Interview: een succesvolle #hashtag voor je evenement

Vandaag de dag is de hashtag niet meer weg te denken van bekende social media platformen. Toch bezoek ik nog regelmatig events waar de kracht van een goede hashtag niet wordt benut.

Het welbekende #-teken, gevolgd door een pakkende term of afkorting is al net zo gemeengoed als een emoji. Evenementen hebben vaak wel een hashtag, maar slechts een enkele bezoeker gebruikt deze. Ik sprak hierover met Levi Witbaard van OBI4WAN, een social media monitoringtool.

Wat is volgens jou een goede hashtag?
“Allereerst moet hij kort, uniek en vooral easy zijn. Gebruik bijvoorbeeld de naam van je evenement in combinatie met het jaartal en maak een slimme afkorting als hij te lang wordt.”

Ik zie vaak dat mensen zowel de hashtag met als zonder jaartal gebruiken. Waarom zou je niet gewoon een hashtag gebruiken zonder jaartal?
“Ik vraag me ook altijd af wat de toegevoegde waarde van het jaartal is. Dat maakt het zelfs in veel gevallen onduidelijker voor de bezoekers! Ik zou het jaartal alleen gebruiken als de naam of afkorting alleen niet uniek genoeg is. Keep it short and simple!”

Wat levert een goede hashtag op?
“Mits goed gekozen zorgt deze op verschillende platformen als Twitter, Instagram, Facebook en zelfs LinkedIn voor verbinding tussen de mensen die betrokken zijn bij je evenement. Het zorgt er daarnaast voor dat je het evenement makkelijk kunt monitoren en het scheelt na afloop een hoop tijd om de highlights te verzamelen!”

Voorbeeld tweet met eventhashtag

Oke, dan heb je een goede hashtag gekozen. Hoe zorg je dat mensen dit gebruiken?
“Je moet inderdaad zorgen dat deze via social media onder de aandacht wordt gebracht bij bezoekers en andere betrokkenen. Activeer daarvoor de mensen in de organisatie, sprekers en partners. Begin hier tijdig mee en laat geen moment onbenut om de hashtag te delen: in de nieuwsbrief, op de tickets, via social media, banners en op de naambadges.”

Social media wall
Social media wall

Richt ook een social wall in zoals in het voorbeeld hierboven en deel inzichten met bezoekers middels grote schermen. Een dergelijke link is ook perfect te gebruiken om aandacht via social media te genereren. Gratis tools als walls.io of livewall.nl zijn perfect om mee te beginnen.”

Je had het net over monitoring. Wat kun je daarmee doen?
“Social media berichten rondom je evenement bevatten soms een schat aan informatie. Zie het als gratis en ongenuanceerde feedback waar je iets mee kunt! Let daarbij goed op de afzender en intentie. Een brandende vraag of klacht van een persoon met een groot bereik heeft uiteraard meer prioriteit dan andere berichten. Door de interactie aan te gaan met bezoekers stel je jezelf persoonlijk op. Zo’n benadering wordt vaak gewaardeerd!

Feedback gebruiken om je evenement te verbeteren

Maar dan ben je er nog niet! Ook (vlak) na het evenement kun je hashtag levend houden. De Stories van verschillende social media platformen zijn geweldig om daar voor te gebruiken. Onder andere met Facebook en Instagram Stories, maar ook met Twitter Moments geef je een unieke kijk op je evenement”.

Social media voorbeelden

Heb je nog vragen hierover? Of ken je goede voorbeelden van eventhashtags? Laat het weten in de reacties!

Plaats een reactie