5 social media tips die niet trendgevoelig zijn

De eerste trendlijstjes duiken alweer op, ook over social media. Ik heb 5 tips voor je die niet trendgevoelig zijn. Het helpt je een basis te leggen en je geen zorgen te maken over veranderingen.

Laat de trends los

Ben je net lekker op dreef met Instagram, hebben mensen het alweer op TikTok. Wat is dat, moet je daar wat mee? Wanneer ga je daar eens goed voor zitten en hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om daar weer content voor te maken? Geen zorgen, laat het los.

Ik help bedrijven met hun content- en social mediastrategie rondom hun evenement en ik merk dat ze het vaak lastig vinden om een goede structuur te vinden en doelgericht aan het werk te gaan. Het is in deze fase dan eigenlijk geen doen om je ook nog druk te maken over allerlei trends en nieuwe tools. Mijn advies is ook om dat los te laten en eerst maar te zorgen dat je de basis op orde hebt.

De tips

Focus je eerst op onderstaande tips voor jouw social media aanpak. En als je eenmaal alles onder controle hebt, dan kun je de trends in de gaten houden.

  1. Bind mensen aan je door ze te boeien
    Het belangrijkste is dat je iets deelt wat jouw doelgroep interessant vindt. En wat tegelijkertijd past bij jouw bedrijf of evenement. De basis ligt namelijk hier. Vaak denken mensen dat er handige trucjes zijn om snel veel bereik te krijgen, maar zonder een goed verhaal, blijft niemand hangen.

    Ook advertenties hebben niet zoveel zin als je geen goede post kunt maken. Je geld komt wel op, dat is het probleem niet. Maar je wilt als je geld investeert er natuurlijk zoveel mogelijk uit halen.

    Als we kijken naar kennisevenementen, dan heb je geluk. De content ligt voor het oprapen.

  2. Ken je doelgroep
    Om tip 1 goed te kunnen uitvoeren, moet je wel weten wie je doelgroep is en wat zij interessant vinden. Je kunt dit onderzoeken door simpelweg een aantal interviews met ze te doen of een enquête uit te sturen. Er is ook een handige poster, de Empathy Map, die je gratis kunt downloaden (Google it 😉 ). Deze hang je op en met een groepje vul je tijdens een brainstorm de vakjes in. Ik kan deze sessie begeleiden als je dat fijn vindt. Je kunt ook kijken naar wat je al gepost hebt en welke berichten het goed doen.

  3. Testen, testen, testen
    Het is verder vooral een kwestie van veel testen. Soms denken mensen als ze mijn hulp inschakelen dat ik ze wel kan vertellen wat hun doelgroep interessant vindt. Maar ik heb geen idee. Je kunt het veelal raden, maar dan doe je aannames. Dus als je onderzoek hebt gedaan, dan ga je ermee aan de slag en kijk je of het inderdaad aanslaat. Dit testen kost even tijd. Denk niet dat je na drie berichten gelijk weet hoe je doelgroep in elkaar zit.

  4. Heb een lange adem
    Dit sluit aan op de vorige tip. Aangezien het even duurt voor je weet wat wel en niet werkt, moet je dus ook een lange adem hebben. Raak niet gefrustreerd als je nog weinig volgers hebt of als je nog maar weinig likes en reacties krijgt. Het kan soms wel een jaar duren voor je een beetje gevoel erbij krijgt.

  5. Doe het stap voor stap
    Of je het nou alleen doet of met een team: doe het stap voor stap. Probeer niet gelijk alles in een keer op te pakken. Het is al heel wat als je een contentplanning hebt waar je je aan houdt. Wil je iets doen met video of stories, dan hoeft dat niet gelijk. Het is beter om te beginnen wanneer je er echt aan toe bent en het kan volhouden.

    Als je eenmaal toe bent aan iets nieuws, kijk dan wat het beste bij jou past of wat je denkt dat goed gaat werken. En begin gerust met iets, zonder dat je er al alles over weet. Je hoeft niet overal een opleiding voor te doen. Je kunt ook leren door te doen.

Ik hoop dat deze tips wat druk van de ketel halen en je vol energie en enthousiasme zin hebt om met social media aan de slag te gaan.

Plaats een reactie