Best practice: Tony’s Fair is een evenement voor echte fans

Vorige maand bezocht ik de Tony’s Fair. Een sterk evenement dat elk jaar drukker bezocht wordt door duizenden enthousiaste fans. Wat kun jij als eventplanner daarvan leren?

Als er een bedrijf is dat weet hoe je klanten in fans verandert, dan is het wel Tony’s Chocolonely. Op donderdag 21 november vulde de Westergasfabriek in Amsterdam zich met duizenden enthousiaste fans tijden de jaarlijkse Tony’s Fair. Het feest waar Tony’s hun jaarFAIRslag (see what they did there?) presenteert en bewustwording van slavernij in de cacao-industrie, liefde voor chocolade en successen deelt met iedereen die het wil horen.

Het begint al goed bij de ontvangst

Bij binnenkomst flikkert het woord ‘UN’ in het woord ‘UNFAIR’ boven de open deuren aan en uit. Het is één van de vele manieren waarop de bezoeker duidelijk wordt gemaakt dat dit evenement fun is, maar waar je de missie van Tony’s – samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade- ook vooral niet moet vergeten. Na binnenkomst kun je een kluisje regelen en die zijn -verrassing!- gevuld met één of meerdere repen. Een leuke binnenkomer, dat meteen de verwachtingen voor het hele evenement triggert.

Als merk doet Tony’s het goed en ook hun jaarlijkse evenement wordt ieder jaar meer bezocht. Hoe doen ze dat nu toch?

  • Ze zijn origineel in de programmering van de Fair en sluiten hierin aan op datgeen waar de doelgroep op aanslaat en dat zorgt voor een beleving die mensen mee willen maken;
  • Kracht van herhaling: de boodschap en de chocoladereep komen overal in terug; in woordspelingen (Let’s raise the bar!), storytelling met positieve impact etc.;
  • De huisstijl, manier van communiceren en de jaarlijkse Fair is kleurrijk, vrolijk en uitnodigend en dat spreekt aan.

Ambassadeurs

Het zorgt ervoor dat klanten fans worden, ambassadeurs zelfs. En ik kan het weten, want als chocoladeliefhebber en fan van Tony’s Chocolonely werd ik eind 2016 door een contentmaker van het jaarFAIRslag 2015/2016 gevraagd of ik er als fan in wilde staan. Iedere reep die ik at, ging mijn social media op en dat werd opgemerkt. Als je benieuwd bent; je vindt me op pagina 37.

Veel beleving

Naast het beluisteren van sprekers en artiesten, kon je een ritje maken in het reuzenrad, een kansje wagen met de kop-van-jut, chocohappen en kaartjes sturen vanaf de fair. Er stond zelfs een brievenbus klaar. Origineel! Bij de drukbezochte Tony’s Super Choco Store kon je je eigen Tony’s Unlimited chocoladereep samenstellen, van de toppings tot aan de kleur van de wikkel. En natuurlijk was er genoeg chocolade voor de liefhebbers: overal op de fair vond je potten vol stukken chocolade waar je een greep in mocht doen. Gratis chocolade weggeven, er zijn weinig evenementbezoekers die daar niet blij van worden.

Tony's Fair: activiteiten

Tips van Tony

Wat kun je hiervan als eventplanner leren? Naast weten wat jouw doelgroep drijft, werkt het om een positief gevoel op te roepen bij (het thema van) jouw evenement. Bezoekers moeten écht het gevoel hebben dat ze er iets kunnen halen, want wat ze er halen, kunnen ze vervolgens ook weer delen. Dit kan iets fysieks zijn zoals chocolade of ander gewild product, maar ook inspiratie of waardevolle informatie. Zorg dat de communicatie op alle vlakken op orde is en op elkaar aansluit. En tot slot: zorg voor een funfactor met toegevoegde waarde!

Foto’s: Presstigieux

Plaats een reactie