Podcast: het succes van de Locatietour

We zijn gestart met een podcast! In deze eerste aflevering hoor je wat de succesfactoren zijn van de Locatietour. Zij werken vaak met een wachtlijst, dus wat doen zij nou zo goed?

Waarom een podcast?

Door het bloggen kom ik in contact met allerlei interessante mensen. En af en toe raakte ik spontaan met ze aan de praat. Dan bel ik ze eigenlijk met een korte vraag over een blog en ineens zijn we een uur verder. We praten over het ondernemen of het evenementenvak. Het gaat vaak ook over frustraties; waarom gaan sommige dingen nog zo ouderwets? Of waarom zijn sommige evenementen zo slecht geregeld? Als ik dan eenmaal ophang ben ik blij dat ik niet de enige ben met een bepaalde visie, doel of wens. Maar ik baal ook altijd dat ik het gesprek niet opgenomen had, omdat het zo waardevol is om het te delen.

Zodoende kwam ik op het idee om te podcasten. In de podcast gaat het niet zozeer over producten zoals in onze blogs, maar zoomen we wat meer uit. Het doel van de podcast is hetzelfde als het doel van EventGoodies: ik wil eventplanners inspireren de eventbeleving te vergroten. En zo tussendoor heb ik het ook over duurzaamheid, omdat me dat nou eenmaal aan het hart gaat.

De eerste aflevering

Zo’n jaar of 2 á 3 geleden kwam ik in contact met Linda Kerkhoven. Als ik met iemand veel gesprekken heb gehad over evenementen, dan is het wel met haar. Logischerwijs wou ik daarom ook de eerste aflevering met haar doen. Lekker vertrouwd ook 🙂

In deze podcast hoor je hoe zij de Locatietour aanpakt en vraag ik haar wat zij denkt dat de succesfactoren zijn van dit evenement. Want hoe kan het toch dat ze met wachtlijsten werkt? Het is zelfs een gratis evenement. Die staan bekend om hoge no-shows. En als de eerste mailing er uit is en iemand kan er niet bij zijn, dan ontvangt ze persoonlijke mails met uitleg waarom iemand niet kan komen. Soms nog met een ‘sorry’ erbij ook. Nou, dan doe je iets goed!

Linda deelt haar kennis graag, dus ga er eens goed voor zitten want het duurt bijna een uur. En laat ons weten of je wat aan dit gesprek gehad hebt.

We hebben deze podcast ook met ondertitels. Je kunt dit bekijken op Youtube.

Highlights

Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast.

00:01:54
Samira: Wat ik me afvraag hè? Er zijn heel veel mensen die moeite hebben om een evenement vol te krijgen en die trekken alles uit de kast om aanmeldingen te krijgen of tickets te verkopen. Of het nou gratis is of niet. Jij hebt heel vaak te maken met wachtlijsten. Dus de grote vraag van deze podcast is: hoe doe je dat? Wat doe jij nou wat anderen niet doen? Kun je daar iets over vertellen? Wat denk jij dat het succes is van de Locatietour?

00:03:00
Linda: Ten eerste dacht ik van welke mensen gaan er eigenlijk mee op zo’n tour? En zou je niet meer van die mensen willen weten? Dus voor wie organiseer je het eigenlijk? En wie gaat er uiteindelijk mee? En ik merk zelf, omdat ik dan mezelf heb ingeschreven voor zo’n tour dat het niet werd gevraagd. Het was gewoon leuk dat ik me inschreef, maar ze wisten eigenlijk niet van wat voor soort bijeenkomst organiseer je? Hoe groot? Hoe vaak? Voor welke doelgroep? Dus daarvan had ik wel in eerste instantie zoiets van ik wil dat gewoon weten! Ook voor de locaties die meedoen in ieder geval. Omdat je toch het liefste de juiste doelgroep in huis wil hebben.

00:04:24
Linda: Je wil dus eigenlijk dat er mensen komen die misschien wellicht in de toekomst die locatie gaan boeken. Dat niet alleen. Het is ook – en dat is misschien ook wel het volgende punt waarom het een succes is – er wordt ook veel over gepraat. En wanneer praat je over een event? Wanneer vertel je als je ergens bent geweest bij een event, wat vertel je dan ’s avonds aan de keukentafel?

Sowieso denk ik na over de samenstelling van die locaties van: ‘goh, hoe kunnen we zo veel mogelijk afwisseling bieden?’. Dus niet drie hotels in het programma bijvoorbeeld en niet alleen maar industriële locaties. Maar eigenlijk voor ieder wat wils, want niet ieder bedrijf zit op dezelfde locaties te wachten. En binnen een bedrijf zijn er ook niet altijd dezelfde doelgroepen en dezelfde groepen mensen die altijd dezelfde locatie zoeken.

00:22:08
Samira: Social proof. Daar maak jij gewoon gebruik van hè? Dat is één van de zeven principes van mensen te overtuigen. Volgens doe jij die dingen onbewust.

Linda: Het gevoel of zo. Ja ik denk ook dat dat komt – ik heb zelf natuurlijk vroeger locaties geboekt. Als management assistente. En dan ging ik ook vooraf kijken bij een locatie en dan op basis waarvan selecteer je dan of je ergens komt? Dus die ervaring die neem ik ook wel vaak mee. Dus eigenlijk meer als klant. Dat is het ook vooral hè. Je moet je verplaatsen in je doelgroep, in je klant, in beide kanten.

Samira: Ja. En dat kun jij dus omdat met jouw bedrijf. Je weet precies hoe het zit met die twee doelgroepen. En de tip is dan misschien ook als je die kennis niet hebt, dat je die er bij moet halen als je iets wil organiseren.

00:42:28
Samira: Als het echt over echte hele creatieve aparte dingen gaat, doe je ook niet twee keer hetzelfde in principe.

Linda: Nooit. Je probeert dus, dat merk ik dus nu ook steeds meer, je wil voldoen aan de verwachting van een vorige tour. En dan kun je eigenlijk niet in herhaling vallen. Dus mensen denken van: ‘ja oké leuk! Ik ga met die Locatietour mee. Er zijn vast wel weer een leuke dingetjes of wat creatieve ideeën’. Dat lees je ook wel terug: ‘leuk die creatieve dingen!’.

00:53:48
Linda: Ik zou wel sowieso in algemene zin, als je een event gaat organiseren: ga een locatie bezichtigen. Want je kan het online zien, maar je voelt een locatie pas echt op het moment dat je er geweest bent. Het kan een hele mooie locatie zijn, maar als de mensen er chagrijnig rondlopen, dan kan dat jouw event verpesten. Dus ik zou zeggen: altijd bezichtigen, ga voelen, gaat er wat eten, ga er even naar het toilet. Ervaar het gewoon. Ervaar het gewoon zelf.

Plaats een reactie