Podcast: content en influencer marketing

Hoe zet je een influencer in voor jouw bedrijf? En hoe kun je daar nu al mee beginnen? In deze podcast hoor je hoe ook jij hiermee aan de slag kan gaan.

In deze aflevering praat ik met Mariska Kesteloo van Word of Mice. Met haar bureau helpt ze MICE-bedrijven wereldwijd met influencer marketing.

We bespreken wat het verschil tussen de grote bekende influencers (haast BN’ers) en de zakelijke influencers. En hoe je de juiste influencer vindt voor jouw campagne.

Ook komt aan bod hoe je nu goede content kan maken en je netwerk kan inzetten, zelfs als je niet op pad kan.

HIGHLIGHTS

Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast.

00:01:48
Mariska: Het is altijd grappig als ik zeg: ik werk met influencers. Dan zie ik mensen hun gezicht al vertrekken van: ” Hm?! Oké…”. Het is heel erg jammer dat veel mensen de verkeerde perceptie hebben zodra je het woord influencer zegt. We hebben gelijk een beauty- of een fashioninfluencer op ons netvlies.

Terwijl iedereen in principe in een influencer is. Of je nu wel of niet een social media account hebt. Dus iedereen beïnvloedt elkaar, op welke manier dat ook is. Of je nou op een verjaardagsfeestje bent of dat je nu naar een evenement gaat en praat met andere en zegt: “Hey wat voor platform gebruik jij? Oh, gebruik je dat? Nou dan ga ik even kijken”. Dus in die zin is iedereen een influencer.

Maar het verschil tussen de B2C- en de B2B-markt is dat wij influencers selecteren op basis van kennis, op basis van ervaring en op basis van de kwaliteit van de volgers uit de sector.

00:08:30
Samira: Ik kan mij herinneren dat jij een echte voorstander bent van meer langetermijnsamenwerkingen of langetermijncampagnes. Kun je uitleggen waarom je dat vindt?

Mariska: In B2C-wereld bereik je direct de eindconsument die ook een beslissing neemt over een bepaald product of dienst te kopen. In de B2B sector is dat niet zo. Zeker in de evenementensector, is een beslissingsproces bij ieder bedrijf verschillend. Het is ook afhankelijk natuurlijk van de budgetten, van de structuur van het bedrijf. Gaat het over een vereniging, of een commercieel bedrijf of een internationaal bedrijf of werken er alleen maar Nederlanders? Dat maakt de beslissingsvorming intern ook heel erg verschillend.

Het is bedoeling om via deze campagnes – en ook door de combinatie van online en offline door de verschillende kanalen in te zetten – op lange termijn dat je steeds een top of mind blijft bij je gewenste doelpubliek. Want ja, mensen nemen niet beslissingen, zo van: ik zie een tweet voorbijkomen, bijvoorbeeld over Friesland of over Groningen. Dat je dan direct daar een evenement gaat organiseren omdat je die tweet heb gezien. Zo werkt het niet.

00:12:27
Mariska: Ik denk dat je juist nu kan kijken: welke partijen zijn belangrijk? Zijn dat je partners, je leveranciers, je werknemers? En dat je gaat kijken: welke mensen kan ik inzetten die al bekend zijn met mijn product of dienst, wat wil ik op dit moment, welke boodschap wil ik op dit moment overbrengen? Je kan je product of dienst nog steeds laten zien, maar op een hele andere manier.

Plaats een reactie