Goodies kiezen met aandacht versterkt de loyaliteit

Wil je een goodie geven dat iemand lang bij blijft? Of sterker nog: waarmee je de loyaliteit versterkt? In deze blog geven we een paar tips hoe je dit aanpakt.

Niet de eerste de beste goodie

Als je wilt dat jouw klant, relatie, collega of eventbezoeker je blijft onthouden en loyaal wordt of blijft, dan helpt het om een toffe goodie te geven. Maar niet zomaar de eerste de beste goodie.

Met de goodies en ideeën die we hier op de site delen, willen we je laten zien wat voor originele mogelijkheden er zijn. In de hoop dat zodra je dan een keer iets nodig hebt, je sneller kunt schakelen. Of misschien brengt het je op een idee in welke richting je het wilt zoeken. Maar zomaar iets bestellen omdat het nieuw is of er leuk uitziet, is zelden een goed idee.

“Wil je een blijk van waardering geven, dan moet je je doelgroep wel een beetje kennen. Anders kun je volledig de plank misslaan.” vertelt een van onze partners.

Selecteer met aandacht voor het beste resultaat

We gaven in de blog hoe je in 4 stappen een duurzame goodie kiest het ook al aan: ken je doelgroep. Wie zijn ze, wat houdt hen bezig, waar houden ze van en waar juist niet van?

Natuurlijk kun je het nooit helemaal goed doen voor elk individu. Streef er in ieder geval naar de meerderheid iets te geven waar ze heel blij van worden. Als je iets met aandacht hebt geselecteerd, wat aansluit bij het thema van het evenement of je bedrijf, dan vinden mensen het echt niet erg als ze het cadeau zelf niet zouden gebruiken. Ze waarderen de attentie en de gedachte erachter. En met een mooi cadeau, kunnen zij weer een ander blij maken.

Samira bij de cadeautafel
Origineel idee: een cadeautafel waar mensen zelf iets mogen uitzoeken

Daar heb ik zelf nog wel een mooi voorbeeld van. Ooit was ik op een evenement waar ik muntjes kreeg om aan het eind van de dag in de goodiekamer, zelf een cadeau uit te kiezen. Het was een soort winkeltje waar ik zelf iets mocht uitkiezen. Ik zag al snel dat het één stijl was, veelal kaarsen en decoratie voor in huis. Niet mijn stijl, maar ik wist dat ik m’n moeder er blij mee kon maken. Dus ging ik moois iets uitzoeken voor haar. Ondanks dat ik niet thuiskwam met een eigen cadeau, is dit me wel bijgebleven. Ze waren origineel met de vorm, ik mocht zelf iets uitkiezen en ik kon m’n moeder lekker in de watten leggen met een kwalitatief cadeau.

Hoe doe je dat voor een grote groep?

Ik gaf het net al aan: bij grotere groepen kun je nooit iedereen blij maken. Maar hoe doe je het dan? Het komt dan op creativiteit aan.

Stel jezelf vragen als:

  • Wat voor goodies sluiten aan bij het thema van het evenement?
  • Waar sta jij voor als organisator? Moet het duurzaam zijn, bourgondisch of iets heel praktisch?
  • Wat wil je uitdragen met je goodie? Luister vooral naar deze podcast voor inspiratie.

Op basis van deze antwoorden krijg je al een betere richting waar je het in kunt zoeken. En dan wordt het ook makkelijker om een bedrijf (of ons!) om hulp te vragen om met een offerte te komen.

Een laatste tip: misschien een persoonlijk kaartje bij schrijven, vanuit het hart? Een bedrijf waar ik veel relatiegeschenken voor gekregen hebt, doet er altijd een leuk kaartje bij van de directeur. Waarin hij aangeeft waarom hij dankbaar is en waarom je dit cadeautje krijgt. Het is heel simpel, maar voegt wel net dat beetje extra toe.

Plaats een reactie