Spring naar inhoud
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact
Menu
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact
Search
Close
logo-eventgoodies
Search
Close
Menu
  • Blogs
  • Over ons
  • Contact
Voor eventplanners die durven te vernieuwen
Voor eventplanners die een onvergetelijk evenement willen organiseren

Wat ik leerde van het protest in Utrecht

8 juni 2020

Al drie maanden doe ik heel voorzichtig en neem ik de RIVM-maatregelen meer dan serieus. Toch ging ik naar het protest. Ik besefte me dat er twee belangrijke redenen waren, die je kunt vertalen om bezoekers naar jouw evenement te krijgen.

Ik vind het zelf heel interessant. Hoe kan het dat een ‘angsthaas’, zoals sommige mensen me noemden sinds corona ons land in de greep heeft, toch naar een plein vol mensen gaan?

Het antwoord is redelijk simpel. Er waren twee belangrijke redenen. En ik besefte me dat deze twee punten waarschijnlijk ook goed werken om bezoekers te motiveren naar jouw evenement te komen.

1. De bezoeker moet het de moeite waard vinden

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik kan me voorstellen dat het meer dan voorheen belangrijk is dat de toegevoegde waarde voor een bezoeker duidelijk is. Waarom zou hij naar jouw evenement komen? Wat gaat hij leren, doen, ontdekken of wie gaat hij ontmoeten?

Voorheen moest je voornamelijk rekening houden met de volle agenda’s van mensen. En eventueel de hoeveelheid van evenementen die werden gepland.

Nu komt daar gezondheid bij.

Als ik naar mezelf kijk en m’n bezoek aan het protest, was het voor mij zo ongelooflijk belangrijk om erheen te gaan, dat ik het risico wilde nemen.

2. Maak duidelijk welke maatregelen je neemt

Ik schrijf wel dat ik risico wilde nemen, maar daar zit een grens aan. Zo had ik niet graag tussen de mensen in Amsterdam willen staan. Hoe belangrijk ik het ook vind om te demonstreren tegen racisme. Toen ik zag dat het in Amsterdam ging plaatsvinden, had ik dus besloten niet te gaan. Waarom veranderde ik binnen enkele dagen tijd toch van gedachten?

Het verschil was dat ik met het protest in Amsterdam niet wist wat me te wachten stond. Hoe kun je protesteren op anderhalve meter afstand? En daar überhaupt komen zonder te dichtbij mensen te komen?

Het protest in Den Haag zorgde eigenlijk heel snel ervoor dat mijn zorgen verdwenen. Het kan dus wel met afstand. Ik hoorde dat ze in Utrecht kruisjes op de vloer gingen zetten waar mensen op moesten staan. Ook was ik benieuwd waar het ging plaatsvinden. Enerzijds omdat ik dan wist of ik dichtbij kon parkeren, anderzijds zodat ik kon inschatten of ik makkelijk weg kon komen als het me toch te druk werd. Het protest vond plaats op het Jaarbeursplein. Een bekende plek en ik wist dat ik bij aankomst goed kon zien of ik me prettig voelde bij de situatie of dat ik weer terug naar m’n auto zou gaan. Ik had voor mezelf besloten zoveel mogelijk achterin of aan de zijkant te staan, zodat ik weer weg kon als ik dat wilde. Tijdens het protest hield ik de mensen om me heen goed in de gaten.

Je hoort het, er gingen veel gedachtes en zorgen in me om. En nou ben ik wel een piekeraar en analyseer ik graag, zo is niet iedereen. Maar ik kan me voorstellen dat elke bezoeker het fijn vindt om vooraf te weten of het veilig is om naar een evenement te komen.

Mijn advies is daarom om goed en duidelijk te communiceren welke maatregelen je neemt. Natuurlijk zijn er een aantal dingen verplicht, maar het geeft vertrouwen en stelt gerust als je laat zien hoe je het in de praktijk brengt. Maar, hoewel je duidelijk moet zijn, dik het niet aan.

Praktische tips

Dus even los van of je het met me eens bent dat ik ben gegaan, het geeft wel aan wat voor mij zorgde dat ik na drie maanden thuiszitten nu toch op pad ging.

