5 redenen waarom weinig bezoekers de event app gebruiken

Heb je zo je best gedaan en zitten zwoegen op de event app op tijd af te krijgen, gebruiken mensen het niet. Dit zijn 5 redenen waarom mensen afhaken. Dan kun je er rekening mee houden voor een volgende keer.

Event apps kunnen een waardevolle toevoeging zijn aan je bezoek aan een evenement. Hoewel het langzaam steeds beter wordt, heb ik nog maar zelden nuttig gebruik kunnen maken van een app.

Ik zet een aantal redenen op een rij waarom mensen je app niet gebruiken. Zo kun je zorgen dat je áls hiermee aan de slag gaat, je deze valkuilen voor bent.

1. Het inloggen is ingewikkeld

Als je mensen wilt stimuleren iets te gebruiken, maak het dan zo laagdrempelig mogelijk. Zorg dat mensen de app eenvoudig kunnen vinden in Google Play of Apple Store of deel de link in de uitnodiging en website.

Bij sommige evenementen krijg je een code, zodra je je registreert. Ik vind dat zelf onhandig. Je gaat er dan namelijk vanuit dat mensen direct na het aanmelden gelijk de app downloaden. Als ze dit op een later moment doen, bijvoorbeeld op het evenement zelf, dan is de code niet altijd even makkelijk vindbaar. Dus houd het simpel en laagdrempelig.

2. De app werkt traag

Een andere reden waarom mensen afhaken is omdat de app te traag werkt. Als je op een evenement bent, is er al zo weinig tijd. Je wilt dan niet de hele tijd naar je telefoon staren. Zeker niet naar een leeg scherm of een laadbalkje.

Het valt of staat met een snelle app. Als je dat niet kan garanderen, dan kun je het maar beter niet inzetten.

3. Weinig mensen zijn actief

Oke, de app is eenvoudig te gebruiken en het werkt ook nog snel. Super, maar dan ben je er nog niet. Zeker niet als de app als doel heeft om mensen met elkaar te verbinden. Ik maak ook regelmatig mee dat maar een handjevol mensen de app gebruiken. Slechts een enkeling van de bezoekers gaat zelf actief aan de slag met de app. De meeste mensen hebben daarvoor wat meer stimulatie nodig.

4. Je bent te laat begonnen met de promotie

Zorg dat je de app onder de aandacht brengt voorafgaande aan het evenement. Het is handig dat mensen voor dat ze naar het evenement gaan het geïnstalleerd en bekeken hebben. Breng het ook tijdens het evenement onder de aandacht. Zodra de app van toegevoegde waarde is, zoals waardevolle contacten leggen en praktische informatie krijgen, dan is de kans groter dat ze de app gebruiken.

5. Er staan teveel pusherige berichten in

Voorkom dat er alleen maar commerciële en pusherige berichten verschijnen in de app. Tijdens een beurs waar ik laatst was, was er een app die ik voor het eerst best wel goed vond werken. Het was nuttig om te zien welke mensen er waren en om alvast contact te leggen. Ook was er een timeline waar mensen berichten konden plaatsen. Wat alleen jammer was, is dat het alleen gebruikt werd door standhouders die ieder voorafgaande aan de beurs opriep om langs hun stand te komen. Als bezoeker zit ik niet te wachten op een timeline vol berichten als ‘kom langs bij standnummer #’. Wat heb ik daaraan?

Als organisator vind ik het jouw taak om dit in goede banen te leiden. Informeer standhouders over het doel van de app en geef ze richtlijnen, tips en/of voorbeelden over hoe ze op de beste manier in contact kunnen komen met de bezoekers.

Heb je überhaupt wel een app nodig?

Vraag je zelf tot slot ook af of een app wel nodig is. Regelmatig zie ik een app die niet heel anders is dan de mobile site. Bespaar jezelf een hoop kosten en tijd als je alleen maar wilt informeren. Focus je dan op de website die mobile-friendly is. Roep mensen op om de website op te slaan op hun startscherm van hun mobiel en klaar is kees!

Welke redenen heb jij om een event app niet te gebruiken?

4 gedachten over “5 redenen waarom weinig bezoekers de event app gebruiken”

  1. Heel eerlijk vind ik dat een app vaak geen échte aanvulling is op een event. Organisatoren doen het vaak ‘omdat het lekker van deze tijd is, want alle events hebben toch een app?’. Dus eerst nadenken over de daadwerkelijk toegevoegde waarde van zo’n app en dan idd zorgen dat hij niet traag, laagdrempelig, etc is.

  2. Dank voor je reactie Melanie. Zo gaat het helaas met veel dingen: het doen omdat het hoort of omdat iedereen dat doet. Scheelt je een hoop kopzorgen als je de app lekker laat voor wat het is en je lekker focust op belangrijkere zaken! 🙂

  3. Stap 1; het is een middel en geen doel 🙂 – wat is de toegevoegde waarde van een app? Hoe past ie in je programma? What is in it for the visitor?
    Stap 2; moet het een app zijn of is een web-app wellicht een beter alternatief?
    Stap 3; maak aanmelden zo leuk en makkelijk mogelijk.
    Stap 4; zorg voor directe toegevoegde waarde voor de bezoeker!

Plaats een reactie