De voor- en nadelen van een digitale goodiebag

Tegenwoordig kun je een goodiebag ook digitaal versturen. De voor- en nadelen op een rij! 

Je kunt voor digitale goodiebags onder andere terecht bij Virtual EventBags. Met een digitale goodiebag krijgen bezoekers aanbiedingen en weggevers per mail.

De voordelen

Er zijn een aantal voordelen van zo’n digitale goodiebag ten opzichte van eentje die je bij de uitgang op een evenement uitgereikt krijgt:

  • Het scheelt heel veel geld voor de sponsoren, qua druk- en verzendkosten.
  • Veel van de materialen in een goodiebag worden weggegooid, zeker de flyers, dus het is beter voor het milieu om dit digitaal te doen.
  • Het scheelt voor de organisatie veel tijd om de goodiebags voor te bereiden.
  • Bij een digitale goodiebag heb je inzicht in het open- en klikgedrag van de lezers.

De nadelen

Het klinkt erg handig, maar er zitten ook wat nadelen aan:

  • Het leuke van een give away is dat mensen het bewaren en bijvoorbeeld op hun bureau neerzetten. Dat ontbreekt natuurlijk bij een digitale versie van de goodiebag.
  • Sommige (of veel!) mensen kijken uit naar de goodiebag aan het einde van de dag. Het wordt actief uitgereikt als je de deur uitloopt. Onderweg in de trein of eenmaal thuis kijk je even wat er allemaal in zit. Daarentegen is de kans dat de digitale goodiebag (dus mail) geopend wordt door de lezers is een stuk kleiner en het kan zelfs in de SPAM-folder belanden.

Tips

Je zou natuurlijk ook een combinatie kunnen maken. Dat je leuke give aways fysiek weggeeft en dat je de flyers, coupons en interessante content digitaal verstuurd.

Ik zou er in elk geval voor zorgen dat je echts iets van toegevoegde waarde in de goodiebag stopt. Toen ik voor het eerst over de digitale goodiebag hoorde, en dat is al wat jaartjes geleden, was ik niet zo enthousiast. Dat komt vooral omdat de voorbeelden vaak bestaan uit een mail vol aanbiedingen en kortingsacties. En een goodiebag is naar mijn idee niet hetzelfde als een kortingsboekje 😉

Zorg dus voor leuke items die niet direct in de prullenbak belanden, maar mensen willen bewaren. Dat geldt ook voor de digitale versie. Ik zou zeggen; laat je sponsoren liever een goede ebook weggeven, een interessante video of onderzoek, dan een kortingsactie.

Plaats een reactie