Verbinden kan alleen als je deelt

8 juni 2015

Als je het doel van evenementen in een woord zou moeten samenvatten, dan is dat misschien wel ‘verbinden’. Je brengt mensen bij elkaar die een gemeenschappelijke interesse hebben, zij maken contact met elkaar en bouwen een relatie. 

Als ik een tweede woord zou moeten kiezen, dan is dat ‘delen’. Op een evenement gaat het om kennis delen of een ervaring. En zoals ze in deze blog al schrijven, stopt verbinding – en naar mijn mening dus ook het delen – niet bij de uitgang van de evenementlocatie. 

Niet alleen offline, maar ook online delen

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik zoveel van zowel evenementen als social media houdt. En waarom ik vaak tegen mijn relaties en klanten zeg dat het bij verbinden om een combinatie van offline én online gaat. Als je als organisatie heel erg online actief bent, dan red je het daar niet mee. Zo af en toe moet je mensen ook in het echt zien en bij elkaar brengen. Een evenement, in welke vorm dan ook, kan daarom heel waardevol zijn.

Maar andersom geldt het net zo. Als je een mooi evenement hebt georganiseerd en al het contact valt de dag erna al stil, dan is dat doodzonde. Zeker als het gaat om kennisdelingevents kun je de aandacht van je doelgroep nog blijven vasthouden door kennis te blijven delen, ook online dus. Dit plaatje geeft redelijk goed weer wat ik bedoel.

Evenementen experience

Telefoontjes uit?

De spreker in onderstaande video komt vrijwel direct nadat hij het podium opkomt of het publiek hun mobieltje uit willen doen. Maar dan gebeurt er iets onverwachts. Ik wil er niet teveel over verklappen, maar het geeft in ieder geval een beeld over het nut van delen.

Delen, delen, delen!

Moraal van het verhaal? Delen, delen en nog eens delen! Niet alleen voor het evenement plaatsvindt, maar vooral ook tijdens en erna. Lees de 15 tips over hoe je dit met behulp van social media kunt doen.

Stimuleer ook vooral de bezoekers om content te delen en maak het ze gemakkelijk door een voorzetje te geven, vragen te stellen, de website handig in te richten (met share-knoppen) en een duidelijke hashtag te gebruiken. Zo verbind je mensen nog beter met elkaar.

Wil je hier een keertje over sparren? Ik help je graag op weg!

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Misschien vind je dit ook interessant

Communicatie als er iets misgaat op je evenement

Wat doe je als er iets misgaat op je evenement?

Er gaat altijd wel iets mis op een evenement. Wat doe je dan? Communiceer je dit wel of juist niet?

Lees verder
Digitale menuborden

Slimme combinatie van prijslijsten en narrowcasting

Geen gedoe meer met een bord op je stand dat je eigenlijk had willen aanpassen. Met narrowcasting pas je de digitale borden ter plekke aan.

Lees verder
Purpuz planner

Ambitieuze doelen bepaal en haal je met de Purpuz Planner

Heb je ambitieuze plannen voor 2018? De Purpuz Planner helpt je je doelen te verhelderen en te behalen!

Lees verder

Plaats een reactie