Hoe vaak ben je wel niet thuis gekomen met een waardeloze goodiebag? Vol met flyers en folders die linea recta in het ronde archief verdwijnen. Verspilde moeite want zelfs het canvas tasje is lelijk en daar heb je er trouwens toch al 80 van. Dus ik hoor je denken ‘Maar HOE scoor ik nou echt leuke items voor in de goodiebag?’ Goed punt!
Inhoud
Trek de juiste conclusie
Voordat je klakkeloos besluit dat je überhaupt een goodiebag voor de bezoekers van jouw evenement wilt, sta er eens wat langer bij stil. Waarom eigenlijk? Wat is de meerwaarde ervan? En hoeveel tijd denk je dat het je kost om een goede goodiebag samen te stellen? Is dat de tijd en moeite waard? Doe het absoluut niet ‘omdat iedereen dat doet’. Misschien kun je beter concluderen dat het beter is om te focussen op een goed of leuk programma. Daar komen de bezoekers immers voor.
Durf kritisch te zijn
Ok, wil je ECHT graag een goodiebag? Durf dan kritisch te zijn! Weiger flyers en folders van leveranciers die niets toevoegen. Daag leveranciers of standhouders eens uit om een origineel fysiek product in de goodiebag te doen. Natuurlijk is dat kostbaarder dan een simpele flyer maar overtuig ze van de meerwaarde. Een origineel item is een goede manier om de bezoeker kennis te laten maken met het merk. Een waardeloze flyer kan soms zelfs anti-reclame voor het bedrijf zijn.
Kwaliteit boven kwantiteit
Investeer liever in één waardevol item waar de bezoeker echt wat aan heeft dan aan 8 items die worden weggegooid. Verplaats je in de doelgroep en probeer te bedenken waar ze gelukkig van worden. Extra leuk als je een haakje met het evenement kunt verzinnen. Origineel, waardevol en een goed verlengstuk van jouw event!
Benader de juiste merken
Het denkproces heb je inmiddels afgerond, nu is het tijd om de juiste merken te benaderen. Kies merken die 1-op-1 dezelfde doelgroep bedienen. Denk daarbij ook goed na over de waarden en visie van het merk en hoe dat past binnen de waarden en visie van het event. Hoe beter de match, des te groter de kans dat een merk aanhaakt.
In het kort zijn er twee gemakkelijke manieren om aan leuke items te komen;
- Direct via het merk. Snor op de website een e-mailadres of telefoonnummer op en benader ze. Nee heb je, ja kun je krijgen.
- Via een PR-bureau. Zij hebben veel merken in hun bestand en kunnen de bemiddeling doen.