Jomo voor evenementen

Gun je bezoekers een JOMO-momentje

20 mei 2019

Na FOMO is er nu ook JOMO: the Joy of Missing out. Een topic wat ik altijd al belangrijk vond, maar niet wist dat er een naam voor was. Wat is het precies en hoe pas je het toe?

Wat betekent het precies?

De term FOMO is wel bekend. The Fear of Missing Out. Dit kun je goed toepassen om te zorgen dat mensen graag naar je evenement komen, bang dat ze anders iets tofs missen. Bij JOMO werkt het andersom. Je slaat iets over en geniet daar juist van. In het geval van evenementen, gaat het dan om iets over te slaan √≥p een evenement. Toen ik voor het eerst over JOMO las, dacht ik even dat het ging om evenementen juist niet te bezoeken. Dat kan overigens ook heel lekker zijn ūüôā Maar goed als eventplanner is dat niet wat je wilt bereiken.

Het gaat dan dus ook om even iets te missen tijdens een evenement en van dat moment te genieten. Een voorbeeld hiervan is dat je een van de sessies overslaat om je even terug te trekken.

Een momentje rust

In schrijf regelmatig over dat het best lekker is om je terug te kunnen trekken en welke goodies je daarvoor kunt inzetten. Want een hele dag onder de mensen zijn en informatie verwerken is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet als je introvert bent.

Je ziet dit ook terug aan de vele huiskamerhoekjes op evenementen en locaties. Dat is dus niet alleen leuk om te zien, maar zo kun je even met een klein groepje mensen praten.

Andere manieren om JOMO te faciliteren is door mensen hun eigen programma te laten bepalen, iets te organiseren in de natuur of te zorgen dat ze iedereen hun mobieltje uit laat. Dan zijn ze er echt even een dagje uit.

Voordelen van JOMO voor eventplanners

Het voelt voor sommige mensen misschien een beetje gek. Je wilt alle bezoekers in de zaal hebben en niet verspreid in allerlei hoekjes. En vragen hun mobieltje achterwege te laten voelt misschien ook tegenstrijdig. Zeker als je wilt dat er een online buzz ontstaat.

Dit zijn de voordelen als je JOMO wel faciliteert op je evenement:

  • Door mensen hun eigen programma te laten bepalen en af en toe een sessie over te laten slaan of tijdens het netwerken een rustig hoekje te kiezen, kunnen ze op hun eigen tempo en manier informatie te werken. Zo halen ze meer uit hun dag, dan dat jij als organisator opdringt wat ze precies doen en wanneer. Informatie onthouden ze dan ook veel beter.
  • Op rustige plekjes ontstaan er gesprekken in kleinere groepjes. De interactie is zo groter en impactvoller. Liever een paar goede, betekenisvolle contacten dan een heleboel kortvluchtige.
  • Bezoekers hebben een positievere herinnering aan je evenement als ze er echt even uit zijn geweest. Dat heb je liever dan dat ze energieloos vertrekken toch?

De foto is gemaakt door Sjoerd Fotografie in opdracht van High Profile Events. Ik werd ge√Įnterviewd voor een artikel over mijn werk als vlogger in de eventbranche. En ja, dit was ook een JOMO-momentje. Even aandachtig in gesprek en vergeten dat je op een beurs bent!

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Interactief muzieksysteem voor unieke beleving

De Mash Machine is een interactief muzieksysteem waarbij je zonder muzikale achtergrond muziek kan maken. Ideaal als entertainment en eyecatcher voor evenementen, feestjes en beurzen.

Lees verder
Prosecco donut

Feestelijke donuts met Prosecco-smaak

Dat is nog eens feestelijk: goudkleurige donuts met Prosecco-smaak! Ze werden speciaal gemaakt in Amsterdam voor Oud & Nieuw. Ik zeg: houd het erin voor andere feestjes!

Lees verder
Kraskaart evenement

Kras & Win en verzamel gegevens van bezoekers

Kras & Win, een concept waarbij gasten digitaal kunnen krassen. Inzetbaar als ludieke poll op je evenement en om leads mee te genereren.

Lees verder

Een reactie plaatsen