Deze maand in innovaties gespot: een handige manier om de indruk te wekken dat producten zweven aan de muur, rugzakken met een beeldscherm en data verzamelen via de vloer.
In onze maandelijkse rubriek ‘Innovaties gespot’ delen we gave innovaties die in de toekomst interessant kunnen worden voor evenementen. Ze zijn dus niet altijd al te koop, te huur of gericht op de zakelijke markt.
Rugzak met display
Sony heeft een patent gekregen op rugzakken waarop je je eigen display kunt laten zien las ik bij Want. Interessant voor evenementen ook! We schreven al eerder over rugzakken met pixels. De toepassingen die ik daar noem, kun je ook voor deze tassen gebruiken. Ik vind het tof!

Data verzamelen via de vloer
Er is weer een bedrijf die voetstappen kan combineren met data. Dit is niet nieuw. Ook het bedrijf Eventis zet intelligente vloeren in. Het bedrijf achter onderstaande video is Pavegen.
Naast de vloeren die energie kunnen opwekken (net als het Nederlandse bedrijf Energy Floors trouwens), zetten ze ook beacons in. Zo kun je bezoekers die op een bepaalde plek aankomen van informatie voorzien via hun telefoon. Ze leggen niet alleen tijdelijke vloeren voor evenementen of marketingacties, maar ook permanente vloeren.
Nu er steeds meer bedrijven hiermee bezig zijn, zullen we dit vroeg of laat op evenementen tegenkomen. Én op de weg ernaartoe.
Zwevende producten
Bij FreshGadgets kwam ik SHELF tegen. Dit is een zwevende vaas, boeken en fotolijst. Het zweeft niet echt, maar zo lijkt het. Het hangt aan een stukje metaal, dat schijnbaar heel sterk is. Wellicht komen er in de toekomst meer mogelijkheden om producten te laten zien zonder dat je bijvoorbeeld planken nodig hebt. Je kunt het dan gebruiken voor een gaaf ontwerp voor een beursstand bijvoorbeeld! SHELF is trouwens van het Japanse ontwerpbureau dat ook het canvasdoek bedacht waar je in kunt zitten.

Ben jij nog een toffe innovatie tegen gekomen? Deel het in de reacties!