Trends MICE

Wat zijn de trends in de MICE-branche?

12 februari 2018

Komend jaar staat in het teken van creativiteit, originaliteit, betere programma’s en meer interactie. Dat zijn de trends in de MICE-branche volgens een aantal spelers uit de markt.

In elke editie van MeetingMagazine mogen wij de 3 leukste goodies delen. Voor de editie van januari werd mij ook gevraagd welke trends ik zie voor komend jaar wat betreft goodies. In deze rubriek las ik ook de visies van anderen. Veelal punten waar ik volledig achtersta en ik daarom ook graag met jullie wil delen.

Creativiteit & originaliteit

Wat mij opviel is dat creativiteit en originaliteit een aantal keer genoemd werd. Dat blijkt dus belangrijk. En dat verklaart ook waarom er zoveel bijzondere ‘goodies’ op de markt blijven verschijnen. Dit geldt op allerlei fronten, zoals de locatie, catering en middelen om de interactie te bevorderen.

“Het belang van de zintuigelijke ervaring tijdens een event toe: horen, zien, ruiken, proeven, overal sijpelt de beleving door. Voorwaarde is wel dat het in lijn is met het thema zodat men de gewenste doelstellingen haalt.” schrijft Ingrid Rip van bureau RREM.

Wij merken ook dat onze best gelezen blogs gaan over creativiteit en originaliteit. Zoals de blogs over creatieve badges, stands en uitnodigingen doen het erg goed. En ik ben het helemaal met Ingrid eens: hoe leuk en creatief een goodie ook is, het moet wel in lijn zijn met het thema en de doelstellingen.

Betere programma’s en meer interactie

Meeting design, oftewel het ontwerpen van het programma, wordt ook steeds belangrijker. Zoals Jan-Jaap In der Maur van Dagvoorzitter.nl zegt: “Ik zie een – kleine, maar onmiskenbare – kentering in meeting design: opdrachtgevers nemen het programma-ontwerp steeds serieuzer. Ze beginnen er eerder in het proces mee en trekken er meer tijd voor uit. Bijeenkomsten bestaan in mijn ogen volgend jaar minder uit alleen maar sprekers en focussen meer op echte verbinding met de deelnemers.”

Ook Maartje IJzerman van Het Sprekershuys onderschrijft dat: “Je ziet het nu al regelmatig voorbij komen: echte plenaire sessies zonder interactie worden ingeruild voor interactieve sessies. Gasten geven steeds meer de voorkeur aan workshops, trainingen, discussies en andere interactieve sessies. Sprekers zullen zich meer mengen in het publiek, ook wel democratiseren genoemd. Hierdoor wordt de betrokkenheid van het publiek enorm vergroot.”

Meer lezen?

De boodschap is duidelijk, er is werk aan de winkel. En we moeten wat meer tijd besteden aan een evenement voor we direct in de actie- en regelstand komen. Wij hopen je op weg te helpen qua creativiteit door de leukste goodies te spotten en inspirerende cases te delen. Wil je ook betere evenementen ontwerpen, dan raad ik je het handboek Event Design aan.

Lees het volledige artikel met de visies over ontwikkelingen in 2018 op meetingmagazine.nl.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Deze sign jugglers wijzen op een ludieke manier de weg

Als jouw locatie niet eenvoudig te vinden is of als je gewoon wilt opvallen met je merk, zet dan deze acrobatische Sign Jugglers in.

Lees verder

De leukste goodies van 2016

Het afgelopen jaar zijn we weer veel leuke goodies tegengekomen. We hebben de leukste voor je op een rijtje gezet. 

Lees verder
LED-maskers

Met deze LED-maskers steel je de show

Deze LED-maskers geven een prachtige lichtshow en reageren op geluid. Ideaal voor een spectaculaire opening van een evenement.

Lees verder

Een reactie plaatsen