Sommige evenementen gaan stilletjes voorbij. Niet voor de directe aanwezigen en betrokken, maar wel voor iedereen er omheen. Gemiste kans!
Ik heb het nooit begrepen. Zeker nu het makkelijker is geworden dan ooit, want veel evenementen worden online gehouden of er zijn hybride evenementen. Dus de beelden zijn er.
Voor sommige mensen val ik in herhaling, maar het wordt nog zo weinig toegepast, dat ik het zo af en toe toch weer onder de aandacht breng 🙂
Veel aandacht, weinig over de inhoud
Even een schets wat er regelmatig gebeurt. Er is voorafgaande aan het evenement veel promotie. “Doe mee”, “meld je aan”, “het wordt een mooie bijeenkomst”. Super!
Dan is het zover en vindt het evenement plaats. Het is een prachtige dag, iedereen is blij en zeker de laatste weken is iedereen trots wat ze voor elkaar hebben gebokst. Veel mensen hebben ineens allerlei nieuwe dingen moeten leren.
Er verschijnt nog een screenshot van de mensen in Zoom of eventueel een leuk sfeerfilmpje. En klaar.
Als toeschouwer en als iemand die wel interesse heeft in het evenement, maar net niet genoeg om erheen te gaan, is het wat teleurstellend dat er zo weinig gedeeld wordt naderhand. Je kan een veel groter publiek bereiken.
Wat kun je doen?
Het is geen kritiek. Ik begrijp donders goed dat de laatste weken heftig waren en je al genoeg aan je hoofd had. Misschien kun je nu alsnog wat met de content doen of neem het mee voor de volgende keer.
Afhankelijk van de doelstellingen kun je kijken naar wat voor content je allemaal hebt verzameld en wat de slimste manier is om dit te hergebruiken.
Je hoeft niet je hele stream gratis weg te geven. Je kan hem bijvoorbeeld betaald aanbieden. Of na inschrijving, zodat je contactgegevens verzamelt. Laat bijvoorbeeld korte videofragmentjes maken met inhoud (dus niet alleen maar sfeerbeelden) en deel die.
Dit kun je doen om:
- eventueel je betaalde versie van de live stream te promoten,
- discussies over een bepaald onderwerp online voort te zetten met een breder publiek,
- meer naamsbekendheid te genereren voor je evenement, bedrijf en voor de volgende editie van je evenement.
Een mooi voorbeeld van een partij die dit goed aanpakt is Momice, met hun Connecting the Dots evenementen. En er zijn vast meer goede voorbeelden.
Wil je meer hulp en inspiratie voor jouw eventstrategie? Word dan member, dan krijg je wekelijks tips die je direct in praktijk kunt brengen.