Voor eventplanners die durven te vernieuwen
Voor eventplanners die durven te vernieuwen

Congres ADHDvrouw, voor en door ADHD’ers

23 februari 2015

Op 7 maart staat er iets bijzonders te gebeuren in de Jaarbeurs Utrecht. Een congres voor vrouwen met ADHD, georganiseerd door vrouwen met ADHD. Dat lijkt niet alleen voor de leek een contradictio in termini, internationaal blijkt dit uniek te zijn.

Congressen en symposia binnen de psychologie en psychiatrie worden per definitie geregeld door professionals uit het vak. Monique van Zwieten vroeg zich op Twitter af waarom er niet iets dergelijks voor vrouwen met ADHD is en besloot om samen met Danitsja Koster het dan maar zelf te gaan regelen.

Waarom een ADHDvrouw congres?

In april 2014 slingerde Monique een tweet de ether in met de vraag waarom er geen congres voor vrouwen met ADHD wordt georganiseerd. Danitsja en Pauline van Roon haakten daarop in en de kernorganisatie was al snel een feit. Monique legt uit: “Als je al vanaf je 18e vastloopt omdat je diep van binnen weet dat je anders bent, maar niet op de juiste plek terecht komt, leg je een onnodig ingewikkelde weg af. Ik heb verkeerde diagnoses gekregen en in verkeerde programma’s gezeten. Totdat ik bij een ADHD coach terechtkwam die weigerde op mijn beperkingen te gaan zitten. Dit wil ik voor geen enkele vrouw ooit weer.” Monique kreeg pas laat de diagnose ADHD en heeft mede daardoor zich door het leven moeten worstelen. Toen ze de diagnose kreeg veranderde dat haar blik op het leven. “Nu denk ik: kijk waar ik vandaan kom! Ik ben trots op wat ik heb bereikt en wil die positiviteit doorgeven aan andere vrouwen met ADHD”.

Poster adhdvrouw congresWat wordt het plan?

Monique en Danitsja kennen hun kwaliteiten, maar een congres in de Jaarbeurs organiseren hebben ze nog nooit eerder gedaan. “Het was voor ons allemaal een gok. We kenden elkaar helemaal niet en hadden geen idee waar het schip zou stranden. Doordat we vanaf het begin vertrouwen hebben in elkaar en open communiceren kunnen we allemaal doen waar we goed in zijn” vertelt Danitsja. Van te voren hadden de dames werkelijk geen flauw idee of het plan ooit zou lukken en hoe groot het evenement zou worden. Van een studio bij een werkgever tot de RAI kwam als mogelijke locatie voorbij. “Wij zijn net zo verbaasd als de rest van de wereld dat dit gaat lukken. We hebben op geen enkel moment het idee gehad dat we hebben gefaald, maar ook nooit het idee gehad dat we zover zouden komen”, aldus Monique. Met enthousiasme, de juiste mensen vragen en hard werken krijgen de dames het voor elkaar.

Zo’n congres organiseren, hoe doe je dat?

De dames hebben ervaring in hele andere vakgebieden dan evenementen van deze grootte organiseren. Het verzamelen van de juiste mensen is van groot belang om een ambitieus plan als dit te laten slagen. Monique legt uit; “We zoeken mensen op passie, we gebruiken onze radar om daarmee de juiste mensen koppelen aan je kerndoel. Ons doel is het congres, niet geld verdienen of naam maken. We geloven beiden rotsvast in dat idee en dat blijkt te werken.” De dames hebben heel wat goede mensen achter zich staan, maar dragen samen de voornaamste verantwoordelijkheid voor het congres. Danitsja vult aan: “Blijven communiceren met elkaar en enthousiast blijven heeft ons zover gebracht”.

Wat zijn de ingrediënten van dit succes?

