.

Als je in de Apple of Google Play store zoekt naar ‘Virtual Event’ kun je een voorbeeld bekijken van zo’n platform.

Voor het evenement

Het platform is de plek waarmee je voorafgaande aan het evenement al in contact kan komen met je doelgroep. Dit doe je met goede, relevante content. Deel bijvoorbeeld teasers over het evenement, interview met de sprekers  of andere interessante video’s. Laat ze weten wat er op jouw evenement gaat gebeuren, zodat ze enthousiast worden (en blijven!). Ramon geeft terecht aan dat je door goede (VR-)content in te zetten, het verhaal veel beter beklijft. Veel meer dan dat je bijvoorbeeld er alleen over blogt.

Je krijgt bovendien goed inzicht welke content men interessant vindt en het meest en het langst bekeken wordt. Je zou ze zelfs om hun mening kunnen vragen. Bijvoorbeeld door twee eventlocaties te laten zien en te vragen welke locatie hun voorkeur heeft. Hoe tof is het om jouw publiek te betrekken bij je evenement?

Tijdens een evenement

Ook tijdens een evenement is het interessant om VR in te zetten. Bijvoorbeeld voor de mensen die er niet bij aanwezig kunnen zijn. Vanwege tijdgebrek of omdat ze te ver weg wonen. Als je 360 graden camera’s in de verschillende ruimtes zet, kan men vanuit hun bank thuis toch meekijken met het evenement en er ‘rondlopen’. Ze kunnen kiezen of ze langs de beursvloer lopen of ze kunnen een presentatie bekijken. Het is zelfs mogelijk om ze bij te betrekken bij een presentatie. Als je zorgt dat er een connectie is het met geluid kunnen ze een vraag stellen. Of je kunt ze meelaten doen met een onderzoekje met twee antwoorden, waarbij ze stemmen door naar het linker- of juist het rechterantwoord te kijken.

Ook voor het aanwezige publiek kun je VR inzetten. Om dit goed uit te leggen, kijk eerst eens naar dit filmpje (als je haast heb, skip dan even naar 0.35sec).

Ramon gaf aan dat je je bezoekers van je evenement ook op zo’n manier kunt verrassen.”Het mooie van Virtual Reality is dat je kunt spelen met tijd en plaats” vertelt Ramon. Bijvoorbeeld: er een openingswoordje wordt gedaan, je vervolgens je bril opdoet en je een video bekijkt over genomineerden van een prijs. Ze zien hoe de genomineerden in de video op een podium lopen en zichzelf voorstellen. Het podium in het filmpje heeft een andere aankleding. En terwijl mensen de VR-bril op hebben, wordt het podium in de zaal waar ze daadwerkelijk zitten omgebouwd tot dezelfde podium als in het filmpje. Zodra ze de VR-bril af doen, zitten ze dus in het echt in dezelfde setting als ze in de video zagen.

Na het evenement

Na een evenement wil je het contact met je bezoeker natuurlijk nog even vasthouden. Dit is ook mogelijk met VR. Naast het delen van foto’s en video’s, kun je mensen een en ander laten terugkijken maar vooral het evenement herbeleven. Wat ook tof is, is dat een bezoeker aan een vriend op de bank een stukje van het evenement kan laten zien. Dat komt zoveel beter over dan het proberen na te vertellen.

Je kunt ook achteraf een spreker de meest gestelde vragen laten beantwoorden. Of een call-to-action plaatsen, zodat mensen voor meer informatie naar een website kunnen bijvoorbeeld.

De voordelen

Je denkt misschien; VR is heel erg duur. Maar eigenlijk kun je geld besparen. Je kunt besparen op vierkante meters als je een omgeving in VR inzet in plaats van in het echt, je bespaart op het maken van foto’s en video’s als je zorgt dat je op de locatie alles registreert met 360 graden camera’s. En de VR-brillen worden ook steeds goedkoper.

Zelf vind ik het ook heel interessant dat je een community kunt bouwen en je je bezoekers rondom je evenement kan betrekken.

Ervaar het zelf!

Wil je zelf eens meemaken hoe het om als eventbezoeker VR te ervaren? De Kamer van Koophandel organiseert op 29 september op 5 locaties in Nederland de “Dag van de Innovatie”. In de applicatie Virtual Event wordt je welkom geheten door de CEO in een 360 graden HD video. Ook andere inspirerende video’s zijn hier te ervaren. Neem vanaf 26 september een kijkje in de Apple Store of Google Play Store (zoek op Virtual Event).

Wil je meer weten over Virtual Reality? Kijk dan op www.emansion.nl (site is nog in BETA).

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

3x Inspiratie van musea en tentoonstellingen

Als eventmanager kun je veel plekken inspiratie vinden voor de inrichting van je evenement of beurs. Kijk bijvoorbeeld eens naar musea en tentoonstellingen. 

Lees verder
biljart voetbal

Voetbalevents met ballen

Sportactiviteiten worden steeds vaker geïntegreerd met zakelijke evenementen. Van spectaculaire show tot workshops, voetbalevents zijn in!

Lees verder

Win een selfie-beeldje van Momentize

Een paar maanden geleden verscheen er een nieuw bedrijf (Momentize) dat 3D-geprinte selfie poppetjes maakt, oftwel een Shapie. Ik heb leuk nieuws: je kunt er een winnen!

Lees verder

Een reactie plaatsen