Review: Momice event software

momice review

Met Momice kun je je hele evenement eenvoudig beheren. Je kunt er eventsite(s) mee maken, uitnodigingen versturen en tickets verkopen. Wij doken in de demo en delen onze bevindingen in deze review.

In deze nieuwe rubriek testen we event software, zoals software om eventsites en apps te maken, tickets te verkopen, feedback te vragen of te netwerken. Zo helpen we je sneller op weg om te ontdekken wat bij jouw behoefte en evenement past.

De eerste review die ik graag wou schrijven was voor Momice. Ik ken ze al een paar jaar, omdat dit ook de software is die de Locatietour gebruikt. Als gebruiker weet ik dus wel hoe het werkt, maar hoe is het als organisator?

Eerste indruk

Al vanaf de eerste kennismaking met Momice was ik enthousiast over ze. En dat komt met name door de leuke naam, toffe huisstijl en fijne tone-of-voice. Het is een fris, jong bedrijf en houden het lekker no-nonsense. Juist in de softwarewereld ook wel fijn, omdat dat soms heel erg complex en stoffig kan zijn. Maar daar is hier geen sprake van!

Wat kun je met Momice?

Functionaliteiten

Momice is een alles-in-één systeem, zoals ze het zelf noemen. Je kunt:

  • een eventsite maken,
  • mailings versturen,
  • tickets verkopen,
  • de gastenlijst bijhouden,
  • enquêtes maken,
  • en statistieken bekijken.
Momice functionaliteiten
Opties in het systeem

Voor wie is het?

Momice is zowel geschikt voor kleinere bijeenkomsten, zoals workshops en trainingen, als voor hele grote evenementen met meerdere type bezoekers. Je kunt Momice ook gebruiken als je een evenement organiseert waar bezoekers zich per sessie kunnen inschrijven.

Prijzen

Als je gebruik wilt maken van Momice neem je een bedrijfslicentie af per jaar voor € 1.995,-. Hiermee kun je drie eventsites maken en 5 gebruikers toegang geven. Je kunt het pakket uitbreiden door credits te kopen.

Mocht je nou een heel klein team hebben, dan kun je de gehele communicatie uitbesteden. Bij Momice Agency zitten er projectmanagers, copywriters en ontwerpers die alles voor je kunnen regelen. Ideaal! Als je een licentie hebt, betaal je hiervoor € 1.250,- per evenement.

Achter de schermen

Tot nu toe klinkt het allemaal heel goed, maar het moet ook eenvoudig werken. En dat ging ik dus even testen. Ik kreeg toegang tot een demo-omgeving en ging aan de slag. Wat fijn om te weten is, is dat als je klant wordt, je eerst een uitleg krijgt over de tool. Vervolgens neem je een aantal instructievideo’s door en je kan dan aan de slag. Ik ben wel wat gewend qua systemen, dus ik ging zonder dat aan de slag. En dat ging prima.

Gebruiksvriendelijk

De tool werkt heel gebruiksvriendelijk. Als je de eerste keer inlogt of als je in een nieuw gedeelte komt in de tool, verschijnt er een pop-upscherm met een korte en duidelijke uitleg. Ook tijdens het doorlopen van de stappen zie je hier en daar informatie. Je krijgt zelfs af en toe een mail met praktische informatie over de volgende stappen die je kunt zetten. Ook zonder deze uitleg kom je een heel eind, het spreekt redelijk voor zich.

Momice mailings
Voorbeeld mail

Wat fijn is is dat het systeem helemaal compleet is en je zo door alles heen loodst. Ook over dingen waar je zelf misschien niet direct aan denkt. Als je bijvoorbeeld e-mailadressen wilt invoeren, krijg je een herinnering over wat wel of niet mag volgens de AVG. Er is een handige Excel-sheet die je kunt gebruiken voor het importeren van de genodigden. En zelfs bij het maken van een enquête staan er al een aantal standaard vragen klaar.

Opmaak

Je kunt uit verschillende templates voor de website kiezen en vervolgens elk onderdeeltje naar eigen wens activeren en invullen. Ook kun je andere onderdelen deels zelf opmaken, zoals de mailings en de tickets.

