Hoe je bezoekers stapsgewijs betrekt bij een onderwerp

Dit is een interessante case van een museum die je kunt doorvertalen naar een beurs of evenement. Het laat zien hoe je bezoekers stap voor stap meeneemt in een interactieve tentoonstelling.

Ik kwam op Pinterest bovenstaande foto tegen van het bekende naamstickertje. In dit geval was er geen ruimte om je naam op te schrijven, maar stonden er al woorden op. Na het klikken belandde ik op een blog waar het concept stond uitgeschreven. Het is een erg goed idee, wat je ook kunt gebruiken op een evenement.

Je hebt er weinig materiaal voor nodig

De blogger bezocht een museum met een interactieve voorstelling. Met weinig middelen wisten ze de bezoekers te betrekken bij het onderwerp. Als je zoiets ook wilt doen, heb je niet veel nodig: potloden, papier, stickers en een aantal displays op de muren. Oke, dat was het materiële, maar ook belangrijk: je hebt een sterk concept nodig. En het lef om zoiets uit te proberen.

Het doel en de uitwerking

Het design museum had als doel de mensen te laten nadenken over hoe een creatief ontwerp problemen kan oplossen. Stap voor stap namen ze bezoekers mee in het proces van creatief denken, wat begon met het kiezen van een kernwaarde. De kernwaarden staan op een sticker, te zien op de bovenste foto. Bij de stappen erna kon je een vraag (doelstelling) uitkiezen en tactieken die je wilt inzetten.

Vragen museum

Na het verzamelen van de informatie en mogelijkheden, werd het tijd om je ideeën te delen. Om mensen te inspireren hingen er voorbeelden van eerdere bezoekers aan de muur.

Wat dit concept zo interessant maakt, is dat je bezoekers de boodschap echt laat ervaren in plaats van alleen maar er naar te luisteren of te kijken. Daarnaast maakte ze, door hun ideeën te delen, ook onderdeel uit van de tentoonstelling.

Wat kun jij ermee?

Met onze blogs hoop ik dat je inspiratie krijgt en het je op ideeën brengt. Van dit idee kun je een klein onderdeel gebruiken, bijvoorbeeld door een keer badges in te zetten met een kernwoord in plaats van een naam. Een woord dat gaat over iemands hobby’s, interesse of zoekvraag.

Het is nog effectiever als je, net als het museum, een format kan verzinnen dat als rode draad door het hele evenement gaat. Van begin tot eind, verbonden aan het thema van je evenement. Ik denk zelfs dat zo’n concept ook de interactie tijdens een presentatie enorm kan bevorderen. En wat dacht je ervan hoe het blijft beklijven als je als bezoeker echt actief hebt meegedaan en nagedacht hebt over een onderwerp?

Als je meer wilt weten over de exacte uitwerking van het museum, lees dan de (Engelstalige) blog op uncatalogedmuseum.blogspot.com.

Plaats een reactie