Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Menu
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Search
Close
logo-eventgoodies
Search
Close
Menu
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Inspiratie en tips voor originele weggevers
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
bluepurple/events: alles voor jouw evenement
5 dingen die ik geleerd heb over online evenementen

5 dingen die ik geleerd heb over online evenementen

30 december 2020

2020 was een enerverend en bijzonder jaar. We zijn massaal overgestapt op online evenementen. In deze blog vertel ik je wat ik hiervan heb geleerd en geef ik je tips om je online evenement nog succesvoller te maken.

Nog een paar dagen en dan dit bijzondere jaar voorbij. Een jaar waarin we met z’n allen heel snel hebben moeten switchen van offline naar online evenementen. Die omschakeling ging bij velen in de evenementenbranche niet altijd even soepel of snel.

Ik ben met mijn collega’s vanaf maart heel snel aan de slag gegaan met het ontwikkelen van deze nieuwe producten en hebben inmiddels veel ervaring opgedaan. Uiteindelijk hebben we meer dan 80 online evenementen mogen organiseren. Van kleine evenementen tot zelf meerdaagse festivals.

Ook in 2021 zullen de meeste evenementen online of hybride zijn verwacht ik. Daarom een aantal punten waar je rekening mee moet houden.

Inhoud

  • 1. creativiteit
  • 2. Timing
  • Techniek
  • Platform
  • Interactie
  • Komend jaar

1. creativiteit

Bij veel online evenementen wordt er vooraf niet goed nagedacht over het doel van het evenement. Wat wil je bereiken en met welk gevoel wil je dat je kijkers uiteindelijk de uitzending verlaten? Wanneer je antwoord hebt op deze twee vragen kan je je concept ook creatiever uitwerken en uiteindelijk een evenement organiseren waar de kijker het ‘wauw-gevoel’ krijgt.

2. Timing

Kan je bij een offline evenement nog wel eens afwijken van je planning, bij een online evenement moet je je echt houden aan de vooraf opgestelde timetable. Online kijkers zijn geneigd om eerder af te haken en worden ook sneller afgeleid. Ze willen duidelijkheid over wanneer welk onderdeel van je evenement plaatsvindt. Verdeel je programma in korte tijdsblokken en zorg ervoor dat er veel energie in je programma zit.

Heb je niet genoeg tijd om al je informatie te delen met je deelnemers? Neem dan bijvoorbeeld een podcast of video op die je op een later moment kan delen met je deelnemers. Hierdoor houd je je online evenement kort en heb je toch de mogelijkheid om meer inhoud te delen.

Techniek

Camera’s, microfoons, switchers, schermen… Er wordt veel apparatuur gebruikt om een online evenement technisch goed uit te voeren. Bespaar hier niet op en overleg tijdig met je technische partner wat je precies wilt gaat doen. Heb je bijvoorbeeld externe sprekers, gebruik je video’s of ga je werken met diverse settings in je studio? Allemaal vragen die je van tevoren goed moet doorspreken, zodat je tijdens de uitzending niet voor een verrassing komt te staan.

Platform

Wat is het juiste platform voor mijn online evenement? Deze vraag krijg ik nog regelmatig en het wordt steeds duidelijker welke platformen wel goed werken en welke niet. Wil je zoveel mogelijk deelnemers en je evenement ook op social media uitzenden? Dan adviseer ik je om te gaan werken met Vimeo. Hier kun je heel simpel een live evenement aanmaken en deze tegelijkertijd publiceren op Facebook, Linkedin en Youtube. Vimeo biedt ook de mogelijkheid voor een chat en polls. Als laatste kan je je evenement ook makkelijk publiceren op je eigen website.

