Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Over ons
  • Blogs
  • Over ons
Search
Close this search box.
logo-eventgoodies
Search
Close this search box.
Menu
  • Blogs
  • Over ons
Inspiratie en tips voor originele weggevers
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
Copywriting voor evenementen

Copywriting tips voor evenementen

22 maart 2019

Copywriting (commercieel schrijven) is van groot belang bij evenementen. Hoe zorg je dat mensen zich aanmelden? Ik volgde een workshop en deel de belangrijkste tips.

Hoewel ik veel schrijf en een marketingachtergrond heb, is commerciële teksten schrijven voor mijn eigen website toch een uitdaging. Bovendien doe ik iets wat nog redelijk nieuw is. Daardoor begrijpen veel mensen niet echt wat ik doe en hoe ik m’n geld verdien. Ik besloot daarom een workshop commercieel schrijven te volgen bij Copycoach Miro.

Tijdens zijn workshop hoorde ik een aantal tips die ook voor jou interessant zijn. Om aanmeldingen te krijgen voor je evenement moet je namelijk wervende teksten schrijven. En dat gaat een stuk verder dan informatieve of ‘leuke’ teksten. Daarom dus de belangrijkste tips op een rij!

Inhoud

  • Geen draaiboek maar checklist
  • Vertel de waarheid
  • Vermeld niet direct de datum op de website
  • Early birds promoot je niet op social media
  • Hulp bij de promotie van jouw evenement

Geen draaiboek maar checklist

Het heeft niets met copywriting te maken, maar ik vond het wel een goed idee. Miro gebruikte voor zijn workshop geen draaiboek, maar een checklist. In plaats van op de minuut te plannen wat je gaat vertellen, speel je in op de behoefte van je publiek. Daarbij is het wel handig dat je de belangrijkste punten behandelt. Een checklist volstaat daarbij! Het lijkt me een stuk vrijer en ontspannender zo. Voor zowel de spreker als de bezoeker.

"Zeg niet dat je evenement uitverkocht is, terwijl je gratis kaarten weggeeft"

Vertel de waarheid

Nu tijd voor de tips over copywriting. Bij commerciële teksten mag je iets mooi neerzetten, maar vertel wel altijd de waarheid. Zeg niet dat je evenement uitverkocht is, als je de dagen ervoor nog gratis kaarten weg hebt gegeven via de sprekers of je nieuwsbrief. Als je hier al niet eerlijk over bent, wat moeten mensen dan verwachten van je evenement? Het heeft ook effect op de volgende keer dat je je evenement promoot. Schaarste creëren (“koop snel je ticket, want vol is vol”) zal dan minder goed werken. 

Als je zegt dat je evenement vol zit in plaats van uitverkocht, komt het op hetzelfde neer en heb je geen woord gelogen.

Vermeld niet direct de datum op de website

Ja dat is even schrikken he? Ik zag hem ook niet aankomen. We zijn zo gewend om de datum en locatie groot te vermelden bij de titel van het evenement. Zelf was ik al niet zo’n voorstander om de locatie zo opvallend te delen bovenaan de pagina. Daar gaat het toch niet om? Mensen komen over het algemeen voor de inhoud. De datum leek me wel logisch om bovenaan de pagina te vermelden. Lekker duidelijk dacht ik.

Het nadeel is, is dat als iemand op die datum al iets anders gepland heeft, je gelijk al hun aandacht verliest. Grote kans dat ze direct wegklikken. Je moet zorgen dat mensen eerst heel graag naar je evenement willen komen. Dus informeer over het evenement: wat gaan mensen zien en leren en wie gaan ze ontmoeten? Pas daarna deel je de datum. Als het even meezit, zien ze misschien toch wel een mogelijkheid om die ene afspraak te verzetten. En als je het helemaal goed hebt aangepakt zorgen ze ervoor dat ze de volgende editie alvast noteren in hun agenda.

Early birds promoot je niet op social media

Early birds werken ontzettend goed. Je helpt mensen snel te beslissen door ze korting te geven op de tickets die maar tijdelijk geldig zijn. Maar deel early birds op de website of landingpage. Niet te pas en te onpas op social media. De reden hiervoor is vergelijkbaar met de vorige tip. Mensen moeten eerst weten wat de waarde is van jouw evenement, voor een korting van belang is.

Hulp bij de promotie van jouw evenement

Je wilt de bezoekers van jouw evenement een onvergetelijke ervaring geven. Dat doe je óók door de content naadloos aan te sluiten bij de werkelijke behoeften en wensen van je publiek.

Kun jij wel wat gebruiken bij het creëren van promotionele content voor, tijdens en na jouw evenement?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Inspireer anderen en deel dit idee

  • Onderwerp: Zakelijk
  • Tags: Communicatie, Marketing, Tips
Samira Salman
Samira Salman

Samira is oprichtster van EventGoodies, content creator en event designer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren onvergetelijke evenementen te organiseren. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Ideeën of prijzen in je inbox?

Heb jij hier goodies gezien waar je graag een prijs voor ontvangt? Of wil je snel wat leuke ideeën in je inbox zonder dat je daar eindeloos veel websites voor moet afstruinen en allerlei partijen moet mailen?

Vul het formulier in en onze partners helpen je verder.
Ideeën opvragen
Prijzen opvragen

Misschien vind je dit ook interessant

Fotohokje upsidedown

3 Toffe alternatieven voor het fotohokje – Deel 2

19 juni 2017 Beurs

Fotohokjes zijn leuk. Creatieve varianten daarop zijn nog leuker! We hebben weer 3 toffe alternatieven gevonden op het ‘gewone’ fotohokje.

Lees verder
360 graden photobooth

Nieuwe variant van fotohokjes: de 360 graden photobooth

4 december 2017 Fotografie

Er is weer een nieuwe variant op fotohokjes. Een 360 graden photobooth mét green screen. Zo maken je bezoekers de meest bijzondere foto’s.

Lees verder
Gepersonaliseerde tafelaccessoires voor diners

Gepersonaliseerde tafelaccessoires voor diners

5 mei 2021 goodiebox

Met deze gepersonaliseerde tafelaccessoires zet je bezoekers extra in het zonnetje. Niet alleen op een offline evenement, je kunt dit ook toesturen of toevoegen aan een goodiebox voor online events! Zo zitten mensen ook thuis er gezellig bij.

Lees verder

Plaats een reactie

Blijf op de hoogte

Twitter Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss

Over EventGoodies

EventGoodies is een inspiratieblog dat bestaat sinds oktober 2014. Het is voor iedereen die evenementen of feesten organiseert en op zoek is naar originele ideeën om er een onvergetelijke dag van te maken.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Eten & Drinken
  • Goodiebags
  • Praktisch
  • Zakelijk

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Eten & Drinken
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 

© 2014 – 2022 EventGoodies

Over EventGoodies

EventGoodies is een inspiratieblog dat bestaat sinds oktober 2014. Het is voor iedereen die evenementen of feesten organiseert en op zoek is naar originele ideeën om er een onvergetelijke dag van te maken.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Zakelijk

© 2014 – 2023 EventGoodies

Twitter Facebook-f Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss
Search

Over EventGoodies

EventGoodies is een inspiratieblog dat bestaat sinds oktober 2014. Het is voor iedereen die evenementen of feesten organiseert en op zoek is naar originele ideeën om er een onvergetelijke dag van te maken.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Zakelijk

Blijf op de hoogte

Twitter Facebook-f Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss

© 2014 – 2023 EventGoodies