Hoe je influencers kan betrekken bij je evenement

Afgelopen week mocht ik een presentatie geven over influencer marketing in de eventbranche. In deze blog deel ik een aantal tips over hoe je zelf een influencer kan inzetten voor jouw evenement.

Als je me op Instagram volgt, dan heb je de Stories misschien al voorbij zien komen. Ik was een paar dagen in Barcelona om te spreken op IBTM over influencer marketing in de MICE-branche. IBTM is één van de grootste internationale beurzen in Europa in ons vakgebied. Een sessie ging over een aantal case studies van campagnes die ik voor klanten heb gedaan. Een voorbeeld deel ik hieronder in de blog. Supergaaf om te doen! En ik bedacht met dat het een mooi onderwerp is om ook hier te delen.

Iedereen is een influencer, niet alleen BN’ers

Ik kan me voorstellen dat het nog niet in je is opgekomen een influencer in te zetten. Mensen denken vaak aan BN’ers en dat gaat gebaart met flinke kosten. Of ze denken aan millenials die de hele tijd prachtige selfies maken op Instagram. Maar eigenlijk is iedereen een influencer. En als je iemand kan vinden met een specifieke expertise in jouw vakgebied en de juiste achterban voor jouw evenement, dan kun je deze persoon als influencer inzetten. Zonder dat ze duizenden volgers hoeven te hebben op Youtube of Instagram. Sterker nog, ik word ook ingezet als influencer en ik ben toch echt geen BN’er :). Influencers zijn dichterbij dan je denkt. Een expert die bij jou komt spreken over een bepaald onderwerp zou ook een influencer kunnen zijn.

Waarom zou je een influencer inzetten?

Je kunt een influencer inzetten voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld:

  • om je evenement vooraf goed onder de aandacht te brengen en meer aanmeldingen te krijgen,
  • om de event hashtag te boosten gedurende het evenement en een FOMO-gevoel te creëren,
  • of om naderhand mooie content te kunnen delen.

voorbeeld: de Locatietour

Zoals ik al schreef maak ik zelf ook weleens gesponsorde content als influencer. De Locatietour is daar een heel mooi voorbeeld van. Zij zetten mij in om een vlog te maken over het evenement. Zij willen eventplanners bereiken en via EventGoodies kan dat. Op deze manier komt het evenement dus onder de aandacht bij mensen die ze misschien niet zelf zouden bereiken.

Vlog over de Locatietour Amersfoort

Waar moet je op letten als je een influencer Wilt Inzetten?

Als je het ook eens wilt uitproberen, dan is de eerste vraag waarschijnlijk: waar vind ik de juiste influencer? Dat is ook een lastige. Als jouw evenement over een vakgebied gaat waar je zelf niet zo in thuis bent, vraag dan eens aan je collega’s of klanten om mee te denken. Wie in de branche zie je veel kennis delen over het onderwerp? Wie spreekt er vaak, wordt geïnterviewd, kom je tegen in magazines? Dat zou misschien al de juiste persoon voor je kunnen zijn.

Zijn er meerdere mensen die je kunt vragen? Staar je dan niet blind op het aantal volgers dat ze hebben. Het gaat er namelijk om hoeveel invloed iemand heeft op zijn achterban. Je kan je beter richten op een influencer die precies jouw doelgroep bereikt en op een goede manier content kan maken dat bij jou past, dan een influencer die helemaal geen raakvlakken heeft met het onderwerp maar wel duizenden volgers heeft. Professionaliteit, karakter en ervaring spelen ook een rol.

Er zijn ook heel veel bureau’s die je kunnen helpen, maar de meeste richten zich op de consumentenmarkt. Als je zelf in de MICE-branche zit, dan kun je voor advies terecht bij Word of MICE.

Tips voor het samenwerken met een influencer

Als je eenmaal een influencer hebt gevonden om mee samen te werken, zorg dan dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Waarom wil je met een influencer werken en waar wil je samen naartoe werken? Wees wel realistisch. Als een influencer jouw evenement aanbeveelt, wil dat niet zeggen dat de kaartverkoop ineens heel hard gaat. Zeker niet als het om betaalde evenementen gaat. Misschien hebben mensen nog nooit gehoord over jouw evenement en moeten ze er nog even over nadenken. Stel dat ze daarna weer eens via via iets horen over het evenement zijn ze wellicht sneller bereid toch het kaartje te kopen, maar je kan nergens in de cijfers terugzien dat de influencer ze onbewust al enthousiast hebben gemaakt. De naamsbekendheid van het evenement vergroten, een positief imago krijgen of belemmerende gedachtes wegnemen zijn bijvoorbeeld al betere doelen.

Denk ook na over welke punten je graag wilt dat de influencer overbrengt. Een influencer kan daarover met je meedenken. Laat het daarna wel over aan de influencer hoe hij of zij het aanpakt. Zij kennen hun achterban. En de content in lijn zijn met hun andere content, zodat het niet te pusherig en commercieel overkomt. Wil je teveel sturen wat ze zeggen, dan kun je net zo goed een advertentie inzetten en het helemaal op je eigen manier doen. Maar je wilt nu juist iets anders proberen toch? Je wilt laten zien dat je origineel bent, uniek en dat je de zaken anders aanpakt.

Zodra een influencer mooie content heeft gemaakt, deel deze dan zelf ook met je achterban. Niet alleen direct na het evenement, maar eventueel ook tijdens de promotie van de volgende editie van hetzelfde evenement.

Werken met bloggers en journalisten

Eerder schreef ik al eens een blog over het uitnodigen van bloggers of journalisten. Ook daar deelde ik een aantal tips waar je aan moet denken als je een blogger uitnodigt. Houd er wel rekening mee dat een journalist of blogger niet per se een influencer hoeft te zijn. Bij een influencer gaat het erom dat zij zelf een achterban hebben en dat die achterban luistert naar de mening of tips van de influencer.

Heb je er nog vragen over? Stel ze gerust hier onderaan de pagina.

2 gedachten over “Hoe je influencers kan betrekken bij je evenement”

Plaats een reactie