Eventbrite vs Meetup

22 december 2014

Eventbrite en Meetup zijn beide handige sites voor het versturen van uitnodigingen voor evenementen. Maar welke site is het meest geschikt voor jouw evenenement? In deze blog: Eventbrite vs Meetup.

Bij het organiseren van evenementen komt regelmatig de vraag naar boven: welke tool kunnen we het beste gebruiken? Zelf heb ik vooral veel ervaring met Eventbrite en Meetup. Ze worden vaak in één adem genoemd, terwijl het twee totaal verschillende tools zijn. Met elk hun eigen voordelen.

Eventbrite

Eventbrite

Eventbrite is een handige site voor het verkopen van kaartjes. Je maakt redelijk snel een account aan. Vervolgens kun je een profielpagina opzetten in je eigen huisstijl met de contactgegevens en omschrijving van je bedrijf of het evenement. In principe is het aanmaken van een profiel gratis. De kosten zitten hem in de kaartverkoop. Hierbij kun je kiezen of je de kosten zelf betaald of de bezoeker dit laat betalen.

Ook voor gratis evenementen kun je dit prima gebruiken. Zo kun je eenvoudig zien wie er naar je evenement komen, deze mensen voorafgaande aan het event nog een e-mailtje sturen via de site en een overzichtspagina maken waarin iedereen kan zien wie er aanwezig is. Voor besloten events kun je zorgen dat je evenement niet publiek zichtbaar is.

Er zijn erg veel mogelijkheden voor de kaartverkoop. Zoals het aanmaken van verschillende type kaarten, denk aan gratis kaarten en kaarten met kortingscodes. Zelfs voor eventuele partners kun je speciale tickets aanmaken. Na inschrijving krijgt men een eticket opgestuurd, die je ook zelf kunt opmaken. Ook via de mobiel kan men bij de registratie hun entreebewijs laten zien.

Wat ook leuk is aan Eventbrite is dat men via Facebook kan zien welke vrienden zich hebben aangemeld. Mits ze zich via Facebook het kenbaar hebben gemaakt natuurlijk. Je kunt als organisator ervoor kiezen of er een Facebook-button tevoorschijn komt na inschrijving, zodat mensen dit kunnen delen.

Als organisator van grote evenementen is het een fijne tool om te zien hoeveel kaarten er zijn verkocht, om statistieken te bekijken en om gastenlijsten en badges uit te draaien of te exporteren.

Meetup

meetup

Op Meetup.com kun je de meeste van bovenstaande punten ook doen, maar iets minder uitgebreid. Je betaalt alleen wel kosten bij het aanmaken van een account. Voor een paar euro per maand heb je een account en dan kun je voor meerdere doeleinden een zogenaamde Meetup Group aanmaken. Oftwel een evenement (Meetup) voor een specifieke doelgroep.

Ik ben erg fan van deze tool. Het is bij uitstek geschikt voor community building. Dus als je meerdere evenementen in het jaar organiseert, voor dezelfde doelgroep, dan raad ik je Meetup aan. Gebruik dit dus niet als je eenmalig een evenement organiseert, dan kun je beter Eventbrite (of andere tools) gebruiken.

Mensen maken een kort profiel aan met een foto en omschrijving (op basis van drie korte vragen die jij aan ze stelt). Zo kunnen zij zien wie er zich aangemeld heeft voor evenementen. Na een event kunnen ze niet alleen een beoordeling geven aan jouw evenement, maar ook mensen die ze ontmoet hebben eenvoudig weer terugvinden en berichten naar elkaar sturen.

Ook als organisator kun je eenvoudig in contact komen met de mensen die zich gratis lid hebben gemaakt bij jou groep. Je kunt mailings sturen, bijvoorbeeld ook alleen naar de mensen die zich juist wel of niet hebben aangemeld voor een (eerdere) event. Op de eventpagina kun je vragen stellen. Maar je kunt ook slides of andere documenten delen. Er is zelfs een forum beschikbaar. Mensen die lid zijn van andere Meetup Groups kunnen ook eenvoudig jouw event vinden. Ze worden zelfs via de site op de hoogte gebracht als jouw event binnen hun interesse valt.

Winnaar?

Beide tools hebben sterke en minder sterke kanten. Het is aan jou om te kijken welk site het beste bij jouw event past. Voor eenmalige events en ticketverkoop zou ik kiezen voor Eventbrite. Of kijk bijvoorbeeld eens naar Ticketscript of Paydro. Voor community building is Meetup absoluut een aanrader.

 

Inspireer anderen en deel dit idee

Gerelateerde artikelen

2 gedachten over “Eventbrite vs Meetup

  1. Hi,

    Was op zoek naar wat antwoorden en kwam jouw blog tegen. Ik ben ook enthousiast over meetup. Weet jij of het mogelijk is om een gesloten groep te maken voor een event?

    Wij hebben een lijst van genodigden en willen die meetup verder laten aanhaken maar de meetup niet openstellen voor anderen vooralsnog. Wellicht na ons event wel.

    Dank voor je hulp

    Jeff

  2. Hi Jeffrey,

    Heb dat ook weleens uitgezocht en je kunt een besloten groep maken. De reden waarom ik dat zelf niet heb gebruikt is omdat veel alsnog zichtbaar blijft. Zie hier een voorbeeld http://www.meetup.com/Visual-Academy/

    Een besloten groep houdt dan alleen in dat je zelf bepaalt wie je toelaat tot de groep. Hier vind je er meer informatie over http://help.meetup.com/customer/portal/articles/604286-meetup-group-content-visibility-settings

    Veel succes!

    Groetjes,
    Samira

Een reactie plaatsen

Ontvang de blogs in je mailbox

Wil je wekelijks de blogs in je mailbox ontvangen? Superhandig, want je ziet in één overzicht waar we over geschreven hebben.

Schrijf je in en ontvang elke vrijdag voor lunchtijd onze Weekly Digest.