Hoe zorg je dat je de juiste mensen spreekt op een beurs? Een goede voorbereiding is het halve werk! Deze flowchart helpt je op weg om betere resultaten te halen.
Inhoud
Begin ruim op tijd
Ik krijg regelmatig vragen van lezers of ik nog iets leuks weet wat de aantrekt trekt op de beurs. Vaak heel erg kort voor dag. Dan ben je echt al veel te laat. Begin ruim op tijd zodat je echt iets goed kan neerzetten.
Zaaien om aandacht te trekken
Wat nog effectiever is, is vroeg beginnen met zaaien door goede content in te zetten. Ik vond een handige flowchart die duidelijk maakt wat de journey is van een beursbezoeker.
Een slimme beursbezoeker bereidt z’n bezoek goed voor, om er zoveel mogelijk uit te halen. Daar schreven we toevallig vorige week nog over in de blog over hoe je kiest naar welk evenement je gaat.
Dus zodra ze horen dat er een beurs is, ze besluiten te registeren en het programma gaan bekijken, moet jij al in het vizier zijn.

Praktische voorbeelden
Het begint dus al met een goede profiel op de beurssite. Tik dat dus niet te snel af met even snel een logo en je standaard bedrijfsomschrijving te sturen. Wat onderscheid jou van de rest, waarom moeten mensen juist tijdens de beurs naar jou toe komen? Zie jouw profiel als een belangrijk marketingmiddel.
Waarschijnlijk mag je een linkje plaatsen in je profiel. Vaak zie ik dat je dan terecht komt op de homepage en vervolgens geen idee hebt waar je verder moet klikken. Maak daarom een duidelijke button voor de beursbezoekers of nog beter: maak een landingspage. Een pagina helemaal gericht op de bezoekers met duidelijke informatie over wat je kunt betekenen. Verzin iets wat ze kunnen downloaden door een e-mailadres en andere belangrijke informatie achter te laten. En je hebt dan al je eerste lead.
Nog beter is om mensen via jouw site afspraken te laten maken op de beurs. Als ze er toch al heen gaan en ze zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst, waarom dan niet gelijk even kennis maken? Zo’n afspaak is gericht op informeren niet om te verkopen. Mensen komen niet om iets bij je te kopen, maar om een oplossing te vinden voor hun probleem.
Als er veel mensen iets downloaden en hun gegevens achter te laten, dan heb je de luxe dat je een shortlist kan maken. Alleen met de meest interessante kandidaten doe je een follow-up op de beurs. De rest kunnen op de stand langskomen voor een leuke weggever, zodat je ze toch bekender maakt met jouw bedrijf.
Het succes ligt in jouw handen
Vaak hoor ik mensen mopperen op de beursorganisatoren dat er te weinig interessante mensen rondliepen en ze er weinig aan gehad hebben. Zonde van je investering. Misschien zit er een kern van waarheid in, maar vraag jezelf ook af wat je er zelf aan hebt gedaan om het meeste uit je beursdeelname te halen.