Een nieuwe rubriek: Show me the Goodies! Goodiebags van evenementen die we bezocht hebben of die we opgestuurd krijgen van organisatoren die het aandurven hun goodiebag beoordeeld te krijgen.
Een goodiebag is iets wat helaas bij zóveel evenementen zorgt voor antireclame door alle troep die er in wordt gestopt. Deze rubriek geeft jou als organisator inspiratie over hoe het ook kan (- of hoe het juist niet moet).
We trappen af met de goodiebag van Charlotte Meindersma aka Charlotte’s Law. Tijdens de opening van haar nieuwe kantoorpand gaf ze deze goodiebag mee aan bezoekers.

Inhoud
Dit zit in de goodiebag
- Een webcamcover met het logo van Charlotte’s Law
- Oploskoffie-pakketje met een zakje suiker, melk, roerstaafje, oploskoffie, een eerste hulp bij juridische paniek guide én uitnodiging tot een figuurlijk ‘kopje oploskoffie’.
- Set (branded) kaarten met eigen verzonnen teksten en pen
- Een notitieboekje met logo + visitekaartje
- Een sleutel met adres van de nieuwe locatie + een kaartje met een leuke actie voor het huren van een ruimte
- Een flyer over de mogelijkheden op de nieuwe locatie
- Een rietje met een leuke tekst en verwijzing naar de website
- Een notitieboekje van een ander bedrijf
- Een flyer met 10% korting op planten
- Boek ‘blog helden’ van Frank Meeuwsen
- Een tijdschrift: ‘professionele fotografie’
- De tas zelf; een canvas tas met de tekst ‘don’t assume. It makes an ass out of u and me’ met logo
Is het… origineel?
Feitelijk gezien is het een tas vol reclame voor Charlotte’s Law maar Charlotte doet het op een zodanig slimme en leuke manier dat je alles slikt als zoete koek. Al haar branded material (lees: spullen met logo’s/ websites) is origineel en grappig tegelijk. Het ‘oploskoffie-pakketje’ steekt daar wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Een zakje oploskoffie, suiker, melk, roerstaafje, een eerste hulp bij juridische paniek guide en uitnodiging tot een figuurlijk ‘kopje oploskoffie’. Goed gevonden toch? (Sidenote; het idee van de oploskoffie is dat Charlotte in korte tijd én onder het genot van een bakkie pleur jou juridisch advies geeft.) En waar ik ondernemers altijd adviseer om een up-sell of cross-sell in de goodiebag te doen, komen de meeste niet verder dan een lullige flyer. Charlotte gaat ook hier op een originele manier mee om: met een sleutel – inclusief logo + adres kantoor – en daaraan een geprint kaartje met korting voor het huren van één van haar ruimtes.

Is het… een match?
Een inhoudelijk sterke en originele goodiebag is belangrijk maar nog belangrijker is in hoeverre het aansluit bij de doelgroep van het evenement. De huismoeder – of vader heeft wellicht minder aan een tas vol juridisch ingestoken spullen maar de werkende mensch absoluut wel. Ik schaar mezelf in de laatste categorie dus het is zeker een match. Want naast de spullen die je praktisch kunt gebruiken (tas, mok, webcamcover, pen, notitieboekje) zitten er ook leuke kortingen en hints naar haar diensten bij.
Is het… een 10?
Natuurlijk moet er altijd ruimte voor verbetering zijn. Ik kon zelf helaas niet bij de opening aanwezig zijn en dus heb ik wellicht het verhaal achter een aantal items heb gemist. Maar er zitten een aantal items bij waarvan me de link met Charlotte en haar diensten ontgaat. Het boek over bloggen is tof maar heeft m.i. niet direct een link met het event of met haar diensten. Hetzelfde geldt voor het tijdschrift over fotografie, het notitieboekje met de vogel en de korting voor planten.

Het eindoordeel
Charlotte Meindersma, je bent een vrouw naar mijn goodiebag-hart! Met deze slimme en vooral leuke goodiebag heb je mij absoluut geïnspireerd! Het gevolg? Eén en al goodwill voor jou en jouw merk! Ik heb geen juridisch probleem maar ik zou een probleem maken om een bakkie oploskoffie met je te mogen drinken!
Cijfer: 9
Heb jij ook een goodiebag voor deze rubriek? Ben je bijvoorbeeld naar een evenement geweest en heb je een fantastische goodiebag gehad? Of heb je zelf een evenement georganiseerd en durf je onze ongezouten mening aan? Laat het ons weten!