Tickets verkopen per minuut

Tickets verkopen per minuut

3 september 2019

Tapperuse speelt slim in op de behoefte en veranderingen in de markt. Stap af van de dagkaarten. Je kunt voortaan tickets verkopen per minuut.

Het nadeel van dagkaarten

Bezoekers willen niet meer een hele dag naar een congres of beurs. Maar als je hoge prijzen vraagt, geef je ze weinig keus. Er zijn in dit geval een paar scenario’s:

  • Je hebt ongeïnteresseerde mensen in het publiek die hun tijd uitzitten (bijvoorbeeld omdat hun baas de tickets heeft betaald) en bij de borrel zo snel mogelijk weggaan.
  • Mensen komen later op de dag of vertrekken eerder, ondanks de prijs van je ticket, terwijl jij ze wel verwacht had. Daar zit je dan met een lege zaal en overtollige borrelhapjes.
  • En daarnaast: je loopt bezoekers mis die slechts een gedeelte van het evenement willen bezoeken en nu besluiten helemaal maar weg te blijven.

Laat de touwtjes los

Ik begrijp je helemaal. Je wilt precies weten hoeveel bezoekers er komen. Dan weet je ook waar je je op moet voorbereiden, hoeveel broodjes je moet bestellen en hoeveel stoelen er klaar moeten staan. Ook wil je graag dat ze de hele dag blijven. Daarom doe je je best met keynotesprekers en misschien nog een verrassende act of een actie waarbij de winnaar aan het einde bekend wordt gemaakt.

Maar wat als je het eens anders benadert? Als je de touwtjes wat meer loslaat, kun je zorgen voor blijere bezoekers. En het kan ook voor meer omzet zorgen. Mensen beslissen namelijk graag kort voor dag of ze ergens heen gaan of niet. Bezoekers kunnen nu even sfeerproeven en kopen misschien volgend jaar wel een dagkaart. Het past overigens ook veel meer bij het ‘festivaliseren’ van je evenement (is dat een werkwoord?). Laat mensen zelf kiezen welke sessie ze bezoeken en wanneer ze eten.

Meer flexibiliteit met Tapperuse

Tapperuse zet de boel op z’n kop. En ik geloof echt dat dit idee de toekomst heeft. Bij de Ondernemer las ik over het concept. Daar gaat het vooral de toepassing in de recreatiemarkt. Ik was benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor zakelijke evenementen en belde met ze.

Consumenten kunnen nu al gebruik maken van de app van Tapperuse. Het is te gebruiken voor pretparken, sportscholen en sauna’s. Je klokt in zodra je naar binnen gaat. En je klokt uit zodra je weggaat. Vervolgens betaal je voor de tijd dat je binnen was. Net als met een parkeerapp bijvoorbeeld.

Uitproberen of aankijken?

Als jij van experimenteren en voorop lopen houdt, kun je het nu al inzetten op je evenement. Je moet dan wel goed communiceren met je bezoekers en op je ticketpagina Tapperuse toevoegen. Om er rustig aan te wennen kun je een klein deel van je tickets als ‘ticket per minuut’ verkopen.

Kijk je het liever aan? Dat begrijp ik helemaal. Als Tapperuse steeds vaker ingezet wordt voor de recreatiemarkt, wordt de app vanzelf bekend bij veel mensen. En dan kijken ze er ook niet zo van op als ze de app ook kunnen gebruiken voor de aanschaf van een ticket van een zakelijk evenement.

Hoe werkt het precies?

Mocht dit concept je aanspreken, dan kan ik me voorstellen dat je je afvraagt hoe het precies werkt. Bij mij kwamen er ook allerlei vragen op. Ik vroeg me af of mensen na binnenkomst direct konden uitchecken en dus onterecht weinig betalen. Daar hebben ze gelukkig over nagedacht. Het evenement krijgt een GeoFence. Dat betekent dat de bezoeker pas kan uitchecken als ze weer buiten de poortjes staan.

Ook vroeg ik me praktisch gezien af hoe je Tapperuse inzet. Ik noemde net al dat je op je ticketpagina moet aangeven dat mensen tickets per minuut konden kopen. Je verwijst ze dan naar de app Tapperuse. Daar krijgen ze uitleg over hoe de app werkt. Ze moeten op de dag zelf, bij de eventlocatie jouw evenement zoeken in de app en vervolgens inchecken.

Je kunt mensen in de toekomst wel tickets laten reserveren. Dat is handig als je wilt testen en bijvoorbeeld maar 10% van de plekken als flexibele ticket wilt verkopen. Bezoekers reserveren dan vooraf en bepalen de dag zelf hoe laat ze precies komen en hoelang ze blijven. Je kunt de prijzen per dagdeel of moment laten variëren: wat duurder op piekmomenten en wat goedkoper op rustigere momenten.

Wat nog goed is om te weten is dat Tapperuse niet geschikt is voor besloten evenementen. Iedereen kan jouw evenement zien en dus inchecken. Maar ik kan me goed voorstellen dat in de toekomst meer mogelijk is voor zakelijke evenementen.

Of je het nou inzet of niet, ik ben heel benieuwd wat jij van dit idee vindt.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Gastvrijheid op evenementen

Interview: gastvrijheid hoeft niets te kosten

Met een goede gastvrijheid verbeter je de eventbeleving. Hoe kun je als eventplanner zorgen dat de gastvrijheid op het gewenste niveau is?

Lees verder
Papabubbles snoep met logo

papabubble: handgemaakt snoep met logo

De vrolijk gekleurde snoepjes van Papabubble zijn handgemaakt. Je kunt ze niet alleen in allerlei kleuren laten maken, maar ook met je eigen logo!

Lees verder
Goodiebag cadeautafel

Geen goodiebag maar een cadeautafel

Vorige week was ik bij het 35-jarig jubileumfeest van Aristo in Amsterdam. Een leuke avond waarbij één onderdeel eruit sprong: er was een goodiekamer! 

Lees verder

Een reactie plaatsen