5 manieren om je evenement te laten opvallen

Heb je een evenement op de planning staan dat wel wat (meer) aandacht kan gebruiken? We delen 5 manieren om je evenement te promoten. 

Als de kaartverkoop niet zo snel gaat als gehoopt, zie je vaak dat er met hoge regelmaat gepusht wordt. Vooral via de mail en social media. Of de sprekers en medewerkers worden gevraagd om ook nog even wat promotieteksten te delen. Met berichten als “wees er snel bij” en “er zijn nog maar een paar kaarten”. Ik weet niet hoe jullie ervaring hiermee is, maar het is zelden effectief.

Wat veel beter werkt, is de aandacht te trekken vanuit de inhoud. Wat voor bijeenkomst is het, waarom mag je dit niet missen, wat ga je daar leren, doen of ontdekken? Hieronder lees 5 manieren hoe je je evenement vanuit de inhoud onder de aandacht brengt. Zonder te hoeven roeptoeteren 🙂

1. Schrijf een persbericht

Als je evenement nog niet zo bekend is onder je doelgroep en je ook nog geen grote maillijst hebt, zoek dan vooral ook de aandacht op buiten je eigen netwerk. Met een persbericht kun je dit relatief eenvoudig doen.

Schrijf een persbericht dat objectief is (dus niet commercieel!) en nieuwswaarde heeft. Dit is vaak wel een uitdaging, want een evenement op zich is meestal niet nieuwswaardig. Vermeld bijvoorbeeld feiten over hoeveel edities er al zijn geweest, of je een groei verwacht qua opkomst en welke bijzondere sprekers er komen. Nog beter werkt het wanneer er iets nieuws verteld of gelanceerd wordt tijdens het evenement.

Maak een lijst van (online) magazines die door jouw doelgroep gelezen worden en stuur de redacties jouw persbericht. Vergeet niet een goede, rechtenvrije foto mee te sturen. Er zijn ook websites waar je zelf je persbericht of evenement kunt plaatsen.

2. Interview de sprekers

Zoals ik al schreef is het verstandig om vanuit de inhoud aandacht te trekken. Doe dit bijvoorbeeld door een trigger te sturen over wat de sprekers gaan vertellen. Je kunt ook de spreker(s) interviewen en er een blog over schrijven. Als je de mogelijkheid hebt om een video-interview te doen is dat nog interessanter. Zorg dan wel dat het een informatief of amusant is en het niet alleen maar een promotieverhaaltje wordt.

Het is alweer een tijdje geleden, maar als je een voorbeeld wilt zien van een interview met een spreker, lees dan mijn blog ‘Opvallen in de contentexplosie met formats‘. Ik interviewde Aart Lensink over zijn boek, waarover je met hem in gesprek kon tijdens Content Marketing Fast Forward. Ik noem het evenement twee keer, zonder pusherig te zijn.

3. Activeer de crew, sprekers en partners

Activeer iedereen die betrokken is bij het evenement om ook hun deelname of voorbereidingen waar ze mee bezig zijn, te delen. Wat je vaak ziet is dat er kant-en-klare promotie teksten verspreid worden. Hoewel je het zo makkelijker maakt voor mensen om je evenement te promoten, is het effectiever als ze zelf een stukje schrijven. Berichten plaatsen is een ding, maar je wilt ook dat lezers geïnteresseerd zijn en op de link klikken.

Verplicht mensen niet om een bericht te delen en laat ze vooral zelf kiezen hoe ze het bericht schrijven en waar ze het delen. Als er enthousiasme in het bericht zit, dan komt het oprechter over en heeft het meer effect. Liever één goede, enthousiaste foto die ze zelf gemaakt hebben, dan dat ze 10 berichten van het bedrijfs- of eventaccount zonder enige context erbij.

Inspireer mensen tijdens een meeting of stuur een e-mail met tips over wat ze kunnen delen. Bijvoorbeeld foto’s van de voorbereidingen die je maakt; een locatiebezoek, een bestelling die binnenkomt van iets wat je gaat uitdelen, of een brainstormsessie met het team.

4. Nodig journalisten, bloggers en/of influencers uit

Geef enkele kaarten gratis weg aan journalisten, bloggers of influencers. Zeker als je een terugkerend evenement of congres organiseert, dan is het de moeite waard hier aandacht aan te besteden. Door de aandacht die zij aan jouw evenement geven, val je op en bereik je mensen buiten je eigen netwerk. Na je evenement kun je vanuit verschillende perspectieven en invalshoeken een terugblik laten zien. Het lijkt mosterd na de maaltijd, maar zo zaai je alvast interesse voor de eventuele volgende editie. Je zet je evenement er sowieso goed mee op de kaart!

Zorg goed voor deze schrijvers en influencers op je evenement. Denk aan een warm ontvangst, een goed plekje in de zaal (dichtbij het stopcontact, voor als ze hun laptop mee willen nemen) en geef ze eventueel consumptiebonnen als het eten en drinken niet gratis is.

5. Zet social media slim in

Bovenstaande punten zijn voeding voor je social media-kanalen. Maak daar dan ook goed en slim gebruik van. Stuur iets minder standaardberichten uit naar de landingspagina van je evenement en deel meer kennis waarbij je de link legt met je evenement. Als je mensen weet te boeien, dan interesseer je ze op een prettigere manier voor je evenement en is de kans groter dan ze zich ervoor aanmelden.

In deze infographic vind je 15 ideeën om je evenement voor, tijdens en erna onder de aandacht te brengen op social media.

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Stuur een originele en opvallende uitnodiging. Wil je echt opvallen en iets ludieks doen, kijk dan eens naar guerrilla marketing. Samengevat: wees creatief!

Plaats een reactie