De reden dat dit zo succesvol georganiseerd kan worden komt omdat het echt nieuw en anders is dan evenementen die worden georganiseerd. Daarnaast blijkt er veel animo te zijn voor een platform voor ADHDvrouwen. “In de eerste weken gingen de likes en volgers op onze social platformen gigantisch hard en nog steeds hebben we een flink bereik wat blijft groeien. Mensen zitten echt op ons te wachten.” laat Danitsja weten. De dames staan daarnaast sterk achter hun doel en kernidee. De samenwerking is tot nu toe zeer goed verlopen. “Je moet elkaar de ruimte geven om te doen waar je goed in bent, daarom werken wij zo goed samen. Daarnaast zijn we enorm enthousiast over het congres en dat enthousiasme werkt aanstekelijk. Daarom hebben we zo’n mooi programma kunnen samenstellen” laat Monique trots weten.

Tips

Voor een volgend congres zou het heel fijn zijn om vooraf wat geld te hebben. Een evenement van deze grootte kostendekkend organiseren puur op kaartverkoop is erg stressvol. “Maar we laten wel mooi zien dat het kan!” vult Monique aan. De tip van ADHDvrouw voor mensen die zelf een evenement willen organiseren is heb vertrouwen, sta achter je doel en blijf dicht bij jezelf. “Jij weet wie jij bent en daar moet je trouw aan blijven. Daarmee weet je de juiste mensen aan je te binden” vat Monique samen.

Het ADHDvrouw congres vindt op zaterdag 7 maart 2015 plaats in de Jaarbeurs Utrecht. De kaarten zijn te krijgen via Adhdvrouw.nl. Daarnaast is ADHDvrouw te volgen op Facebook en Twitter.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

De Wasman

Schonen handen dankzij de Wasman

Schone handen en een kort wasritueeltje, midden op een evenement. Dat kan met de mobiele wasbak van de Wasman.

Lees verder
Toiletjuffrouw act

Rotterdamse zussen Bep & Toos entertainen toiletbezoekers

Op zoek naar wat gezelligheid rondom de toiletten? De toiletjuffrouw act Bep & Toos entertainen én houden de boel lekker schoon!

Lees verder

Goodies gespot online: transformeer en creëer ruimte

Soms heb je alle ruimte op een locatie en soms is de ruimte beperkt. Of gebruik je een ruimte multifunctioneel. Daarom delen we dit keer items die je kunt transformeren. Lekker praktisch.

Lees verder

3 gedachten over “Congres ADHDvrouw, voor en door ADHD’ers”

  1. Ik probeer ergens het programma van hoe de dag is ingedeeld te vinden maar ik kan t nergens vinden. Ook het tijdstip van aanvang heb ik niet gevonden…
    Ook tips waar t beste te parkeren enz…
    Of ligt dat aan mij?

    Groetjes Elvire Maas
    En tot zaterdag!

  2. Hoi Elvire,

    Het programma kon ik wel vinden op de site (naast de knop tickets), zie hier: http://www.adhdvrouw.nl/tijdschema-congres/

    Je andere vragen heb ik doorgespeeld naar de organisatie, ik weet dat zelf ook niet. Anders kun je het beste nog even rechstreeks contact opnemen bij ADHDvrouw.

    Groetjes,
    Samira

  3. Hoi Elvire,

    Bedankt voor je reactie! Zoals Samira al aangaf staat het tijdschema op de website. Het congres vindt plaats in de Supernova van de Jaarbeurs (Ingang Oost, tweede verdieping). Op de schermen wordt dat aangegeven en uiteraard is het personeel van de Jaarbeurs ervan op de hoogte dat we er zijn.

    Je kunt het beste parkeren op P1 of P3 want dat is het dichtste bij. Ik ga vanavond nog een mail met aanvullende informatie sturen naar iedereen die een kaartje heeft gekocht. Daar zit ook een routebeschrijving bij.

    Hopelijk heb je zo voldoende informatie. Tot morgen!

    Groetjes Danitsja

Plaats een reactie