Interview: Hoe je een (nieuw) evenement vol krijgt met goede content

Vier jaar geleden startte Marca van den Broek het evenement Talks About Photography. Binnen 5 maanden had ze een volle zaal met 100 man. Hoe kreeg ze dat voor elkaar?

Al een aantal jaar volg ik coach en trainer Marca van den Broek. Zodoende zag ik hoe haar evenement ontstond. In no-time startte ze Talks About Photography (T.A.P.), een evenement voor fotografen. Ze wist in het eerste jaar in 5 maanden tijd 100 kaarten te verkopen, voornamelijk door de inzet van blogs. Onlangs woonde ik de 4e editie bij. Ik ging met haar in gesprek, omdat ik het heel inspirerend vind hoe ze het heeft aangepakt.

Wat doe jij precies in het dagelijks leven?
“Ik heb een eigen bedrijf, AngelCoaching, waarin ik creatieve ondernemers begeleid en help om ze zichtbaarder te maken, zodat ze meer klanten aantrekken. Dit zijn met name (beeldend) kunstenaars en fotografen. Mensen denken vaak dat er geen brood te verdienen is als creatief ondernemer, maar niets is minder waar. Vaak weten ze alleen niet goed hoe ze het zakelijk kunnen aanpakken en ik help ze daarbij.”

Hoe is Talks About Photography ontstaan?
“Vaak heb ik 1:1 contact met mijn klanten of in kleine groepjes. Ik had al een tijd het verlangen iets te organiseren, iets meer te betekenen voor deze ondernemers, iets met een grotere impact dan mijn coachingstrajecten. Ideeën had ik genoeg, maar op Koningsdag 4 jaar geleden wist ik het ineens: er moest een zakelijke inspiratiedag komen voor fotografen.

Uiteindelijk waren er op de eerste editie 19 fotografen die ieder zo’n 15 minuten hun ervaringen en tips deelden over ondernemen. Elk met een andere insteek, zodat de vele facetten van ondernemen aan bod kwamen. Zo vertelde de een wat bloggen hem heeft opgeleverd en een ander hoe belangrijk zichtbaarheid is als fotograaf. Dit concept bleef elk jaar hetzelfde.”

Hoe zet jij contentmarketing in rondom dit evenement?
“Ik schrijf in de aanloop van het evenement wel twee à drie blogs per week. In deze blogs licht ik de sprekers uit en stel ik centraal wat de insteek is van hun presentatie. De blogs deel ik natuurlijk op social media.

Op Twitter en Facebook betrek ik mijn volgers bij de opzet van het evenement. Ik houd ze niet alleen op de hoogte, maar vraag ze ook naar ideeën, welke sprekers ze graag willen zien en of ze willen meedenken. Het is namelijk niet mijn feestje, ik wil mensen echt iets waardevols brengen en ze met elkaar verbinden, een community opbouwen. Ook zet ik Instagram, omdat ik daar afbeeldingen kan laten zien en mijn doelgroep (fotografen) daar te vinden is. Op Instagram deelde ik portretten van sprekers met een van hun quotes over ondernemen.

Talks About Photography - Quote van spreker

Ook tijdens het evenement zorg ik dat er content verschijnt. Voorheen waren we op de dag zelf vooral actief op Twitter en Facebook. Het afgelopen jaar lag de focus op Instagram stories. Daarnaast zorg ik dat we de aandacht vasthouden door de gemaakte video’s van de dag te delen en blogs te schrijven over wat er op de dag verteld is.”

Wat heeft het je opgeleverd?
“Mijn inspanningen op social media hebben ervoor gezorgd dat ik kaartjes kon verkopen voor m’n evenement. Ik heb amper geadverteerd. Het kost dus niet veel geld, maar wel veel tijd. Door op de dag zelf en ook erna zo actief te zijn, kon ik mensen die er niet bij kon zijn er toch bij betrekken. Die feedback kreeg ik ook terug. Daarnaast waren er een aantal mensen die baalden dat ze niet op het evenement aanwezig waren, maar er volgend jaar graag bij willen zijn. ”

“Maak in je content duidelijk welke waarde jouw evenement biedt”

Welke tips heb je voor eventmanagers die ook succesvol een nieuw evenement onder de aandacht willen brengen?
“Begin op tijd met het maken van content. Maar probeer je eerst zo goed mogelijk te verplaatsen in je doelgroep. Welke waarde bied je op jouw evenement? Wat hebben ze eraan? Zorg dat dat helder is en richt daar je content op in. Dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld de sprekers zelf inzette. Niemand zit namelijk te wachten op een aanbieding. Zorg ook dat je consequent bent in het uitdragen van de waarde van je evenement en dat je regelmatig met nieuwe content komt. Tot slot; roep geen dingen die je niet kunt waarmaken.”

Conclusie

Marca weet veel van contentmarketing en het is mooi om te zien hoe je met weinig budget, zoveel voor elkaar kunt krijgen. Wat kun je van  haar leren?

  • Ontdek wat jouw doelgroep graag wilt, zodat je een evenement opzet waar zij echt wat aan hebben.
  • Maak in jouw content duidelijk wat de toegevoegde waarde is van jouw evenement. Waarom mogen mensen jouw evenement niet missen?
  • Begin vroeg met het maken van content, hoe eerder je begint hoe meer mensen je kunt bereiken.

Lees ook onze blogs over contentcreatie tijdens evenementen.

Foto in header door Audrey Willems.

Plaats een reactie