Podcast: een goede beleving door emoties

In deze podcast praat ik met filosoof Paul Smit over het belang van emotie en hoe we evenementen kunnen verbeteren.

In mijn blog van vorige week had ik het er al over dat veel congressen keer op keer hetzelfde zijn. Paul Smit is niet alleen filosoof, maar ook keynotespreker. Hij geeft presentaties over neurowetenschap en doet dit met een flinke dosis humor. Ik zag hem spreken en dacht: hij kan me vast vertellen waarom veel mensen zo vasthouden aan het oude bekende. En hoe we daar verandering in kunnen brengen.

HIGHLIGHTS

Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast.

00:01:47
Paul: Er valt veel te vertellen, want er is heel veel te verbeteren. Kijk, ons brein doet het liefst zoveel mogelijk vanuit de routine om energie te besparen. Dus op het moment dat iemand een evenement moet organiseren, dan is plopt het brein ook zijn eerste routine idee eruit. En dat is altijd directeur met een praatje, breakout-sessies, keynotespreker, borrel en we gaan naar huis. Alleen als jij wilt dat mensen iets onthouden die dag, moet je juist een emotie creƫren. En dat wordt heel vaak vergeten. Het is een overvloed aan rationele informatie. Als je het brein rationeel iets wil laten overbrengen, moet je hem emotioneel raken.

00:17:36
Paul:
Het is de natuurlijke neiging van ons brein om gewoon routine te doen. Dan bespaar je energie en that’s it. Dus het innoveren vergt echter even een stukje meer energie in iets steken. Even rustig zitten, even uitzoomen en alles opnieuw bekijken. Wat lastig is, want je krijgt – ieder mens – een tunnelvisie.

Dat heb ik ook als ik een nieuwe show aan het maken ben. In het begin ben ik heel objectief en nu kan ik het niet meer zien. Nu huur ik externen in, andere cabaretiers en dan vraag ik erop te schieten, want mijn brein kan het niet meer zien. En dat is met evenementen ook he? Het is allemaal goed bedoeld, maar zij zien het niet.

00:25:43
Samira: Heb je een idee over de toekomst van evenementen?

Paul: Nou, ik vraag me af of de nieuwe generatie het nog pikt. Dus, zet mensen in een zaaltje en die moeten dan gaan luisteren? Als ik zie de snelheid waarmee informatie tegenwoordig wordt gedeeld, dan is zo’n evenement echt wel heel erg oudbollig. En dan proberen ze natuurlijk met allemaal trucjes het een beetje op te leuken, maar ik denk dat in de toekomst die 20 minuten (per presentatie) steeds meer gehandhaafd gaat worden.

Plaats een reactie