Locatiebezoek: 19 punten die je niet mag missen

evenementenlocatie

Ga je op locatiebezoek? Laat je niet afleiden door de mooie aankleding en ruimtes, let ook op details. Hierbij een lijstje met punten om op te letten tijdens een locatiebezoek, zodat je de juiste keuze kan maken.

De juiste locatie zoeken voor je evenement kan lastig zijn. Als je eenmaal een shortlist hebt gemaakt van locaties die je aanspreken, is het tijd om eens een kijkje te nemen. Doe dit overigens ook als je de locatie al eens als bezoeker hebt gezien. Als bezoeker kijk je toch heel anders naar een locatie dan wanneer je er iets wilt organiseren.

In deze blog zet ik een aantal punten op een rij waar je op moet letten. Sommige liggen erg over de hand, andere zijn dingen waar je misschien pas later in het proces aan zou denken. Met dit lijstje ga je goed voorbereid op pad!

Op weg naar de locatie

Zorg dat je al een kritische blik hebt op weg naar de locatie:

  • Ligt de locatie op een gunstige plek qua files of bereikbaarheid met het OV?
  • Is er een duidelijke bewegwijzering nodig?
  • Zijn er voldoende parkeerplaatsen?
  • Is de entree duidelijk aangegeven?
  • Is de entree handig ingericht, zodat er niet gelijk een opstopping ontstaat als veel mensen tegelijk binnenkomen, willen registreren en hun jas willen ophangen?

De locatie zelf

Je bent binnen en wordt waarschijnlijk goed ontvangen. Kijk subtiel even hoe het personeel op je reageert. Zijn ze alert op je, heten ze je welkom of moet jij de eerste stap zetten? Ook de gastvrijheid is superbelangrijk! Oke, tijd voor de rondleiding, let in ieder geval op de volgende zaken:

  • Vraag door over het ontvangst nu je er toch staat, als je denkt dat het nodig is. Staat alles te krap op elkaar (ontvangstbalie en garderobe)? Vraag of dat anders kan om de doorloop te versnellen.
  • Hoe ver is de ontvangstruimte van eventuele subzalen? Is er bewegwijzering nodig?
  • Hoeveel tijd kost het om naar eventuele subruimtes te gaan?
  • Gaan mensen elkaar in de weg lopen als je veel subsessies tegelijk organiseert?
  • Hoe is de sfeer tussen de ruimtes in? Is dat net zo goed verzorgd als de ruimtes zelf? 
  • Hoe zien de wc’s eruit en zijn er wel genoeg toiletten voor het aantal gasten? Vooral belangrijk als je korte pauzes hebt (waar ik overigens fel op tegen ben, geef mensen even de tijd om de informatie te verwerken, naar de wc te gaan en/of een praatje te maken met andere bezoekers).
  • Staan er geen palen in de weg van een eventueel scherm?
  • Kun je gedeeltes van het pand exclusief huren, zodat er geen andere mensen rondlopen?
  • Verhuren ze andere zalen vlak naast de zaal waar jij interesse hebt en zo ja, kun je last hebben van elkaars geluid?
  • Welke faciliteiten zijn er standaard inbegrepen?
  • Hoe is de lichtinval? Valt de zon niet op het scherm? En zo ja, kunnen er luiken dicht?
  • Hoe voorkomen ze lange rijen bij een buffet?
  • Is er een sterke wifi-verbinding en kunnen mensen daar eenvoudig op inloggen?
  • Zijn er openingstijden waar je rekening mee moet houden in verband met op- en afbouwen?

En tot slot: hoe reageren ze op je vragen? Merk je dat ze veel ervaring hebben? Zijn ze flexibel en kunnen ze alles oplossen of moet je straks veel zelf organiseren? Dat is natuurlijk prima, maar het moet passen bij waar jij naar op zoek bent.

Ik hoop dat deze lijst je helpt om de juiste keuze te maken voor een locatie! Als ik nog belangrijke punten gemist heb, vul ze gerust aan in de reacties.

Plaats een reactie

6 reacties

  1. Goede lijst! Wat ik alleen niet zie staan is hoe de veiligheid is geregeld? En vooral WIE dat doet? Hebben zij een goed getrainde en ervaren BHV-organisatie? Of wordt van jou verwacht dat je dit zelf regelt? Geven zij een korte veiligheidsinstructie en doe je dat liever zelf? Niemand zit te wachten op een ongeval, een brand of een ontruiming, maar weet dan in ieder geval van te voren WAT er moet gebeuren en dus ook WIE dat gaat doen.

    1. Een heel goed punt! Zelf vind ik dat details die ik nog niet bij een eerste oriëntatie zou bespreken, tenzij het een onconventionele eventlocatie is. Maar zeker goed dat je het aanvult, dan kan iedere lezer zelf beslissen of ze dat willen meenemen in hun checklist. Dus dank daarvoor!

    1. Hoi Janneke, dank je wel! Klimaatbeheersing is een hele goede, de middelen ook inderdaad en de stoelen. Ik let zelf ook op de stijl. Ik kan zo afknappen op een mooie zaal vol lelijke stoelen.

      Ik verbaas me nu eigenlijk ook aan hoeveel punten ik zelf wel denk op locatie, maar onbewust. Want ze hebben het lijstje niet gehaald. Volgens mij kan ik hem wel aanvullen tot 100 haha.

  2. Hoi Samira
    Mooie lijst.
    Ik mis nog bij op weg naar de locatie:
    Is de locatie rolstoel toegankelijk.

    Groet Saskia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.