Het voorbereiden van een presentatie kost veel tijd. Laat het verhaal na één keer presenteren niet liggen, maar hergebruik de nuttige informatie!
Stel je organiseert B2B-evenementen en laat sprekers hun kennis delen. Je deelt de slides nog eens, maar voor je het weer weet is de ‘buzz’ rondom je evenement voorbij. Voor je je stort op andere werkzaamheden, sta eens stil bij hoe je de presentatie opnieuw zou kunnen inzetten. Misschien waren er veel mensen afwezig, die erg geïnteresseerd waren in de presentatie(s). Of zit je te piekeren over de volgende nieuwsbrief die geschreven moet worden, waar je nog geen onderwerp voor hebt.
Neem de presentatie op
Zo zou je de presentatie tijdens het evenement op kunnen nemen. Zorg wel voor goede belichting, camera’s en microfoons, maar ook professionele cameramannen. Houd ook rekening met het nabewerken van de video.
Je kunt ook de spreker vragen zijn/haar verhaal opnieuw te doen voor de camera. Grote kans dat de spreker ja zegt. Dit is weer extra aandacht voor zichzelf en zijn verhaal. Ook nu heb je wel weer goed materiaal nodig voor het opnemen. Het voordeel is dat er geen publiek bij aanwezig is. De spreker kan zich dus puur focussen op het presenteren voor de camera. Hij kan vragen uit het publiek of eventuele feedback direct verwerken in zijn verhaal. Voeg in de video nog de slides toe en je hebt waardevolle content in handen! Nu nog de vraag hoe je het deelt en aan wie. Alleen aan de bezoekers om het nog eens rustig na te kijken? Of voor de mensen die afwezig waren? Of deel je het gewoon publiek om meer naamsbekendheid te krijgen?
Organiseer een webinar
Je zou ook een stapje verder kunnen gaan en een webinar kunnen organiseren. De spreker kan zijn presentatie opnieuw doen of juist dieper op het onderwerp ingaan. Waren er veel vragen en onduidelijkheden na de presentatie op het evenement? Dan is het misschien wel handig na een korte samenvatting van de presentatie vooral tijd te besteden aan het beantwoorden van vragen erover. Een webinar organiseren vergt wel een goede voorbereiding. Op Frankwatching geeft Elja Daae 10 tips over hoe je een succesvol webinar organiseert.
Andere communicatiemiddelen
De informatie uit de presentatie kun je natuurlijk omzetten in meerdere communicatiemiddelen. Denk aan het omzetten van het verhaal in een artikel, ebook of whitepaper. Bevat de presentatie veel statistieken, maak er dan een infographic van. Of vis er een aantal quotes uit, giet deze in een plaatje en deel deze op social media. Heb je veel informatie en is deze erg waardevol voor het bedrijf? Knip de content in een aantal reeksen, zodat je een aantal weken vooruit kunt.