Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Menu
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Search
Close
logo-eventgoodies
Search
Close
Menu
  • Blogs
  • Hulp nodig?
    • Ideeën in je inbox
    • Prijs opvragen
  • Over ons
  • Contact
Inspiratie en tips voor originele weggevers
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
hashtag voor je evenement

Interview: een succesvolle #hashtag voor je evenement

7 maart 2019

Vandaag de dag is de hashtag niet meer weg te denken van bekende social media platformen. Toch bezoek ik nog regelmatig events waar de kracht van een goede hashtag niet wordt benut.

Het welbekende #-teken, gevolgd door een pakkende term of afkorting is al net zo gemeengoed als een emoji. Evenementen hebben vaak wel een hashtag, maar slechts een enkele bezoeker gebruikt deze. Ik sprak hierover met Levi Witbaard van OBI4WAN, een social media monitoringtool.

Wat is volgens jou een goede hashtag?
“Allereerst moet hij kort, uniek en vooral easy zijn. Gebruik bijvoorbeeld de naam van je evenement in combinatie met het jaartal en maak een slimme afkorting als hij te lang wordt.”

Ik zie vaak dat mensen zowel de hashtag met als zonder jaartal gebruiken. Waarom zou je niet gewoon een hashtag gebruiken zonder jaartal?
“Ik vraag me ook altijd af wat de toegevoegde waarde van het jaartal is. Dat maakt het zelfs in veel gevallen onduidelijker voor de bezoekers! Ik zou het jaartal alleen gebruiken als de naam of afkorting alleen niet uniek genoeg is. Keep it short and simple!”

Wat levert een goede hashtag op?
“Mits goed gekozen zorgt deze op verschillende platformen als Twitter, Instagram, Facebook en zelfs LinkedIn voor verbinding tussen de mensen die betrokken zijn bij je evenement. Het zorgt er daarnaast voor dat je het evenement makkelijk kunt monitoren en het scheelt na afloop een hoop tijd om de highlights te verzamelen!”

Hoe happy ben jij met de dataflow van jouw events? Wat elke eventmanager moet weten én doen voor een sterke eventcommunicatie anno 2018.

Benieuwd naar Bart van Zele zijn verhaal?? Kom dan 15 Februari naar @EventSummit 2018!! #EventSummit2018 pic.twitter.com/Pc9OtCIFic

— EventSummit (@EventSummitNL) January 25, 2018
Voorbeeld tweet met eventhashtag

Oke, dan heb je een goede hashtag gekozen. Hoe zorg je dat mensen dit gebruiken?
“Je moet inderdaad zorgen dat deze via social media onder de aandacht wordt gebracht bij bezoekers en andere betrokkenen. Activeer daarvoor de mensen in de organisatie, sprekers en partners. Begin hier tijdig mee en laat geen moment onbenut om de hashtag te delen: in de nieuwsbrief, op de tickets, via social media, banners en op de naambadges.”

Social media wall
Social media wall

Richt ook een social wall in zoals in het voorbeeld hierboven en deel inzichten met bezoekers middels grote schermen. Een dergelijke link is ook perfect te gebruiken om aandacht via social media te genereren. Gratis tools als walls.io of livewall.nl zijn perfect om mee te beginnen.”

Je had het net over monitoring. Wat kun je daarmee doen?
“Social media berichten rondom je evenement bevatten soms een schat aan informatie. Zie het als gratis en ongenuanceerde feedback waar je iets mee kunt! Let daarbij goed op de afzender en intentie. Een brandende vraag of klacht van een persoon met een groot bereik heeft uiteraard meer prioriteit dan andere berichten. Door de interactie aan te gaan met bezoekers stel je jezelf persoonlijk op. Zo’n benadering wordt vaak gewaardeerd!

Vorig jaar zat ik de zeiken dat #tulpenfestival alleen in centrum was ????? https://t.co/axkNhFqqWi

— ewart t (@etxxx) November 7, 2017
Feedback gebruiken om je evenement te verbeteren

Maar dan ben je er nog niet! Ook (vlak) na het evenement kun je hashtag levend houden. De Stories van verschillende social media platformen zijn geweldig om daar voor te gebruiken. Onder andere met Facebook en Instagram Stories, maar ook met Twitter Moments geef je een unieke kijk op je evenement”.

Social media voorbeelden

Heb je nog vragen hierover? Of ken je goede voorbeelden van eventhashtags? Laat het weten in de reacties!

Inspireer anderen en deel dit idee

  • Onderwerp: Zakelijk
  • Tags: Interview, Social media, Tips
Samira Salman
Samira Salman

Samira is oprichtster van EventGoodies, content creator en event designer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren onvergetelijke evenementen te organiseren. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Ideeën of prijzen in je inbox?

Heb jij hier goodies gezien waar je graag een prijs voor ontvangt? Of wil je snel wat leuke ideeën in je inbox zonder dat je daar eindeloos veel websites voor moet afstruinen en allerlei partijen moet mailen?

Vul het formulier in en onze partners helpen je verder.
Ideeën opvragen
Prijzen opvragen

Misschien vind je dit ook interessant

Zomerse goodies zoals drijvende glazen

5 Verrassende zomerse goodies om mee te chillen

9 augustus 2018 Gadget

Deze goodies kun je inzetten als eventstyling of gebruiken als giveaway. Ik werd geïnspireerd door deze warme Nederlandse zomer.

Lees verder

Zeg het met flessenpost

9 februari 2017 Beurs

Een originele uitnodiging in de vorm van flessenpost. Een tikkeltje geheimzinnig, ludiek en ook zeker bijzonder. Nog leuker bij een evenement of feest met een water gerelateerd thema. 

Lees verder
Vegan cadeaupakketten

Nieuw: vegan cadeaupakketten

16 juni 2021 Brievenbuscadeau

Heb je een doelgroep met veganisten of wil je een groep kennis laten maken met veganistische producten? Dan zijn deze cadeaupakketten iets voor jou!

Lees verder

Plaats een reactie

Blijf op de hoogte

Twitter Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss Envelope

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Eten & Drinken
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 

© 2014 – 2022 EventGoodies

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2022 EventGoodies

Twitter Facebook-f Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss Envelope
Search

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


Blijf op de hoogte

Twitter Facebook-f Instagram Linkedin-in Pinterest Youtube Spotify Rss Envelope

© 2014 – 2022 EventGoodies

Altijd inspiratie met de

Monthly digest

Ontvang onze blogs maandelijks in je mailbox.