Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact
Menu
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact
Search
Close
logo-eventgoodies
Search
Close
Menu
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact
Voor eventplanners die durven te vernieuwen
Voor eventplanners die een onvergetelijk evenement willen organiseren
Coronaproof ontvangst

Hoe ontvang je snel, soepel en coronaproof grotere groepen?

30 september 2020

Na een tijdelijk stapje terug, komt er vanzelf weer een stijgende lijn qua evenementen en bezoekersaantallen. Grote kans dat we eerst nog wat evenementen coronaproof moeten organiseren. Vraag jij je af hoe je de ontvangst dan goed regelt? Lees hier de tips van 6 experts!

Geïnspireerd door een lezersvraag zijn wij op zoek gegaan naar ervaringen bij de ontvangst van grotere groepen. Hoe hebben zij dit aangepakt? Wat is veilig, belangrijk en welke werkwijze werkt goed in de praktijk? En hoe voorkom je dat door de extra maatregelen de ontvangst traag gaat en er een lange rij ontstaat?

We maakten een rondje langs een aantal professionals uit het vak. Vanuit verschillende invalshoeken delen zij hun expertise.

De tips

Op de foto zie je de scanzuil in gebruik tijdens een evenement bij het NBC in Nieuwegein.
Laat coronaproof en hospitality hand in hand gaan. De ontvangst is én blijft de eerste indruk. Met speciale scanzuilen wordt de registratie van bezoekers snel en zonder fysiek contact geregeld. Registreer online, scan de QR-code en bevestig de gezondheidscheck met de voet op een knop op locatie. De naam van de bezoeker verschijnt vervolgens op het scherm. Deze check-in duurt zo’n 10 seconden per bezoeker. De branding van de zuil pas je aan naar jouw evenement. Zorg daarbij voor een hostess die op 1,5 meter het warme welkom verzorgt en de juiste route aanwijst. Dat geeft de bezoeker vertrouwen en een veilig gevoel.
Edwin Hendriks deRegistratiebalie
Garandeer een spreiding bij binnenkomst door verschillende aankomsttijden de hanteren. Communiceer dit duidelijk en meerdere malen. Splits de groepen en geef ze een kleur. Groep rood komt bijvoorbeeld om 15:00 uur binnen. De volgende groep 10-15 minuten later. De kleuren zijn terug te zien in de ontvangstruimte. Zo weten de mensen precies waar ze moeten zijn. In grotere locaties is het op deze manier vrij eenvoudig om de routing perfect te verzorgen.
Esther ten Hove Holland Evenementen Groep
Project Playground heeft volledig ingezet op het prikkelen van zintuigen en nieuwsgierigheid. Dat begon al buiten met decorstukken die passen bij de industriële gebouwen. De health check deden we vooraf, dat scheelt tijd op locatie. Per sms in de ochtend was er nog een final check. Bij binnenkomst hebben dames in stoere overalls de temperatuur gemeten waarna de bezoekers een tongstrelende oester kregen aangeboden. Door functionele toepassingen die je nodig hebt om aan de maatregelen te voldoen met een hoge dosis fun in te zetten, creër je een inspirerende setting die impact heeft.
Nancy Ceulemans Boozed
Recent bezocht ik het Social Media Ondernemer Congres in 1931 Congrescentrum. De ontvangst verliep via een uitwaaierende opstelling van hostesses met een scanner. Na het halen van een kop koffie werd iedereen netjes begeleid naar een plek in de zaal. Geen onnodig gewandel dus. Wat me opviel waren de vele Social Distancing Officers. Zelfs bij de toiletten. Op een eenduidige manier, die zowel prettig als kordaat en streng overkwam wezen zij de bezoekers op voldoende afstand en de routes. Zij waren duidelijk heel goed gebriefd. Met enkele honderden bezoekers was dit evenement prima geregeld.
Patricia Herni Events & Support
Meer dan ooit is er behoefte aan verbinding. Dus waarom wachten? Voorheen lag de kracht van evenementen bij grootschaligheid en drukte, nu bij intimiteit en persoonlijke betrokkenheid. Een coronaproof evenement organiseren vergt lef. De angst zit nu vooral in het onbekende. Durf je kwetsbaar op te stellen, om te denken en verzamel ervaren partners om je heen die samen met jou de sprong durven te wagen. Of je nu kiest voor live, hybride of online: als event organisator kun je juist nú impact maken.
Lidia Bernaert DeFabrique
Hoewel kleiner in volume is het managen van bezoekersstromen belangrijker dan ooit. Geef vooraf een goede en logische looproute aan en laat je gasten deze volgen. Vermijd een situatie waar je twee stromen bezoekers krijgt. Bij erge drukte zet je ‘verkeersleiders’ in die de mensen op een gastvrije manier helpen bij het volgen van de juiste route.
Hylke Thiry Beeld en Geluid Den Haag

Nog wat handige tips voor een vlotte doorloop van mijn kant; zorg dat je ontvangstteam het antwoord op praktische vragen paraat heeft. Denk aan de uitrijkaart of een plek om grotere persoonlijke spullen af te geven. Anticipeer hierop en stem deze zaken tijdig af. Maak je gebruik van een on-site registratiesysteem? Dan is het fijn om er iemand bij te hebben voor technische support. Zo verkort je oponthoud bij eventuele storingen. 