Het is zo opgezet dat een aantal keuzes al voor je zijn gemaakt en je daar niet al te veel tijd aan kwijt bent. Een nadeel kan zijn dat je je ietswat beperkt kan voelen als je gewend bent om alles op je eigen manier te doen. Nou kan ik me voorstellen dat dit systeem voor de meeste eventplanners juist heel fijn is, omdat je juist niet te ingewikkeld wil sleutelen aan de site bijvoorbeeld (iets wat ik wel heel leuk vind om te doen). Je wilt gewoon een systeem wat goed werkt, je hebt al genoeg aan je hoofd 🙂

Momice systeem
Voorbeeld editpagina

Zelf vind ik het altijd heel belangrijk dat je met tools zo dicht mogelijk bij je eigen huisstijl kan komen en let dan ook vooral op lettertypes. In Momice is er voldoende keuze qua fonts en de bekendste lettertypes staan erin.

Wat me ook opviel toen ze me wat voorbeeldsites stuurden, dat je er echt wel iets heel moois van kan (laten) maken. Soms kun duidelijk zien dat er een website in een bepaald systeem is gemaakt, als mensen het heel basic houden. Maar aan deze voorbeeldsite kun je zien dat je er echt iets bijzonders van kan maken. Inclusief leuke, bewegende elementen.

Momice voorbeeldsite
Voorbeeld eventsite

Nieuw: badges printen via de app

Toevallig lanceert Momice nu ook een handig systeem om badges te printen. Inchecken kon al langer, maar het printen niet. Via Google Hangouts kreeg ik een demo. Nadat je in het systeem de tickets hebt opgemaakt, kun je de Momice app downloaden. Per evenement krijg je een aparte inlogcode. En ik heb het gezien, in elke seconden scan je een badge en print je deze uit. Ik heb altijd gedoe gehad met badges printen, maar met dit kan een kind de was doen!

Wat handig is om te weten is dat je badges of tickets kan scannen op meerdere plekken op het evenement. Bij de entree is heel gebruikelijk, maar je kan dit ook bij subsessies doen, bij stands of bij de exit.

Je kunt zelf een mooie badge opmaken waar je de labels op plakt, maar als je alles bij Momice wilt neerleggen kan dat ook. Zij regelen dan de badges, lanyards of clipjes.

Label en badge voorbeeld

Voor- en nadelen

Momice is een zeer complete, prettige tool om mee te werken. Het is ook superfijn om alles op één plek te hebben. Als je meerdere evenementen organiseert, kun je een template voor de website opslaan, zodat je alleen de inhoud hoeft te updaten. Het is ook fijn dat er zoveel uitleg is en er een team voor je klaarstaat als je er niet uitkomt.

Deze software vind ik wat minder geschikt om even snel een website in elkaar te zetten. Je moet bijvoorbeeld eerst alle informatie apart invoeren bij bijvoorbeeld de locatie, sponsoren en het programma. Pas daarna kun je het plaatsen op de landingspage. Het is dus bij je eerste evenement even wennen en kost het wat meer tijd om het in te richten. Het grote voordeel is wel dat je bij een volgende evenement heel snel de juiste elementen kan toevoegen. Alle onderdelen blijven in het systeem staan.

Ik raad je dan ook aan om Momice vooral te gaan gebruiken voor langere termijn. Dan kun je het maximale uit de tool halen en het echt goed voor je laten werken!

Als je zelf wilt rondkijken in het systeem, dan kun je een gratis demo aanvragen. Ik hoop dat je wat aan deze review had.

Deze blog is gemaakt in samenwerking met Momice. Meer informatie vind je in onze disclaimer.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wie zijn wij?

De Event Planner Academy is de 'one-stop-shop' voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 


Jouw go-to plek!

Deze Academy is de ‘one-stop-shop’ voor events. De plek waar jij als Event Planner alles vindt wat je nodig hebt: kennis & expertise, een veilige en warme community met gelijkgestemden en de mogelijkheid om vragen te stellen aan Event Experts op allerlei gebieden. Niet langer alles alleen maar samen sneller naar een fantastisch resultaat! 

Vind hier de handigste resources & downloads en de beste leveranciers. Leer hier een nóg betere Event Planner te zijn. Niet alleen voor je opdrachtgever of baas maar bovenal voor jezelf. Zodat jij vol zelfvertrouwen je vak kunt uitoefenen!

Enneh.. een groot verschil met al die andere eventplatformen? De Event Planner Academy is een totaaloplossing! Niet alleen leveranciers vinden of alleen een cursus volgen. Nope, alles-in-1.