Locatietour: een evenement met aandacht

Afgelopen maandag was ik bij de Locatietour in Zeist. Een bijzonder en inspirerend evenement, dat ik graag als case wil uitlichten.

Wat is de Locatietour?

De Locatietour is een tour voor event- en meetingplanners langs diverse locaties georganiseerd door Utrecht Convention Bureau. In een dag zie je een aantal uiteenlopende locaties in een bepaald gebied. De vorige keer was het in hartje Utrecht, dit keer in de natuurrijke omgeving van Zeist.

Wat fijn van zo’n dag is, is dat je in korte tijd diverse locaties ziet. Dat geeft toch altijd een beter beeld dan online een locatie bekijken. Een ander groot voordeel is dat de dag volledig verzorgd is en je in de watten wordt gelegd. Zowel door de organisatie als door de locaties zelf.

Als je zelf een dagje locaties bezoekt, gaat dat toch wel heel anders, weet ik uit eigen ervaring. De mensen op locaties zijn vaak druk. Dus het is meestal een kwestie van een drankje drinken, allerlei zaaltjes bekijken en dan weer door. Dat is nu ook, maar omdat je met een grotere groep gaat, wordt er meer aandacht aan besteed. Je krijgt een leuk achtergrond verhaal te horen, ziet de highlights van een locatie (in plaats van alle zalen), je krijgt een lekker tussendoortje voorgeschoteld of er wordt iets verrassends gedaan als een optreden of een leuk spel.

Linda, de organisator van de Locatietour vertelt over dit evenement, maar ook over onze samenwerking. Uiteraard heb ik ook de goodies gefilmd!

Wat de Locatietour bijzonder maakt

Ik ben erg enthousiast over de Locatietour. Dat komt met name omdat het echt met aandacht wordt georganiseerd. Tot in de puntjes is het geregeld om het mensen naar hun zin te maken. Misschien ben ik wel het meest enthousiast over het feit dat er niet opdringerig aan sales wordt gedaan. Linda weet dit echt slim aan te pakken.

Echt inspirerend en ik hoop dat ze de toon zet voor andere evenementen. Je ziet hier namelijk geen pop-up banners, je hoort geen commerciƫle praatjes en je krijgt al helemaal geen aanbiedingen naar je hoofd geslingerd. Dat is ook helemaal niet nodig als je het goed aanpakt. Een mooie locatie, met vriendelijke bediening verkoopt zichzelf. En zo werkt het ook echt. Dat geldt ook voor de leveranciers van goodies.

Relevante goodies

Over de goodies gesproken… Dit keer heb ik een kijkje achter de schermen gekregen, omdat ik mee mocht denken over toffe goodies om in te zetten op het evenement. Iets wat echt past bij deze editie van de Locatietour.

Omdat we gingen fietsen, dacht ik gelijk aan de Hashtag Bike. Hier konden bezoekers hun eigen foto’s laten afdrukken aan het einde van de dag. Dat was een succes!

Speciaal voor de Locatietour hebben we ook wat relatiegeschenken ingezet. Niet zomaar wat weggevers, maar echt iets relevants en nuttigs. Hiervoor schakelden we de hulp in van Jeroen van Kop & Schouders. Hij stelde voor om de bekers van Join the Pipe te bedrukken met naam. Daar schrijf ik binnenkort meer over.

Give aways die zowel leuk als praktisch zijn

Bovendien kwam Jeroen nog met het idee om fietszadelhoesjes en rugzakjes weg te geven. Ze waren er in verschillende kleuren. Zo wist iedereen precies in welke groep hij/zij zat en kon je je fiets sneller terugvinden. Erg handig! Op een ander evenement zou je misschien de fietszadel in een goodiebag hebben gekregen voor thuis, maar nu heb je het gelijk op de dag zelf al op een nuttige manier kunnen gebruiken.

Als je nieuwsgierig bent geworden naar de locaties die we bezocht hebben, bekijk dan het verslag van Greater Venues. Zelf was ik vooral gecharmeerd van Buitenplaats Sparrendaal. Maar er zaten zeker nog andere mooie locaties tussen. Of lees het verslag van Events.nl over deze mooie dag.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met de Locatietour, de HashtagBike en Kop & Schouders. Meer informatie vind je in onze disclaimer

Plaats een reactie