Event experience: hoe zet je de ultieme ervaring neer?

5 april 2017

Eventbeleving: we horen het woord vaak, maar hoe zet je het eigenlijk effectief in? Ik sprak hierover met twee experts.

In mijn blogs schrijf ik over producten en diensten die de eventbeleving vergroten. Hoe meer ik me hierin verdiep, hoe meer ik me besef dat hier meer bij komt kijken dan ik in eerste instantie dacht. Omdat ik er graag meer over wou weten, interviewde ik twee sprekers van Event17 over eventbeleving.

Zintuigen aanspreken

Als je echt wilt dat mensen in beweging komen, dan moet je minstens 3 van de 5 zintuigen aanspreken, vertelt Wenda Kielstra me. Samen met haar collega’s van Consumatics verzorgt ze talloze onderzoeken gericht op het onbewust gedrag van bezoekers, wat haar veel kennis geeft over consumentengedrag.

Ze gaf een mooi voorbeeld over hoe je de zintuigen kunt prikkelen tijdens een evenement voor een goede customer experience:

“Stel dat je een bedrijf bent waarvan een van de kernwaarden luxe is. Dan wil je dat natuurlijk ook uitstralen op je evenement. Én dat mensen dat over jou onthouden. Alleen maar zeggen dat je luxe bent, werkt niet. Het is belangrijk dat de moderator van de dag bijvoorbeeld het woord luxe gebruikt. Af en toe ook in andere woorden. Maar het beklijft pas echt als je meerdere zintuigen luxe laat ervaren. Dit doe je bijvoorbeeld door kwalitatief eten te serveren, de juiste geuren in te zetten, te zorgen dat alles er piekfijn uitziet en de crew en bediening nette kleding draagt.”

Lees ook haar blog over de bouwstenen voor de eventbeleving.

Overdaad van beleving creëren

Volgens Christian Kromme, heb je een overdaad aan beleving nodig wil je in de toekomst mensen nog echt motiveren om naar jouw evenement te komen. Deze technologiën helpen je om bezoekers beter van dienst te zijn. “Technologiën als virtual reality en holoportation worden in de toekomst steeds goedkoper en eenvoudiger te implementeren. Hierdoor kun je straks vanuit huis een beurs in een ander werelddeel bezoeken.

Je moet als je iets in Nederland wilt organiseren dus wel echt wat uit de kast halen, wil je zorgen dat iemand van z’n bank afkomt om een hele dag op jouw evenement rondloopt. Omarm techniek om in de race te blijven, het is straks geen luxe meer maar een noodzaak” waarschuwt Christian.

“Gelukkig blijft 1:1 contact bestaan. Mensen komen graag naar een evenement als je zorgt voor goed eten en een goede offline beleving. Technologie zorgt er alleen voor dat je bijvoorbeeld een goedkopere oplossing kan bieden om het bereik te vergroten. Het wordt steeds belangrijker dat je techniek relevant inzet. Het zal steeds vaker ingezet worden om een evenement te personaliseren”.

Christian gaf een aantal voorbeelden hoe je een evenement met technologie personaliseert, zodat je meer impact maakt:

  • een matchmaking tool, zodat je in contact komt met de juiste mensen (bijvoorbeeld NetworkTables),
  • met behulp van artificial intelligence zorgen dat mensen een gepersonaliseerd programma ontvangen, gebaseerd op hun eigen wensen en behoeften,
  • een hololens-bril weggeven bij de ingang, zodat mensen begeleid kunnen worden door een virtual host.

Bovengenoemde voorbeelden kun je nu al inzetten, maar zullen in de toekomst steeds beter en betaalbaarder worden.

Meer weten?

Wil je meer horen over hoe je zorgt voor een sterke eventbeleving en over de toekomstige technische trends? Wenda en Christian spreken allebei op 13 april bij Event17 in Jaarbeurs Utrecht.

Ik ben gastblogger voor Event17 en deel daarom wat highlights over wat je tijdens het evenement kunt zien en bekijken. Het is geen gesponsorde blog. Ik schrijf alleen over producten (en in dit geval sprekers) waar ik echt enthousiast over ben. 

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Bedrukte t-shirts

Bedrukte t-shirts voor de crew: 5 creatieve voorbeelden

Meestal zie ik alleen een logo op een shirt of polo staan als ik op een evenement rondloop. Zonde! Doe er wat leuks mee, zodat mensen een reden hebben om de crew of sprekers aan te spreken op een beurs of congres. Ik laat je 5 creatieve voorbeelden zien.

Lees verder
Bloemenmuur

Bloemen op je evenement? Van vaasje naar muur

Wil jij een beetje groen op je evenement? En een mooie sfeer creëren? Laat dan een muur maken van echte rozen.

Lees verder
lampionen met led-verlichting

Een lichtshow van lampionnen

Lampionnen zijn erg sfeervol op een evenement. Deze lampionnen met LED-verlichting kun je van kleur laten veranderen, zelfs op de maat van de muziek.

Lees verder

Een reactie plaatsen