En ik denk dat hier wel wat tips uit te halen vallen. Punten die in mij opkomen zijn:

  • Nog duidelijker maken waarom het de moeite waard is om naar een evenement te komen. Wat gaat iemand missen als hij/zij niet komt?
  • Laat zien dat je de maatregelen serieus neemt. Maak bijvoorbeeld een pagina op de website waarin je aangeeft wat je doet om de afstand te bewaken, en hoe het eraan toegaat op drukke plekken of momenten zoals de ontvangst of de pauzes.
  • Maak foto’s en deel deze op social media, zodat mensen er een beeld bij hebben.
  • Vraag of mensen zich willen aan- of afmelden en vraag aan de afmelders wat de reden is om niet te komen. Eventueel geautomatiseerd. Blijkt dat het veelal om corona gaat? Dan is dat een mooie manier om te onderzoeken hoe je de zorg eventueel kan wegnemen.

Als ik als ‘angsthaasje’ naar een groot protest durf, is er hoop voor de evenementenbranche. Neem de zorgen van je gasten weg en zorg dat je evenement waardevol is. Dan kunnen we de draad weer gaan oppakken!

Inspireer anderen en deel dit idee

Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
  • Onderwerp: Zakelijk
  • Tags: Inspiratie, Tips
Samira Salman

Samira is oprichtster van EventGoodies, content creator en event designer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren onvergetelijke evenementen te organiseren. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Misschien vind je dit ook interessant

Springkussens voor volwassenen

Springkussens: een paradijs voor volwassenen

17 juli 2017 Inspiratie

Eindelijk kunnen wij, volwassenen, ons uitleven en genieten van opblaasbare elementen. Een springkussen of hindernisbaan op je evenement is weer hip!

Lees verder
jaren 20 bar

Ga even terug in de tijd, midden op de beursvloer

27 februari 2018 Aankleding

Een beurs kan nogal overweldigend en druk zijn. Hoe fijn is het als je je dan even kan terugtrekken in een totaal andere wereld. Zoals een jaren 20 bar?

Lees verder
Trends 2018

Vlog: terugblikken en vooruitkijken tijdens nieuwjaarsborrel

19 januari 2018 Inspiratie

Het is januari, dus we blikken nog event terug op 2017. En we kijken natuurlijk vooruit: wat hopen we dat de trends worden komend jaar?

Lees verder

Plaats een reactie Antwoord annuleren

Blijf op de hoogte

Twitter
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

Over EventGoodies

Met onze blogs inspireren we eventplanners om een onvergetelijke evenement te organiseren.

Onze blogs zijn niet voor iedereen. Het is voor eventplanners die durven te vernieuwen.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Diensten
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Overzicht blogs
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Entertainment
  • Eten & Drinken
  • Gadgets
  • Inspiratie
  • Locaties
  • Organisatie
  • Zakelijke evenementen
  • Overzichtspagina

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2021 EventGoodies

Over EventGoodies

Met onze blogs inspireren we eventplanners om een onvergetelijke evenement te organiseren.

Onze blogs zijn niet voor iedereen. Het is voor eventplanners die durven te vernieuwen.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Adverteren
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Entertainment
  • Eten & Drinken
  • Gadgets
  • Inspiratie
  • Locaties
  • Organisatie
  • Zakelijke evenementen

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


© 2014 – 2021 EventGoodies

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope
Search

Over EventGoodies

Met onze blogs inspireren we eventplanners om een onvergetelijke evenement te organiseren.

Onze blogs zijn niet voor iedereen. Het is voor eventplanners die durven te vernieuwen.

Informatie

  • Wie zijn wij?
  • In de media
  • Adverteren
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • FAQ
  • Contact

Onderwerpen

  • Entertainment
  • Eten & Drinken
  • Gadgets
  • Inspiratie
  • Locaties
  • Organiseren
  • Zakelijk

Inspiratie in je mailbox

Wil jij er zeker van zijn dat je geen blog mist?

Ontvang maandelijks een overzicht van onze blogs in je mailbox. 


Blijf op de hoogte

Twitter
Facebook-f
Instagram
Linkedin-in
Pinterest
Youtube
Spotify
Rss
Envelope

© 2014 – 2021 EventGoodies