Kijken naar de mogelijkheden 

We kunnen met zekerheid stellen dat deze tijd onzekerheid en uitdagingen met zich meebrengt. Wat helpt is je te realiseren dat bedrijven nog steeds een boodschap hebben die ze willen overbrengen. Een (live) evenement is daar nog steeds het meest geschikte middel voor. Onderzoeksbureau Neurensics toonde onlangs het wetenschappelijke bewijs van de impact van live evenementen aan. 

Ja, het organiseren van een evenement vraagt om meer creativiteit. En ook om meer lef. Gelukkig deinst de eventprofessional daar niet voor terug. In overleg met de locatie en betreffende veiligheidsregio zijn er mogelijkheden. Al dan niet met een selectiever uitnodigingsbeleid of in een andere opzet. Misschien ben je zelf al bezig met de organisatie van een evenement voor later dit jaar. Inmiddels heb ik in de afgelopen periode al heel wat inspirerende voorbeelden voorbij zien komen. Laten we ons daarop focussen en blijven kijken naar wat er wel kan!

Heb je na het lezen van dit blog zelf nog een leuke tip of ervaring die je wilt delen? Laat het vooral weten in een reactie.

Foto in header: Project Playground, gemaakt door Floris Heuer

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
  • Onderwerp: Zakelijk
  • Tags: Gastvrijheid
Maaike Hoogenboom

Maaike brengt optimale gastvrijheid naar zakelijke evenementen. Als hospitality hostess of eventassistent wordt ze blij van tevreden gasten én ontzorgde eventmanagers. Met een glimlach en oog voor detail zorgt zij ervoor dat iedere gast het gevoel van oprechte gastvrijheid ervaart en tevreden het evenement verlaat.

metmijerbij.nl/

Misschien vind je dit ook interessant

bezoekers stapsgewijs betrekken

Hoe je bezoekers stapsgewijs betrekt bij een onderwerp

27 november 2018 Cases

Dit is een interessante case van een museum die je kunt doorvertalen naar een beurs of evenement. Het laat zien hoe je bezoekers stap voor stap meeneemt in een interactieve tentoonstelling.

Lees verder
pop-up borrel

Een pop-up borrel kan altijd en overal

31 augustus 2017 Borrel

Organiseer je een borrel en wil je iets bijzonders neerzetten? Dat kan heel eenvoudig zijn. Wat dacht je van een pop-up borrel?

Lees verder
Gastvrijheid op evenementen

Interview: gastvrijheid hoeft niets te kosten

5 april 2019 Gastvrijheid

Met een goede gastvrijheid verbeter je de eventbeleving. Hoe kun je als eventplanner zorgen dat de gastvrijheid op het gewenste niveau is?

Lees verder

Plaats een reactie Antwoord annuleren

Blijf op de hoogte

Twitter
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

Over EventGoodies

Met onze blogs inspireren we eventplanners om een onvergetelijke evenement te organiseren.

Onze blogs zijn niet voor iedereen. Het is voor eventplanners die durven te vernieuwen.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Diensten
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Overzicht blogs
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Entertainment
  • Eten & Drinken
  • Gadgets
  • Inspiratie
  • Locaties
  • Organisatie
  • Zakelijke evenementen
  • Overzichtspagina

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2021 EventGoodies

Over EventGoodies

Met onze blogs inspireren we eventplanners om een onvergetelijke evenement te organiseren.

Onze blogs zijn niet voor iedereen. Het is voor eventplanners die durven te vernieuwen.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Adverteren
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Entertainment
  • Eten & Drinken
  • Gadgets
  • Inspiratie
  • Locaties
  • Organisatie
  • Zakelijke evenementen

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2021 EventGoodies

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope
Search

Over EventGoodies

Met onze blogs inspireren we eventplanners om een onvergetelijke evenement te organiseren.

Onze blogs zijn niet voor iedereen. Het is voor eventplanners die durven te vernieuwen.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Adverteren
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Entertainment
  • Eten & Drinken
  • Gadgets
  • Inspiratie
  • Locaties
  • Organiseren
  • Zakelijk

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


Blijf op de hoogte

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

© 2014 – 2021 EventGoodies