Hoeveel praten we online over evenementen?

7 juli 2015

Online wordt er veel gesproken over evenementen.  Vanuit welke locatie het meest? En welke hashtags gebruiken we? We hebben het voor je uitgezocht! 

Analyse

Met behulp van de online monitoringstool OBI4wan hebben we gekeken naar hoeveel er gesproken werd over evenementen (ook events en #evenementen) in het afgelopen jaar. De bronnen waarin we gezocht hebben zijn de grootste social media kanalen (alleen de publieke pagina’s), maar ook de grootste nieuws- en blogsites. Een aantal highlights op een rij.

Februari tot mei het populairst

In een jaar zijn er bijna een half miljoen berichten online die over evenementen gaan. We praten het meest over evenementen in de periode van februari tot mei. Dat zal niet heel verrassend zijn. September en oktober zijn in principe ook populaire maanden in de evenementenbranche, maar in het voorjaar komen er nog eens veel festivals en buitenactiviteiten bij.

 #Events is de meest gebruikte hashtag

Op Twitter en Instagram is het gebruik van hashtags het meest relevant, maar ook op andere kanalen worden ze weleens gebruikt. Hieronder vind je de top 10 van de meest gebruikte hashtags:

  1. #Events: 6.337
  2. #Evenementen: 6.311
  3. #Vacature: 4.566
  4. #Events_nl: 2.331
  5. #Amsterdam: 1.990
  6. #Vacatures: 1.363
  7. #Rotterdam: 1.358
  8. #Nieuws: 1.218
  9. #Avoforum: 1.183
  10. #Management: 1.138

Het verschil is nihil, maar toch wordt het Engelse woord voor evenementen vaker gebruikt dan Nederlands. Dit bekt niet alleen lekkerder, het typt sneller en je houdt ook nog eens tekens over in Twitter. Toch is het niet heel handig. Als je doelgroep je zoekt, komen ze ook veel Engelstalige berichten tegen. Laten we dus vaker #evenementen gebruiken met z’n allen om elkaar nog beter te kunnen vinden!

Ook zie je dat er veel berichten gaan over vacatures, in totaal bijna 6.000 keer.

Amsterdam is koploper

In Amsterdam lijken de meeste evenementen plaats te vinden. In ieder geval wordt de hashtag #Amsterdam veel gebruikt. Dat is ook te zien aan de landkaart hieronder. Daar zie je vanuit welke locatie de tweets verstuurt zijn.

Kaart_Nederland

De meest gebruikte kanalen

Op Twitter wordt het meest gesproken over evenementen, gevolgd door Facebook. Vervolgens blogs, nieuwssites en fora. LinkedIn staat niet in onderstaande rijtje en lijkt nog erg weinig gebruikt te worden om over evenementen te praten.

evenementen_kanalen

Meer weten over de online conversaties over evenementen? Laat een berichtje achter! De leukste vragen proberen we uit te zoeken en te beantwoorden.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Hologram sneaker

Goodies gespot online: hologrammen, slimme speakers en een donut-pooltafel

We hebben wat bijzondere goodies gespot. Hologrammen om op te vallen met je merk, speakers waar bezoekers vragen aan kunnen stellen en een pooltafel in de vorm van een donut. 

Lees verder
Op de foto als engel

Op de foto als een engel

Sta voor deze verlichtte engelenvleugels en ga op de foto als een engel. Een prachtig alternatief op een fotohokje.

Lees verder
Cover Tray

Cover-Tray: een draagtray voor drankjes met handige deksel

Op het eerste gezicht denk je misschien: handig! Een draagtray voor drankjes, die je kunt bedrukken. Maar deze Cover-Tray heeft meer voordelen.

Lees verder

Een reactie plaatsen