Onderzoek: waarom relatieschenken zo goed werken

Geen evenement zonder een leuke weggever. Maar wat is het effect van relatiegeschenken? Ons onderbuikgevoel zegt dat het werkt, maar de cijfers ook! 

Als je nieuwe, potentiële klanten ontmoet op een evenement, dan wil je dat ze je onthouden en bij je terugkomen. Relatiegeschenken zijn een handig hulpmiddel hierbij, vooral als je het juiste item weet te kiezen. Als je het goed doet, dan gebruikt men het product daadwerkelijk. Het liefst dagelijks. En zo worden ze continu herinnert aan jouw merk. Maar hoe goed werkt het uitdelen van relatiegeschenken eigenlijk en klopt ons onderbuikgevoel?

Relatiegeschenken

Het effect van relatiegeschenken

Sommige mensen zijn er dol op en nemen elke goodiebag enthousiast mee, de ander vindt het rommel en gooit het weg. Is het nou effectief of niet? We vonden statistieken hierover in het beursmagazine van Drukwerkdeal. Fijn, eindelijk meer duidelijkheid! In de infographic hieronder vind je de cijfers. Zo blijkt bijvoorbeeld dat 37% van de mensen een goodie langer dan twee jaar bewaard. En 9% van de mensen die een goodie ontvangt, wordt klant. Niet verkeerd toch?

Comeback van fysieke producten

Commercieel directeur van Drukwerkdeal.nl Martijn Jansen ziet wel een trend: “Fysieke producten zijn aan een comeback bezig. Kijk naar Polaroids, LP’s op vinyl, gedrukte boeken. Online marketing is niet meer weg te denken, maar wel enorm vluchtig. Als je dan ziet hoeveel mensen een goodie bewaren en bij zich houden, dat zijn toch sprekende cijfers. Die mensen interacteren bijna elke dag met zo’n relatiegeschenk. En pennetje op je bureau, een sleutelhanger of een usb-stick zijn volop in beeld, dus reken de contactfrequentie maar uit in het geval dat een klant of prospect een relatiegeschenk met logo twee weken bewaart. Een merk bouwen, dat is toch vooral een kwestie van de lange adem.”

Zorg voor een goede marketingmix

Als je de cijfers vergelijkt met de effectiviteit van televisie en online advertenties, dan stijgt goodies erboven uit. Gooi nou niet alle andere marketingactiviteiten overboord. Een succesvolle marketingstrategie bestaat uit natuurlijk uit een goede mix. Maar misschien kun je komend jaar iets meer budget besteden aan het bestellen van leuke en vooral relevante goodies 😉

In het beursmagazine staan trouwens handige tips om goed voorbereid naar de beurs te gaan. Kijk voor meer informatie op drukwerkdeal.nl.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met drukwerkdeal.nl. Meer informatie vind je in onze disclaimer

Plaats een reactie