Instagram hashtags gebruiken

Hoe gebruik je hashtags effectief op Instagram?

6 september 2019

Instagram is erg populair. Zet jij het ook al in voor je evenement maar weet je niet hoe je hashtags nu effectief inzet? Er is onderzoek naar gedaan. In deze blog de highlights.

Hashtags zijn voor mij altijd een groot vraagteken geweest. Ik begrijp heel goed wat het is en hoe het werkt, maar de juiste hashtags kiezen is niet eenvoudig. Zelf vermijd ik Engelstalige hashtags zoveel mogelijk. Mijn bericht is Nederlands, mijn doelgroep is Nederlands. Dus wat voor zin heeft het als ik heel veel mensen bereik die mijn bericht niet begrijpen? En hoe groot is de kans dat die ene Nederlander die ik wil bereiken mijn post tussen al die andere zie? En waarom plaatsen zoveel mensen de hashtags in de reacties? Soms zie ik hele rijen hashtags bij een bericht staan. Is dat wel zo slim?

Hashtags plaatsen in het bericht of in de reacties?

Het antwoord op deze vragen is er dankzij een interessant onderzoek naar hashtag gebruik op Instagram. Het doel was om te achterhalen of je hashtags nou moet plaatsen in het bericht of eronder. Het antwoord is afhankelijk van het aantal volgers dat je hebt en of je meer bereik of meer weergaves wilt.

Heb je minder dan 100.000 volgers, dan kun je de hashtags het beste in het bericht plaatsen. Dan heb je namelijk een groter bereik.

Onderzoek hashtags

Verschil weergaves en bereik

Nu denk je, ik heb m’n antwoord en ik ga aan de slag. Maar wat nog goed is om te weten is dat als je meer weergaves of likes wilt, het juist weer slimmer is om je hashtags in de reacties te plaatsen.

Het verschil tussen bereik en weergaves is dat het bij bereik gaat om hoeveel mensen jouw post zien. En bij weergaves gaat om het aantal keer dat je post is getoond. Het kan dus zijn dat 1 persoon (bereik) meerdere keren keren jouw post zien (weergaven). Dit geldt ook trouwens op andere social media-kanalen en je webstatistieken.

Hoeveel hashtags?

Ze hebben ook onderzocht hoeveel hashtags je het beste kunt gebruiken. Soms lees je dat het advies is er een stuk of 10 en 15 hashtags te plaatsen. Dat heb ik nooit gedaan, want zoveel kan ik er niet eens verzinnen die relevant én Nederlands zijn. En dat vind ik zelf belangrijker: ik groei liever langzaam als ik maar echt geïnteresseerde en relevante volgers krijg. Maar goed, ieder z’n keuze. In het onderzoek geven ze aan dat als je meer engagement wilt (likes en reacties) en je minder dan 5.000 volgers hebt, je het beste 6 hashtags kunt plaatsen in de reacties.

Testen, testen, testen

Maar hoeveel volgers je ook hebt: het beste advies voor iedereen is om zelf te gaan testen. En dat is mooi, want dat geldt voor alles wat je doet met marketing. In het artikel geven ze aan dat testen sowieso belangrijk is, omdat het algoritme regelmatig wordt aangepast.

Wil je meer tips over het inzetten van social media rondom jouw evenement? Ik help je graag verder!

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Boot huren

Stoere boot met veel ruimte, binnen én buiten

Ben je op zoek naar een varende eventlocatie? Kijk dan eens naar Docks. Een stoere boot, met veel ruimte, 2 verdiepingen en een buitendek.

Lees verder
50's meubilair

Maak je evenement met 50’s thema compleet met dit meubilair

Als je een evenement organiseer met vintage thema, dan horen daar natuurlijk een aantal typische items bij. Maak je evenement compleet met 50’s meubilair en jukeboxen.

Lees verder
Creatieve workshops

Samen kunst maken tijdens deze creatieve workshops

Ben je op zoek naar een leuk onderdeel op je evenement? Of naar een leuke workshop voor met je team? Wij kwamen wat leuke ideeën tegen waarbij creativiteit en kunst maken centraal staat.

Lees verder

Een reactie plaatsen