Geen blogger uitgenodigd? Gemiste kans!

6 april 2015

Nodig bloggers uit op jouw evenement voor meer bereik en meer naamsbekendheid. In dit artikel lees je de voordelen en tips voor de aanpak. 

In de aanloop van een evenement is het vaak flink aanpoten. Er moet veel geregeld worden, niet alles loopt van een leien dakje en als het even tegenzit loopt eventuele kaartverkoop ook achter. Je stopt je tijd en energie in het promoten en organiseren van je evenement. Een goede eventmanager denkt ook alvast na over de afwikkeling van een evenement. Wat moet er allemaal gebeuren als het evenement voorbij is? Bedankjes sturen, een website updaten, een evaluatie inplannen en ga zo maar door. Probeer er ook een gewoonte van te maken om na te denken of het voor jouw evenement zinvol is om bloggers uit te nodigen.

Pak die kans!

Eigenlijk denk ik dat het altijd zinvol is een blogger uit te nodigen op evenementen en het is een gemiste kans als je het niet doet.  Zeker als je een kennisdelingevent organiseert. De hele dag wordt er waardevolle informatie gedeeld. Is het niet zonde om dat alleen te delen met de aanwezigen en alleen op die dag zelf? Aanwezige bloggers kunnen door middel van een blog belangrijke informatie nog eens onder de aandacht brengen onder een veel grotere groep. Als het even meezit heb je een groep mensen die balen dat ze je evenement gemist hebben en willen er de volgende keer ook bij zijn.

Bovendien is het ook voor de mensen die het al gehoord hebben fijn om het nog eens terug te lezen. Ze krijgen op een congres al zoveel informatie mee, dat niet alles blijft hangen. De boodschap die jij wilt overdragen komt zo nog beter binnen bij jouw doelgroep.

De reacties op de blogpost of de social media kanalen waar het op verspreid wordt, kan je inzichten geven over de onderwerpen. Zijn mensen er enthousiast over of zou het volgend jaar nog aangescherpt moeten worden?

Een voorbeeld

Voor verschillende evenementen heb ik weleens bloggers (of zelfs de media/pers) uitgenodigd. Er was zelfs een event waar we met het team ruim 10 bloggers enthousiast wisten te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dat een flinke buzz gaf tot nog wel weken na het event. Niet elke blogger publiceert zijn artikel even snel, dus verschenen er elke paar dagen weer een nieuwe blog.

Ook voor kleine evenementen werkt het goed. Voor een evenement over social media die ik zelf maandelijks organiseer, komen er gemiddeld zo’n 30 mensen. Een van de vaste bezoekers blogt ook voor Frankwatching, een grote marketingsite, en ik vroeg haar of zij over de avond wou bloggen. Dit heeft zij gedaan en het werd een mooi verslag met de highlights van het event.

Voor de ondernemers die spraken op mijn event was het mooie PR, maar ook voor het evenement zelf. Het artikel deelden we na ons event onder onze community en volgers. Ook dit jaar, toen we het concept opnieuw uitvoerden, kon ik een terugblik geven van vorig jaar. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het mensen over de streep heeft getrokken om dit jaar langs te komen.

frankwatching

Waar moet je op letten

Je bent overtuigd? Mooi! Nu wat tips en wat punten waar je op moet letten. Ten eerste is het belangrijk dat de blogger aansluit bij jouw evenement. Het heeft weinig zin om een fashionblogger uit te nodigen op een marketingevent. Natuurlijk kun je daar wel wat voor verzinnen (hoe goed zien de marketeers eruit?), maar dat is niet de beste manier om je doelgroep mee te bereiken.

Zoek online naar blogs die je interessant lijken, vraag rond in je netwerk en maak een lijstje van bloggers die je wilt uitnodigen. Als je ze uitnodigt, stuur ze dan een persoonlijk mailtje en leg uit waarom je juist hem/haar vraagt. Dat werkt net wat beter dan een algemeen mailtje die je naar iedereen tegelijk stuurt.

Geef kort aan waar het event over gaat en wat voor jou belangrijk is om over te dragen, maar laat de inhoud van de blog verder zoveel mogelijk los. Houd er ook rekening mee dat er punten in de blog staan die misschien wat negatief zijn. Het is de mening van de blogger. Neem dat mee als leerpunt en wees niet al te bang dat mensen teveel beinvloed. Je weet zelf dat je een goed evenement hebt neergezet en dat blijkt waarschijnlijk ook uit de rest van de blogs en de bezoekers.

Uiteraard krijgt de blogger in ruil voor zijn blog het toegangskaartje gratis. Dit is overigens voor de blogger een goede reden om in te gaan op jouw voorstel. Zorg dat de blogger met open armen ontvangen wordt en een goed plekje krijgt in de zaal. Bedank ze ook online, bijvoorbeeld door ze te taggen op Twitter of in foto’s.

Heb je al eens bloggers uitgenodigd? Dan ben ik benieuwd naar je ervaringen. Deel ze hieronder.

Foto: Picjumbo

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

mobiele en electrische ijskar

Stijlvol en duurzaam ijsjes trakteren

Met deze mobiele en duurzame ijskar van Deens design, trakteer je je bezoekers ambachtelijk ijs. De hele dag door, hoe warm het ook is.

Lees verder
lampionen met led-verlichting

Een lichtshow van lampionnen

Lampionnen zijn erg sfeervol op een evenement. Deze lampionnen met LED-verlichting kun je van kleur laten veranderen, zelfs op de maat van de muziek.

Lees verder

Een virtual host als aandachtstrekker op de beurs

Hoe zorg je nou dat beursbezoekers je stand niet voorbij lopen als de standbemanning net even in gesprek zijn? Zet een Virtual Host in! 

Lees verder

Een reactie plaatsen