Wil je werken met deelnemers die zich moeten registreren, interactie, een eigen look and feel en makkelijk communiceren met je deelnemers? Dan adviseer ik Sqiffer of Invitado. Zelf heb ik veel ervaring met Invitado en daar heb je echt heel veel leuke en handige tools tot je beschikking om je online evenement tot een succes te maken. Ook biedt Invitado de mogelijkheid voor break-out sessies in het platform zelf. Je hoeft niet meer te schakelen naar bijvoorbeeld Zoom of iets dergelijks.

Interactie

Een succesvol evenement bestaat uit inhoud, energie en interactie. Hadden we in het begin nog moeite om contact te krijgen met je online deelnemers, nu is dat al een stuk beter. Van networktables, break-out sessies, word clouds, quizzen tot chats en polls. Hierbij is het verstandig om alle deelnemers vooraf goed uit te leggen wat ze kunnen verwachten en hoe alles werkt.

Ik heb gemerkt dat de grootste uitdaging zit in het goed managen van deze interactie. Zodra je gaat werken met bijvoorbeeld moderators voor break-out sessies moet je deze vooraf heel goed trainen en tijdens je evenement nog blijven helpen. Doe je dit goed dan ben je verzekerd van een succesvol online evenement.

Komend jaar

Zo aan het einde van het jaar krijg ik vaak de vraag hoe 2021 er uit gaat zien voor eventplanners. Ik denk dat we het eerste half jaar nog druk bezig zijn met alle online evenementen en dat we geleidelijk weer overgaan naar hybride evenementen waarbij deelnemers op locatie aanwezig zijn en deelnemers online participeren. Mocht corona voorbij zijn, dan denk ik dat nog steeds een deel van de evenementen online of hybride gaan plaatsvinden. Alleen al omdat het makkelijker te bezoeken is, duurzamer is en het minder tijd kost van de deelnemers.

Ik wens iedereen een heel goed 2021 toe met mooie en indrukwekkende evenementen!

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
  • Onderwerp: Zakelijk
  • Tags: Online evenement, Tips
Hylke Thiry

Hylke is een energieke en gedreven marketing, communicatie & sales professional met een passie voor events. De afgelopen 20 jaar heeft hij voor prachtige bedrijven en evenementen succesvolle marketing- en communicatiecampagnes mogen bedenken en uitvoeren. Vaak op eigen initiatief en altijd resultaat gedreven en vol van creativiteit. Op dit moment werkt hij bij Beeld & Geluid in Den Haag.

Ideeën of prijzen in je inbox?

Heb jij hier goodies gezien waar je graag een prijs voor ontvangt? Of wil je snel wat leuke ideeën in je inbox zonder dat je daar eindeloos veel websites voor moet afstruinen en allerlei partijen moet mailen?

Vul het formulier in en onze partners helpen je verder.
Ideeën opvragen
Prijzen opvragen

Misschien vind je dit ook interessant

Winegums van wijn

Winegums van… wijn!

12 oktober 2017 Giveaway

Je ziet steeds vaker ijs met alcohol. Maar dat kan natuurlijk ook met snoepjes. Dit bedrijf maakt winegums van, ja ja, wijn!

Lees verder
Duurzame goodies kiezen

In 4 stappen de leukste duurzame goodies kiezen

14 april 2021 Inspiratie

Je wil graag wat duurzamer zijn als je goodies uitkiest, maar hoe doe je dat? In deze blog helpen we je in 4 stappen de juiste keuzes maken.

Lees verder

Suikerspin: het roze goud, voor jong en oud!

16 augustus 2018 Act

Suikerspin, een zoete lekkernij voor jong en oud. Combineer het in kleurrijke creaties en je krijgt een suikerspin act die de show steelt. 

Lees verder

Plaats een reactie Antwoord annuleren

bluepurple/events: alles voor jouw evenement

Blijf op de hoogte

Twitter
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 

© 2014 – 2021 EventGoodies

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2021 EventGoodies

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope
Search

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


Blijf op de hoogte

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

© 2014 – 2021 EventGoodies

Altijd inspiratie met de

Monthly digest

Ontvang onze blogs maandelijks in je mailbox.