Houd jij al rekening met introverte eventbezoekers?

Een derde tot de helft van de mensen is introvert. Dus ook een groot deel van jouw eventbezoekers. Zo zorg je dat zij ook veel uit een evenement halen!

Heel herkenbaar…

Deze blog maakte me bewust over introverte eventbezoekers. Ik had er eerder niet bij stil gestaan, maar eigenlijk herkende ik mezelf er direct in. Ik kom of gesloopt (of verveeld) of juist hyper thuis van een evenement. Er zit vaak weinig tussenin.

Op het ene evenementen ben ik helemaal in m’n element, leg ik leuke, nieuwe contacten en ga ik volop inspiratie naar huis. Dit zijn meestal evenementen waar ik al een aantal aanwezigen ken. Of waar ik interessante mensen heb ontmoet.

Op andere evenementen lijkt het alsof ik het een beetje vanaf een afstandje aanschouw. Het lukt me maar niet om er in te komen, om contact te maken of om mee te doen met bijvoorbeeld groepsopdrachten. Als ik dat dan deed, dan deed ik dat met lichte tegenzin. Ik heb nooit goed begrepen wat er dan met me ‘aan de hand was’.

Door het lezen van de blog besefte ik me dat het waarschijnlijk te maken heeft met mijn introversie. Én dat de opzet van een evenement, zowel het programma als de inrichting, ook van invloed is.

Wat kenmerkt een introverte bezoeker?

Volgens de blog zijn ongeveer een derde tot de helft van de mensen introvert. Best veel dus! Misschien is de verhouding voor jouw doelgroep anders, maar toch handig om er eens bij stil te staan.

Over het algemeen kun je zeggen dat introverte mensen:

  • niet houden van small talk,
  • ze zich wel prettig voelen in kleine groepjes,
  • even tijd nodig hebben om informatie te verwerken voor ze reageren,
  • even moeten opladen als er veel indrukken zijn of veel informatie wordt gegeven.

3 Praktische tips

Hoe richt je je nou op je introverte eventbezoeker? Je hoeft niet je hele evenement anders in te richten. Je doet introverte mensen al een groot plezier om ze het een klein beetje makkelijker te maken.

Daar heb je zelf ook baat bij; als je meer rekening houdt met de introverte bezoekers, gaan ook zij tevreden naar huis. En zijn ze eerder geneigd om jouw volgende evenement weer te bezoeken.

Als ik naar mezelf kijk en de bullet points hierboven, dan heb ik de volgende tips voor je waar je voortaan op kunt letten.

  • Bij de ontvangst of een netwerkborrel het netwerken niet al te veel op z’n beloop te laten, maar bijvoorbeeld mensen helpen door een ‘matchmaker’ in te zetten en ze voor te stellen aan mensen. Je kunt ook zorgen dat er iets in de ruimte staat wat een aanleiding geeft om over te praten. Of zet tools in waardoor mensen weten wie er aanwezig is en zo gerichter kunnen gaan netwerken.
  • Meer of ruimere pauze’s inlassen in een vol programma, zodat men even alles kan laten bezinken. Je zou ook voor een rustige locatie kunnen kiezen, zodat iedereen die daar behoefte aan heeft even een wandelingetje kan maken. Wat ik zelf ook fijn vindt is als er rustige plekjes zijn op een evenement (of beursvloer) waar ik me even kan terugtrekken en kan opladen.
  • Laat programma’s niet teveel uitlopen. Introvert of niet, mensen hebben even pauze nodig. Zodat ze niet continu informatie op hun afgevuurd krijgen, maar het ook even kunnen verwerken. Dus wees streng op de eindtijden van presentaties.

Lees ook eens dit blog van een introverte vrouw die een evenement bezocht en hoe ze dat ervoer. Misschien brengt het je op ideeën om jouw evenement te verbeteren voor je introverte bezoekers.

Aan mensen die zich hierin herkennen: welke verbetertips heb jij voor organisatoren?

1 gedachte over “Houd jij al rekening met introverte eventbezoekers?”

  1. Goed om dit onderwerp te belichten, en met een positieve insteek. Vaak wordt extraversie verkozen boven introversie, maar juist binnen teams en bezoekers van evenementen is de balans hierin belangrijk. Een app gebruiken, die voor, tijdens en na het evenement beschikbaar is om te conversen en te verbinden is ook een tip. En ook zijn er genoeg feedback opties, fysiek en digitaal, die introverte bezoekers een ‘stem’ geven. IJsbrekers werken ook. Bijvoorbeeld bij een presentatie, afronding of workshop. Uiteindelijk doet iedereen mee en is het achteraf niet zo eng als je dacht.

Plaats een reactie