Interview Samira Salman over contentmarketing

Interview: De kracht van de combinatie van content en evenementen

3 oktober 2018

Van EventGoodies kan ik nog niet leven, dus freelance ik ernaast. Mijn freelance werk heeft veel raakvlakken met wat ik hier doe, namelijk: content creatie!

Mensen vinden het soms nogal verwarrend, wat ik nou precies allemaal doe en onder welke naam. Het zijn voor mij duidelijk twee verschillende dingen: freelancen en EventGoodies. Maar misschien komt het omdat er wat raakvlakken zijn. Zo blog ik hier op de site en soms ook als freelancer. En allebei heeft het ‘iets’ te maken met evenementen.

In mijn hoofd is het allemaal zo logisch, maar als ik uitleg wat mijn visie is en wat ik graag doe als freelancer, dan zie ik toch nog vaak vragende blikken. Onze blogger Andrea Dronk is ook copywriter heeft mij daarom geholpen mijn gedachten vast te leggen in de vorm een interview. Ik heb besloten het ook hier te plaatsen, mocht je nieuwsgierig zijn naar wat ik naast EventGoodies doe.

Contentmarketing: de kracht van de combinatie van content en evenementen

Samira weet als geen ander een brug te slaan tussen content en evenementen. De gehypte term contentmarketing krijgt in dit interview een tastbare vorm. Heb je eenmaal het doel, de doelgroep en de boodschap helder, dan kun je gaan bouwen aan het vergroten van je naamsbekendheid en een langdurige klantrelatie. Haar boodschap? Experimenteer met de vele mogelijkheden van het digitale tijdperk en bovenal: heb er plezier in! Kom meer te weten over de toepasbaarheid van contentmarketing en leer tussen de regels door Samira beter kennen.

“Voor mij betekent contentmarketing het inzetten van content, in de vorm van tekst, foto of video, die een bepaalde actie oproept bij de gewenste doelgroep. Het gebruik hiervan in niet nieuw, het heeft de laatste jaren alleen meer aandacht gekregen. Contentmarketing is hip, maar zeker geen hype. Ik paste het al toe in mijn werk bij mijn eerste werkgever in 2006, lang voordat ik met de term contentmarketing in aanraking kwam. Marketing en content overlapt elkaar constant. Sinds 2013 richt ik mij op contentmarketing rondom zakelijke evenementen.” Waar voorheen zowel een evenement als content als losse onderdelen werden gezien, zijn deze marketingactiviteiten nu steeds meer terecht geïntegreerd met elkaar. Een evenement is een geweldige activiteit om in te zetten voor meer bereik en zichtbaarheid, maar dat is content ook.

Voor durfals en experimenteerbazen

“Mijn voorkeur gaat uit naar duurzame samenwerkingen met middelgrote bedrijven. Bij organisaties waar ruimte is voor langere trajecten, waardoor niet alleen de samenwerking optimaal benut wordt maar de resultaten ook continu beter worden.” Het durven investeren in contentmarketing is de eerste stap na de bewustwording dat het anders moet. Ik werk graag voor bedrijven die kiezen voor een strategische marktbenadering en echt durven te experimenteren. Verschillende manieren van testen en uitproberen hoort erbij en niet elk bedrijf durft die beweging te omarmen. Vaak haken ze af bij de eerste resultaten, terwijl je dan nog in de opbouwfase zit en moet doorpakken. “Ik wil bedrijven daarom ook laten inzien dat het inzetten van contentmarketing een leerproces is.”

Daarnaast blijft de klant zelf altijd owner van het project. “Een samenwerking betekent van mijn kant advies geven en organisaties met praktische zaken op weg helpen.” Dit start idealiter met een strategische brainstormsessie van een dagdeel of volledige dag, waar het stellen van vragen centraal staat. Met als hoofdvraag: wat wil je bereiken met contentmarketing? Ook wil ik weten wat ze op dit moment al aan contentmarketing doen en waar ze tegenaan lopen bij het inzetten van contentmarketing. “Met alle verzamelde input ontwerp ik een op maat gemaakt contentplan, passend bij de waarden en de cultuur van het bedrijf én de doelgroep die zij willen aanspreken. Binnen een organisatie werk ik bijna altijd met een projectmanager of marketeer samen en soms met een team van contentspecialisten.”

