Elk jaar hetzelfde liedje

Er zijn congressen die jaar op jaar praktisch hetzelfde zijn. Alleen de keynotesprekers wisselen en de locatie. Hoe til je je congres naar een hoger niveau?

“Als je doet wat je altijd hebt gedaan, dan krijg je wat je altijd hebt gekregen.” Een quote die je waarschijnlijk wel bekend is.

Deze blog is voor eventplanners die een terugkerend congres organiseren en hun evenement naar een hoger niveau willen tillen. En dingen anders durven te doen, zodat ze ook andere resultaten krijgen.

De basis is altijd hetzelfde

Veel congressen zien er ongeveer zo uit:

  • Ontvangst met koffie en wat zoets
  • Een of twee keynotes in de grote zaal
  • Een koffiepauze (als je geluk hebt)
  • Breakout-sessies waar je nog meer verhalen aanhoort
  • Lunchpauze (met tegenwoordig wat ‘beleving’ want dat ‘hoort’)
  • Nog meer breakout-sessies
  • Een koffiepauze met wat hartigs
  • Nog meer breakout-sessies
  • Een borrel, waar je staat te tollen van de overvloed van informatie, niet eens van de drank

Het is al een verademing als een evenement een dagdeel duurt in plaats van een hele dag. Minder sprekers en meer diepgang. En het is top dat mensen proberen er wat meer van te maken door wat leuks te organiseren tijdens de lunchpauze.

Maar het feit blijft dat je de rest van de dag in je stoel hebt moeten luisteren naar allerlei praatjes. Met af en toe wat ‘interactie’ omdat je tussendoor vragen mocht stellen. Je hebt gewoon geen tijd gekregen om de informatie te laten landen.

Genoegen nemen met matige resultaten

Volgens mij nemen veel organisatoren genoegen met een voldoende. Uit de evaluatie blijkt dat bezoekers tevreden zijn en die paar verbeterpuntjes neem je mee naar volgend jaar. Het voelt weer als een succesvolle editie.

Maar heb je enig idee hoeveel impact je daadwerkelijk hebt gemaakt? Uiteindelijk wil je dat bezoekers iets gaan doen met de informatie die ze gehoord hebben die dag.

Inspireren of veranderen?

Het lijkt weleens of we met congressen vooral willen inspireren. Er zijn allemaal sprekers die zo’n drie kwartier iets vertellen. De ene spreker geeft wat meer praktische tips dan de ander. En de ene houdt de aandacht wat langer vast dan de ander.

Hoe sterk de sprekers ook waren, na een vol programma gaan bezoekers met een tollend hoofd naar huis. En dan is het maar afwachten wat ze met de informatie doen. Kunnen doen.

Je herkent het misschien zelf ook. Je hebt een fantastische presentatie gehoord over nieuwe manieren hoe je iets kan aanpakken. Je bent het ermee eens en wilt dit ook. Maar puntje bij paaltje heb je geen idee hoe je dit moet oppakken, je collega’s meekrijgt en dit moet implementeren. Één zo’n inspirerend praatje is tof, maar wat als het hele programma daar vol mee staat?

Congressen staan vaak in het teken van kennisdelen. En het doel van kennisdelen is dat mensen er iets mee gaan doen toch? Je deelt het niet voor de lol. Kortom: je wilt dat mensen veranderen. Dat ze na het evenement in staat zijn om dingen beter te doen dan vóór het evenement.

Maar hoe dan wel?

Nu hoop je misschien dat ik een kant-en-klaar voorstel voor je hebt hoe je het anders kan doen op je eigen evenement. En hoe graag ik dat ook zou willen doen, ik moet je teleurstellen. Elk evenement heeft een ander doel. En een andere doelgroep. Dus heeft elk evenement ook een ander programma nodig.

Ik heb een aantal blogs geschreven om je op weg te helpen hierbij. Je vindt ze terug onder de tag Event Design.

Als je direct aan de slag wilt en op korte termijn een vernieuwend en doelgericht programma wilt voor jouw evenement, dan kan ik je daarbij helpen. Ik kijk er naar uit congressen naar een hoger niveau te tillen zodat zowel jij als eventplanner én jouw bezoekers er beter van worden.

Plaats een reactie