We gaan in gesprek met Melanie Westdijk van Blue Purple Events over offline evenementen omzetten naar online. Kan dat wel zomaar en wat zijn interessante verdienmodellen?
Melanie ben ik een paar jaar geleden online tegengekomen. Ik was direct enthousiast over wat zij deed met Blue Purple Events, omdat het veel raakvlakken heeft met wat ik met EventGoodies doe. Mensen inspireren en helpen met het organiseren van evenementen, maar net met een iets andere focus en doelgroep.
Via haar Instagram Stories zag ik dat ze in eerste instantie niet heel enthousiast over online evenementen was, maar intussen daar heel anders over denkt. Ik was benieuwd naar haar visie. We praten in deze podcast over of je een offline evenement om kan zetten naar een online editie, wat interessante verdienmodellen zijn en hoe je de interactie kan bevorderen.
Highlights
00:03:38
Samira: Hoe was jouw eerste kijk op online evenementen?
Melanie: Eigenlijk in eerste instantie een beetje sceptisch. Met name ook omdat de online evenementen die ik kende, eigenlijk gewoon webinars waren. Dat kun je eigenlijk niet eens echt een online evenement noemen. Maar alles is in zo’n ongelooflijke stroomversnelling gegaan nu. Dat mijn mening inmiddels wel echt veranderd is.
00:06:15
Melanie: Als je het mij vraagt, is een online evenement is sowieso nog steeds beter dan je doelgroep alleen bereiken met bijvoorbeeld een online advertentie of überhaupt helemaal niet. Dus het is wat mij betreft gewoon een fantastisch alternatief.
00:07:34
Melanie: Online evenementen hebben hele andere voordelen dan offline evenementen. En de kracht van een online evenement vind ik energie en dat voel je je gewoon niet bij een online evenementen. Maar wat bijvoorbeeld een online evenement weer heel sterk heeft, is data. En het is veel duurzamer. Dus er zijn best wel veel andere argumenten te verzinnen voor online evenementen. Als je het mij vraagt, zou ik zeggen dat we over vijf jaar het allebei gebruiken. Een combinatie. In de ideale wereld is ook een online evenement gewoon een manier om je doelgroep te bereiken, dus om die in je marketingmix te implementeren. Naast offline evenementen.
00:09:57
Melanie: Heel vaak denken mensen: ” Oké, het is offline, maar dat kan nu niet. Dus we gaan naar online”. En daar zit er dan meteen allerlei beperkende overtuigingen bij van: het is waarschijnlijk veel lastiger qua techniek, maar het wordt wel goedkoper. En hoe gaan we dat in godsnaam interactiever maken? Eigenlijk probeer ik die overtuigingen eerst te tackelen, en dat gaat met name over dat interactieve stuk en hoe je geld kunt verdienen met online evenementen.
00:16:02
Melanie: Het mooie van een online evenement is, de bezoeker eigenlijk al online is. En dat maakt het voor heel veel verdienmodellen veel makkelijker. Dus even los van de ticketing. Als je bijvoorbeeld kijkt naar werken met adverteerders, is dat veel makkelijker, want je kunt veel makkelijker een videoadvertentie tussendoor laten zien en banner ergens implementeren en die vervolgens het effect daarvan veel makkelijker meten.