Invloed van contentmarketing

Als het plan zoals besproken eenmaal wordt uitgerold, wat is dan het resultaat? “Een voorbeeld is meer traffic naar een evenementenwebsite. Relevante bezoekers komen door de juiste content doelgericht op jouw website terecht voor meer informatie en worden overtuigd in het live bezoeken van het evenement.” Bedrijven die elk jaar een klantendag organiseren of een jaarlijkse bijeenkomst hebben voor dezelfde doelgroep, kunnen enorm profiteren van contentmarketing. Content creëer je niet eenmalig, maar kun je hergebruiken als basis voor het jaar erop. Alle materialen, teksten, foto’s en video’s, zijn inzetbaar als oproep voor het evenement dat volgt. Met het slim inzetten van content, blijf je zowel online als offline de doelgroep enthousiasmeren.

“Daardoor duren contentmarketing trajecten die ik aanga ook idealiter minimaal drie maanden en hoe langer, hoe beter. Het kost nu eenmaal tijd om een gezonde stroom van relevante content op gang te brengen, met name bij bedrijven waar ik moet samenwerken met diverse teamleden.” Het tussentijds en achteraf meten van resultaten hoort daar ook bij. Uitproberen is key, wat werkt wel en waar mag meer focus op? “Na het evaluatiemoment kan een bedrijf soms zelf verder, mits er voldoende draagvlak is en voldoende kennis is opgedaan gedurende het traject. Niet alleen het creëren van de juiste content vergt creativiteit en aandacht, ook de planning, het budget en metingen moeten vooraf goed ingecalculeerd worden.”

Evenementen en community building

Een jaarlijks terugkerend evenement met een vaste doelgroep over een bepaald thema, heeft de juiste ingrediënten voor het bouwen en onderhouden van een community. Contentmarketing is een belangrijk onderdeel voor het activeren van deze groep mensen. Naast het hoofdevenement is het organiseren van kleinere evenementen zoals workshops of brainstormsessies een manier om stap voor stap een loyale community te bouwen. Zo creëer je een platform voor inspiratie, netwerken en kennisdeling. De combinatie van content en evenementen is enorm krachtig en leidend in het activeren van een community.

Tip: werk met het Event Canvas

“Een goede tool die ik graag gebruik om de verschillende elementen effectief samen te brengen, is het Event Canvas. Als Certified Event Designer begeleid ik bedrijven door het Event Designproces. Het helpt je om een beter beeld te krijgen van de doelgroep, je strategie in kaart te brengen en een passend programma samen te stellen. Deze strategie biedt ook een goede basis voor het contentmarketingplan rondom een evenement.“

“Het hebben van een eigen bedrijf en het werk wat ik doe hebben mij doen beseffen dat ik goed ben in pr. Mijn blog EventGoodies, gericht op zakelijke eventplanners, zorgt voor een stukje personal branding. Maar ook het schrijven voor externe contentplatformen, gebruik van social media, het (gast)spreken op evenementen en radio-interviews helpen mij zichtbaar te maken en mijn expertise te laten zien. Ik maak snel de juiste verbinding en heb een sterk netwerk opgebouwd. Ik help mensen altijd graag en ben enthousiast, waardoor de gunfactor hoog is.”

Denk je na het lezen van het interview: hier wil ik wat mee? Laat het me weten, ik help je graag verder.

Dit interview is eerder verschenen op andreadronk.com in blog categorie Uitgeschreven. Zij interviewt mensen over hun werk, leven en interesses.

Inspireer anderen en deel dit idee

Gerelateerde artikelen

Samira is oprichtster van EventGoodies en contentmarketeer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren met de mooiste innovaties en leukste goodies. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Een reactie plaatsen