Silent disco voor presentaties

Silent Disco voor presentaties: tips

20 november 2019

Silent Disco inzetten voor presentaties is superhandig, maar je moet het wel goed voorbereiden en aanpakken. In deze blog delen we een aantal tips.

Het moest even op gang komen, maar het is eindelijk omarmd. Op grotere evenementen en beurzen zie je tegenwoordig de koptelefoons die je kent van Silent Disco.

Het is superhandig, want je kunt het bijvoorbeeld in zetten als je ergens een rondleiding wilt geven tijdens een drukke beurs, zoals de Locatietour eens deed. Je kunt het ook inzetten voor presentaties.

Voordelen

Jaren geleden zag ik de koptelefoons voor het eerst tijdens een presentatie op een drukke beurs. Ik was meteen enthousiast. Het is ideaal als je geen subruimtes wilt of kunt gebruiken. Luisteraars kunnen aandachtig luisteren zonder gestoord te worden door de rest van de beurs. En de spreker kan geconcentreerd z’n verhaal doen.

Toch hoorde ik laatst minder positieve berichten van een spreker en een van zijn luisteraars. Ze vertelden dat door de koptelefoon er minder interactie lijkt te zijn. Iedereen keek zo serieus. Ik besloot het eens na te vragen aan Rene Oelers van Silent DJ. Hij geeft aan dat je juist veel geconcentreerder kan luisteren en dat mensen misschien juist wat aandachtiger luisteren dan anders. Wie er precies gelijk heeft weet ik niet, maar door het gesprek met Rene heb ik wel wat tips meegekregen die ik met je wil delen.

Zorg dat je goed voorbereid bent

Hij vertelde dat het heel belangrijk is dat zowel de spreker als de bezoekers voorbereid zijn. Het kan prima werken, maar zowel de mensen als de techniek moet daarop ingesteld zijn.

Een aantal tips:

  • zorg dat de sprekers ruim voor het evenement al weten dat ze moeten spreken met behulp van Silent Disco. Verras ze niet door het pas op het evenement te vertellen.
  • regel een microfoon en iemand van de techniek die in de zaal staat om naar een persoon te lopen die een vraag heeft, ook gebruik een Catchbox.
  • informeer de sprekers ook voor de start van het evenement over hoe de koptelefoons werken. Vertel ook dat hij het publiek instrueert om hun hand op te steken als ze een vraag willen stellen.
  • informeer ook de bezoeker zodra ze de zaal in lopen. En laat de dagvoorzitter uitleggen hoe de koptelefoon aan en uit gaat, hoe je het geluid bij kan stellen en dat je moet zorgen dat je op het juiste kanaal (en kleur) moet zitten om de spreker te horen.
  • het kan ook handig zijn om aan de bezoekers uit te leggen waarom ze een koptelefoon krijgen. Het is nog redelijk nieuw en er kan wat weerstand ontstaan. Door de voordelen te vertellen, is de kans groter dat ze meedoen.

Qua techniek moet er vast ook nog een en ander voorbereid worden, maar daarvoor kun je advies vragen aan de verhuurder van de koptelefoons.

De koptelefoons zijn dus een prima oplossing voor drukke ruimtes, maar weet dus dat je het ook goed moet regelen en voorbereiden.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Selfie stick voor fotomarketing

Fotomarketing met een selfie stick

Je wilt wel fotomarketing inzetten op je evenement maar geen fotohokje. Wat dacht je van een selfie stick? Zo kun je proactief op bezoekers afstappen.

Lees verder
Podcast over de Locatietour

Podcast: het succes van de Locatietour

We zijn gestart met een podcast! In deze eerste aflevering hoor je wat de succesfactoren zijn van de Locatietour. Zij werken vaak met een wachtlijst, dus wat doen zij nou zo goed?

Lees verder
Event Design voor het Locatiecongres

Interview: Hoe Locatiecongres ontstond met behulp van het Event Canvas

Wat levert een Event Canvas sessie op? Op maandag 3 september vindt de eerste editie van het Locatiecongres plaats. Een nieuw evenement van Linda Kerkhoven, ook wel bekend van Linda op Locatie en de Locatietour. Om haar op weg te helpen met het concept van haar evenement, hebben we het Event Canvas ingezet. 

Lees verder

Plaats een reactie