Unconference conference

Zo organiseer je een unconference

4 augustus 2017

Een unconference is een conferentie zonder een vooraf bepaald programma. De bezoekers bepalen het zelf. Wat zijn de voordelen en hoe organiseer je het?

Wat is een unconference?

Een unconference is een conferentie zonder vast programma. Waarom zou je dat willen, hoor ik je denken. Bij een unconference bepalen de bezoekers ter plekke de inhoud van het programma. Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het heeft een aantal voordelen.

Wat zijn de voordelen?

Een unconference organiseren is waarschijnlijk even wennen, maar het biedt veel mogelijkheden:

  • Het kost je minder voorbereidingstijd.
  • Bezoeker bepalen zelf wat ze willen horen en krijgen dus informatie waar ze écht behoefte aan hebben. Dat zorgt voor meer enthousiasme en energie.
  • Je bent hierdoor flexibel. Stel dat er in de week voor de conferentie iets in het nieuws is gekomen, dan kunnen de bezoekers besluiten daarover te praten.
  • Iedereen met een goed verhaal, mag spreken. Dus je ziet niet telkens the usual suspects. Het kan verrassend goed uitpakken als je een ‘underdog’ de kans geeft.
  • Als je dit met regelmaat organiseert voor dezelfde doelgroep, dan ontstaat er een sterke community. Je zult merken dat mensen enthousiaster zijn over jouw evenement, vaker terugkomen en anderen eerder zullen motiveren om mee te gaan.

Hoe pak je het aan?

Als je een unconference conferentie organiseert is het belangrijk een thema te kiezen. Zo trek je de juiste bezoekers aan en zorg je dat de alle sessies enigszins op elkaar aansluiten en elkaar versterken.

Je opent de dag in een plenaire zaal, waar je uitlegt hoe de dag eruit ziet. De tijden van het programma staan in principe wel vast. Ook zijn er diverse break outs.

Na de opening bepaal je samen met het publiek het programma. Dit kun je doen door mensen op te laten staan en een pitch te geven over hun sessie. Of door mensen met Post-Its input te laten geven over wat ze graag willen horen. En daar vervolgens een spreker bij te zoeken.

Het is handig om vooraf enkele ervaren sprekers uit te nodigen, die wat kunnen vertellen over het onderwerp. Ook voor hen geldt dat ze geen kant-en-klare slidedeck laten zien, maar inspelen op de behoefte van de bezoekers. Met deze sprekers zorg je ervoor dat je in ieder geval wat ‘sterkere’ sessies hebt als backup.

Als organisator moet je zodra het programma besloten is, het duidelijk communiceren en de tijd goed in de gaten houden. Voor de rest kun je het loslaten! Maak je ook niet te druk als je niet alle break-outs kunt vullen met een sessie. Dan verdeel je de mensen gewoon over een zaal minder. Flexibel zijn is het keyword van de dag 🙂

Aan het einde van de dag komt iedereen weer samen in de plenaire zaal voor een afsluiting. Daar kunnen bezoekers inzichten of actiepunten met elkaar delen.

Durf jij het aan een unconference te organiseren?

Foto in header: True Webhosting

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

8 mooie entrees voor een goede, eerste indruk

Een goede indruk maak je maar een keer. En dat geldt ook voor jouw evenement. Wil je je bezoekers op een bijzondere manier ontvangen, laat je dan inspireren door deze mooie entrees. 

Lees verder
Kraskaart evenement

Kras & Win en verzamel gegevens van bezoekers

Kras & Win, een concept waarbij gasten digitaal kunnen krassen. Inzetbaar als ludieke poll op je evenement en om leads mee te genereren.

Lees verder
Algenbar

Future Food: de Algenbar

Weleens gezien, een Algenbar? Potjes met ‘iets groens’ erin, plastic buisjes en interactie met bezoekers. Voor jouw medewerking krijg je een algenshotje of een algensmoothie bij de Algenbar. 

Lees verder

Een reactie plaatsen