Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Offerte
  • Over ons
  • Contact
Menu
  • Blogs
  • Offerte
  • Over ons
  • Contact
Search
Close
logo-eventgoodies
Search
Close
Menu
  • Blogs
  • Offerte
  • Over ons
  • Contact
Inspiratie en tips voor originele weggevers
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
Congres verbeteren

Elk jaar hetzelfde liedje

6 januari 2020

Er zijn congressen die jaar op jaar praktisch hetzelfde zijn. Alleen de keynotesprekers wisselen en de locatie. Hoe til je je congres naar een hoger niveau?

“Als je doet wat je altijd hebt gedaan, dan krijg je wat je altijd hebt gekregen.” Een quote die je waarschijnlijk wel bekend is.

Deze blog is voor eventplanners die een terugkerend congres organiseren en hun evenement naar een hoger niveau willen tillen. En dingen anders durven te doen, zodat ze ook andere resultaten krijgen.

De basis is altijd hetzelfde

Veel congressen zien er ongeveer zo uit:

  • Ontvangst met koffie en wat zoets
  • Een of twee keynotes in de grote zaal
  • Een koffiepauze (als je geluk hebt)
  • Breakout-sessies waar je nog meer verhalen aanhoort
  • Lunchpauze (met tegenwoordig wat ‘beleving’ want dat ‘hoort’)
  • Nog meer breakout-sessies
  • Een koffiepauze met wat hartigs
  • Nog meer breakout-sessies
  • Een borrel, waar je staat te tollen van de overvloed van informatie, niet eens van de drank

Het is al een verademing als een evenement een dagdeel duurt in plaats van een hele dag. Minder sprekers en meer diepgang. En het is top dat mensen proberen er wat meer van te maken door wat leuks te organiseren tijdens de lunchpauze.

Maar het feit blijft dat je de rest van de dag in je stoel hebt moeten luisteren naar allerlei praatjes. Met af en toe wat ‘interactie’ omdat je tussendoor vragen mocht stellen. Je hebt gewoon geen tijd gekregen om de informatie te laten landen.

Genoegen nemen met matige resultaten

Volgens mij nemen veel organisatoren genoegen met een voldoende. Uit de evaluatie blijkt dat bezoekers tevreden zijn en die paar verbeterpuntjes neem je mee naar volgend jaar. Het voelt weer als een succesvolle editie.

Maar heb je enig idee hoeveel impact je daadwerkelijk hebt gemaakt? Uiteindelijk wil je dat bezoekers iets gaan doen met de informatie die ze gehoord hebben die dag.

Inspireren of veranderen?

Het lijkt weleens of we met congressen vooral willen inspireren. Er zijn allemaal sprekers die zo’n drie kwartier iets vertellen. De ene spreker geeft wat meer praktische tips dan de ander. En de ene houdt de aandacht wat langer vast dan de ander.

Hoe sterk de sprekers ook waren, na een vol programma gaan bezoekers met een tollend hoofd naar huis. En dan is het maar afwachten wat ze met de informatie doen. Kunnen doen.

Je herkent het misschien zelf ook. Je hebt een fantastische presentatie gehoord over nieuwe manieren hoe je iets kan aanpakken. Je bent het ermee eens en wilt dit ook. Maar puntje bij paaltje heb je geen idee hoe je dit moet oppakken, je collega’s meekrijgt en dit moet implementeren. Één zo’n inspirerend praatje is tof, maar wat als het hele programma daar vol mee staat?

Congressen staan vaak in het teken van kennisdelen. En het doel van kennisdelen is dat mensen er iets mee gaan doen toch? Je deelt het niet voor de lol. Kortom: je wilt dat mensen veranderen. Dat ze na het evenement in staat zijn om dingen beter te doen dan vóór het evenement.

Maar hoe dan wel?

Nu hoop je misschien dat ik een kant-en-klaar voorstel voor je hebt hoe je het anders kan doen op je eigen evenement. En hoe graag ik dat ook zou willen doen, ik moet je teleurstellen. Elk evenement heeft een ander doel. En een andere doelgroep. Dus heeft elk evenement ook een ander programma nodig.

Ik heb een aantal blogs geschreven om je op weg te helpen hierbij. Je vindt ze terug onder de tag Event Design.

Als je direct aan de slag wilt en op korte termijn een vernieuwend en doelgericht programma wilt voor jouw evenement, dan kan ik je daarbij helpen. Ik kijk er naar uit congressen naar een hoger niveau te tillen zodat zowel jij als eventplanner én jouw bezoekers er beter van worden.

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
  • Onderwerp: Zakelijk
  • Tags: Event Design, Inspiratie, Tips
Samira Salman

Samira is oprichtster van EventGoodies, content creator en event designer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren onvergetelijke evenementen te organiseren. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

OFFERTE ONTVANGEN?

Heb jij hier goodies gezien waar je graag een offerte voor ontvangt? Of wil je snel wat leuke ideeën in je inbox zonder dat je daar eindeloos veel websites voor moet afstruinen en allerlei partijen moet mailen?
Vraag via ons een offerte aan

Misschien vind je dit ook interessant

Selfie stick voor fotomarketing

Fotomarketing met een selfie stick

16 april 2019 Fotografie

Je wilt wel fotomarketing inzetten op je evenement maar geen fotohokje. Wat dacht je van een selfie stick? Zo kun je proactief op bezoekers afstappen.

Lees verder
Logo op relatiegeschenken

Podcast: Een logo gebruik je nooit alleen

15 april 2020 Giveaway

Nog even een leuke weggever bestellen, logo erop en klaar. De meeste relatiegeschenken bevatten niet meer dan een logo. In deze podcast hoor je waarom dat vaak weggegooid geld is.

Lees verder
waterflesjes bedrukken met naam

Flesjes water bedrukken met de naam van de bezoeker

10 oktober 2017 Congres

Ik was al fan van waterflesjes als give away. Maar wat ik de vorige keer nog niet wist, is dat je ze ook kan personaliseren. Hoe tof is dat?!

Lees verder

Plaats een reactie Antwoord annuleren

Blijf op de hoogte

Twitter
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 

© 2014 – 2021 EventGoodies

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2021 EventGoodies

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope
Search

Over EventGoodies

Bij EventGoodies vind je inspiratie voor originele relatiegeschenken en giveaways. 

We zijn onafhankelijk en schrijven alleen over producten waar we zelf echt enthousiast van worden.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Offerte aanvragen
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Duurzaam
  • Exclusief
  • Goodiebags
  • Live
  • Praktisch

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


Blijf op de hoogte

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

© 2014 – 2021 EventGoodies

Altijd inspiratie met de

Monthly digest

Ontvang onze blogs maandelijks in je mailbox.