Unconference conference organiseren

Podcast: kennisdelen met een unconference conference

9 oktober 2019

Als je mensen echt kennis met elkaar wilt delen, laat een programma vol sprekers achterwege. Jeroen Tjepkema organiseert dit jaar voor de 7e keer een unconference conference en deelt zijn ervaringen en tips.

We schreven er al eens eerder over de unconference conference. In de podcast gaan we hier dieper op in. Ik praat met Jeroen Tjepkema, organisator van de Nederlandse editie van WebPerfDays. Een conferentie voor een tech-community zonder vooraf bepaald programma. Bezoekers bepalen op de dag zelf waar ze het over willen hebben.

Ik vroeg hem wat de voor- en nadelen van een unconference conference en of dit format geschikt is voor elk evenement.

Highlights

00:01:10
Jeroen: Om je kennis te verspreiden is belangrijk dat er gewoon events plaatsvinden. Dat kunnen we commercieel doen. Dus we hebben een aantal keer dingen zoals Emerce of de Twinkle gesponsord. Alleen dat voelt altijd niet alsof je kennis deelt en een relatie opbouwt. Dus dan is iets als een Meetup, ja dat zijn dingen die belangrijk zijn.

00:03:30
Jeroen: Het is wel een hele makkelijke manier om te luisteren naar dingen die je anders niet hoort. Of dat je een probleem hebt en denkt, daar wil ik naar luisteren. Dat werkt op zich heel goed voor de samenhang tussen de mensen die komen. Je voelt een klik, je voelt de band.

00:03:56
Jeroen: Het is ook interactief. Uiteindelijk als je een spreker hebt, dan ga je gewoon zitten en ga maar naar de volgende spreker toe. Aan het eind van de dag heb je allemaal dingen geleerd, maar je hebt dan niet met je buren gesproken want daar heb je geen aanleiding toe. En bij een unconference is met name dat als ik een probleem heb, bijvoorbeeld hoe ga ik mijn baas overtuigen? Dan plak je gewoon de Post-its op het bord en er zijn altijd vijf mensen die met jou willen praten.

00:08:24
Jeroen: Mijn gevoel bij een gewone event of seminar… Je komt langs op basis van de sprekers die zijn uitgenodigd en je kan niet heel veel doen aan de inhoud. Het gaat bij twee dingen mis: of je hebt een geweldige spreker en je bent helemaal enthousiast. Maar aan het eind van de dag dan ga je naar huis met dingen die niet toepasbaar zijn. Of de sprekers vallen tegen. En dan heb je een slechte dag. En het belangrijkste is, je moet toch een beetje met je buurman dan moet je toch kennis delen en dat doen we niet op zo’n seminar. Dus voor mij was dat maar als een community willen bouwen en kennis willen delen. Dan moet ik ook die mensen met elkaar laten praten en dan is dit wel de beste manier.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

hashtag voor je evenement

Interview: een succesvolle #hashtag voor je evenement

Vandaag de dag is de hashtag niet meer weg te denken van bekende social media platformen. Toch bezoek ik nog regelmatig events waar de kracht van een goede hashtag niet wordt benut.

Lees verder
Creatieve badges

5 Creatieve en nuttige badges

Wil je het dit jaar eens anders doen met badges? Geen standaard naamkaartje, maar iets creatiefs en ook nog een nuttigs? Ik vond 5 voorbeelden om je te inspireren.

Lees verder
kleinste cafe

Het kleinste café ter wereld

Dit is waarschijnlijk het kleinste café ter wereld, maar wel heel erg gezellig. En je kunt het overal neerzetten!

Lees verder

Plaats een reactie