Wil je een goede strategie voor je evenement en meetbare doelen stellen, maar heb je hulp nodig? De Event Blueprint is een tool die het je makkelijker maakt het gesprek aan te gaan met sales en marketing.
In mei 2019 verscheen de handige gratis tool Event Blueprint. Deze tool helpt eventplanners om helder te krijgen wat precies je doelen zijn van je evenement en hoe je de ROI kunt meten. In deze aflevering praten we met de mede-oprichter van Momice, die deze tool heeft ontwikkeld. We praten over hoe je als eventplanner kan zorgen dat je afdelingen zoals sales en marketing meer kan betrekken bij het bepalen van de strategie van het evenement.
Highlights
Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast.
00:01:28
Rutger: Het helpt je als je een event gaat organiseren. De aanvraag komt binnen, binnen de organisatie of als organisatiebureau. Wij helpen je eigenlijk met die vragen om na te denken over waarom het event georganiseerd wordt en wat je ermee wilt bereiken. Maar vooral ook hoe je kunt meten wat er op het event gebeurt. Dus het gaat heel erg over gedrag van je bezoekers en over je verdieping in de bezoeker.
00:05:34
Rutger: We moeten ze helpen en niet door te zeggen: zo moet je het doen, maar meer een hulpstuk bieden. Denk hier eens wat langer over na. Ga binnen je organisatie hiernaar vragen. Vaak ligt de informatie ligt niet bij de eventmanager, maar de opdrachtgever weet het ook niet. Wij denken dat die eventmanager veel waardevoller wordt als diegene ook echt weet waarom het event georganiseerd wordt, wat er belangrijk is en wat er bereikt moet worden op het event. Want de locatie huren en de catering regelen, dat kunnen ze. Dat is niet de vraag, maar als diegene veel meer uitleggen waarom eigenlijk die event georganiseerd wordt. Dan kan de eventplanner tenminste ook een beter concept bij bedenken, veel gerichter ook een productie opzetten en er ook voor zorgen dat de juiste vragen in de enquête naar voren komen, zodat je achteraf kunt zeggen: het event was een succes.
00:24:47
Samira: Denk je dat de Blueprint stimuleert om meer samen te werken met de marketingafdeling, juist omdat je die vragen moet gaan stellen?
Rutger: Ja, dat is ook eigenlijk de insteek hiervan. Eventmanager: ga jij er maar voor zorgen dat die events beter georganiseerd worden door met deze vragen te werken. Zodat de positie van die eventmanager verandert.